1515
Annons

Shekarabi: Upphandlat fondtorg tryggar pensionerna

DEBATT. Ett upphandlat fondtorg ska säkra kvaliteten i PPM-systemet, men möter kritik. Bombastiskt meddelas nu vilka negativa konsekvenser som är att vänta, men faktum är att vi nu sätter pensionsspararna främst, skriver socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S).

Allra- och Falconskandalerna aktualiserar åter bristerna i det svenska premiepensionssystemet. Stöket är i grunden en konsekvens av att regelverket utformades på ett sätt som inte satte pensionsspararen i centrum och oredan i premiepensionen har pågått för länge.

De flesta fonder är seriösa men alla är inte bra och de bedrägerier inom vissa pensionsfonder som har varit konsekvensen är oacceptabel. Det gör mig förbannad att svenskar som slitit hela sina liv har blivit bestulna på sina besparingar.

Premiepensionen infördes för att ge pensionsspararna förutsättningar till högre avkastning på sitt pensionssparande, vilket i förlängningen leder till högre pensioner och en möjlighet att sprida sina risker.

På det stora hela har premiepensionen levererat precis det. Premiepensionens genomsnittliga avkastning har hittills varit bättre än inkomstpensionens utveckling.

Det är bra att det finns en tydlig valfrihet inom ramen för pensionssystemet. Men andra sidan av myntet är att premiepensionen har lett till känslor av oro och vånda hos många pensionssparare och pensionärer.

Premiepensionens konstruktion och det stora antalet fonder har varit på säljarnas villkor, inte på spararnas. För den som inte har ett djupt engagemang eller bred kunskap om den finansiella marknaden har det i praktiken varit omöjligt att välja.

Som ett första steg för en tryggare premiepension har redan flera skärpningar gjorts. Helt nya och skärpta kriterier har införts för fondförvaltarna för att de ska få erbjuda sina fonder på fondtorget. Marknadsföring och försäljning via telefon har förbjudits.

De här åtgärderna har varit viktiga men mer behöver göras. Pensionsgruppen har kommit överens om att för den som vill ska det finnas möjlighet att välja fonder på ett tryggt, kontrollerat och professionellt upphandlat fondtorg, utan risk för att utsättas för oseriösa aktörer.

Precis som en vanlig bank inte släpper in vilka fonder som helst ska inte heller premiepensionstorget göra det.

En särskild huvudman ska ha ansvar för att hålla ordning och reda på det nya Fondtorget genom att ha tydliga krav på fonderna, upprätthålla valfriheten och guida sparare till kloka placeringar efter deras preferenser.

Jag noterar att det redan nu börjat inkomma kritik mot ett upphandlat fondtorg. Med bombastiska budskap meddelas vilka negativa konsekvenser som är att vänta. Vi kommer givetvis ta till oss av såväl betänkande som kritik mot detsamma.

Men en sak vill jag redan nu vara tydlig med. Det finns bara ett syfte med premiepensionen: att bidra till en bra och trygg pension för alla nuvarande och blivande pensionärer. Eventuellt andra positiva konsekvenser av dagens system är välkomna, men kommer i andra hand när målet är att trygga pensionsspararnas pengar.

Premiepensionen är till för oss. Pengarna i systemet är våra. Det är dags att vi som pensionssparar också blir utgångspunkten för hur systemet ska utformas, inte de enskilda fonderna och förvaltarna.

Ardalan Shekarabi (S), Socialförsäkringsminister


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?