ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Shekarabi: Därför kallar jag till mig spelbolagen

  • INGEN EFFEKT. Över 20 000 konsumenter har nu stängt av sig från spel- och direktreklam. Ändå har Spelinspektionen tagit emot mängder av klagomål från personer som kunnat logga in på spelsidorna och som fått direktreklam från spelbolagen, skriver Ardalan Shekarabi. Foto: Jack Mikrut
  • Foto: Janerik Henriksson/TT

DEBATT. 2016 lade spelbranschen 3,8 miljarder kronor på reklam. 2018 hade den siffran nära fördubblats. Antingen tar branschen krafttag – eller så vidtar vi tvingande åtgärder, skriver civilminister Ardalan Shekarabi (S), som kallat samtliga licenshavare till ett möte på torsdagen.

Den 1 januari 2019 trädde den nya spellagen i kraft. Den viktigaste förändringen är att de aktörer som nu verkar i Sverige ska ha licens och den som inte har licens ska stängas ute. Hittills har 69 bolag granskats och fått licens. Nytt är även möjligheten för tillsynsmyndigheterna att vidta åtgärder som rättelser, viten och sanktionsavgifter eller att återkalla licenser när bolag inte följer lagen.

Även om detta är skarpa verktyg för myndigheterna och de dessutom fått ökade resurser att använda, så kommer det aldrig vara möjligt för dem att granska varje enskilt reklaminslag. Det måste finnas en självreglering i branschen.

Det är oroande att det tycks finnas en situation där spelbolagen triggar varandra att lägga allt högre summor på spelreklam och där spelreklamen ökar i både omfattning och aggressivitet. Det är i grunden en ohållbar utveckling, den insikten bör delas av spelbolagen själva.

Därför har vi bjudit in samtliga licenshavare på svensk spelmarknad till ett möte för en diskussion om hur vi ska komma till bukt med den ohållbara spelreklamen. På dagens möte kommer jag framföra två budskap:

- De överträdelser som har skett är oacceptabla. Antalet konsumenter som stängt av sig från allt spel och direktreklam är enligt Spelinspektionen nu över 20 000. Vi har ett stort ansvar gentemot dessa människor. Trots detta har Spelinspektionen tagit emot mängder av klagomål från människor som rapporterar att de, trots att de stängt av sig, kunnat logga in på spelsidorna och fått direktreklam från spelbolagen. Myndigheten kommer att agera mot den som inte följer reglerna och regeringen följer noga arbetet.

- Antingen reglerar branschen sig själv – eller så vidtar vi tvingande åtgärder. Svenska folket är med rätta upprörda på den extremt aggressiva marknadsföringen av spel, och att mängden ökar i stadig takt. De senaste dagarna har vi fått frågor om varför regeringen inte skärper lagstiftningen mot detta på en gång. Mitt svar är att det inte finns något som hindrar branschen från att gå före och exempelvis teckna branschöverenskommelser. Det är en chans för spelbranschen att visa Sverige att den vill ta ansvar för en hållbar spelmarknad.

Vi välkomnar att BOS, Branschföreningen för Onlinespel, samma dag som vi kallade licenshavarna till ett möte meddelade att de inleder en dialog mellan sina medlemmar kring frågan. Jag vill dock vara tydlig med att om vi inte på mötet med spelbolagen får signaler om att man tänker ta eget ansvar så tvekar vi inte att gå vidare med skarpare, tvingande åtgärder.

Den omreglering av svensk spelmarknad som vi nu genomför borde ha skett redan för 20 år sedan. Det finns all anledning att vara självkritisk kring att reformen inte skett tidigare. I sammanhanget är det också viktigt att påminna sig om att arbetet med att omreglera en monopolmarknad till licensordning är en mycket omfattande reform.

Det var mot den bakgrunden som regeringen tidigt slog fast att lagstiftningen måste följas upp för att det snabbt ska gå att agera om lagstiftningen visar sig otillräcklig eller behöver justeras. Redan innan lagen trädde i kraft tillsatte vi därför en utredning och gav Statskontoret i uppdrag att följa upp och analysera omregleringen.

En så här omfattande reform kräver en vilja och förståelse från samtliga aktörer för att bli framgångsrik. Under dagens möte gäller det att spelbolagen visar att man förstår sitt ansvar. Regeringen kommer – utan tvekan – att ta sitt.

Ardalan Shekarabi, civilminister (S)

Läs tidigare inlägg:

ATG:s vd: Förbjud reklam om spelbolagen inte skärper sig 

Sper: Förbud mot spelreklam är förhastat, Shekarabi

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer