1515
Annons

SD: Bygg inte en skattemur runt företagarna

DEBATT. Under Magdalena Anderssons tid som finansminister har Socialdemokraterna drivit eller försökt driva fram flertalet skatter och andra åtgärder som samtliga har udden skarpt riktad mot det svenska företagandet. Flygskatt, kemikalieskatt, försämrat rut- och rot-avdrag samt extra beskattning av företag som anställer äldre arbetskraft är ett par exempel. Förslaget om en särskild skatt på entreprenörer stoppades lyckligtvis i sista stund efter hårdnackat motstånd från oss och allianspartierna. 

Oscar Sjöstedt, SD
Oscar Sjöstedt, SDBild:Janerik Henriksson/TT

Under mandatperioden har Sverige också intagit en allt annat än hedrande förstaplats vad gäller marginalskatter – i hela världen. Det kraftigt ogenomtänkta och tillika mycket skadliga förslaget om ett vinstförbud – i praktiken syftandes till ett offentligt monopol utan valfrihet – i välfärdens verksamheter gör givetvis att företagarna blir minst sagt skärrade över vad som väntar. Varför inte förbjuda alla företag verksamma inom offentlig upphandling från att göra vinst? Det är ju precis samma skattepengar som finansierar en bro eller en väg som ett sjukhus eller en förskola.

Risken med att driva en kraftigt företagsfientlig politik är givetvis att företagarna själva helt enkelt tröttnar, inte vågar längre eller flyttar utomlands. Den risken försöker man nu minimera med en särskild så kallad utflyttningsskatt. I praktiken innebär det en arvsskatt på företagare vars arvingar av ett eller annat skäl bor i utlandet. Skatten föreslås alltså gälla även om ingenting i praktiken sker inom företaget; själva flytten är att betrakta som en avyttring. Det skulle kraftigt försvåra generationsskiften i familjeföretag, vare sig det sker när ägaren avlider (arv) eller tidigare (gåva). I många fall blir det helt omöjligt; företaget i sig är ju inte en särskild likvid tillgång men skatten ska betalas ändå, trots att ingen avyttring skett. Enligt en undersökning från Företagarna kommer inte mindre än 100.000 företag behöva genomföra ett generationsskifte under de kommande tio åren. Många av dessa är mindre familjeföretag, verksamma i såväl tätort som landsbygd. 

Sverigedemokraterna kommer gå till val på smarta och offensiva skattesänkningar, inte minst för småföretagen: kraftigt sänkt arbetsgivaravgift för de minsta företagen, sänkta inkomstskatter för låg- och medelinkomsttagare och sänkt skatt och arbetsgivaravgift för äldre. Den sortens protektionism som nu utarbetas på Finansdepartementet är inte en framkomlig väg för en liten och öppen ekonomi som Sverige. 

Erich Honecker – DDR:s sista ledare – påstod att muren skulle stå i minst hundra år till. Lyckligtvis fick han fel och drygt ett halvår senare föll Berlinmuren och invånarna i den stat som många socialdemokrater lyft fram som ett föredöme fick äntligen smaka på frihet. Bygg inte en skattemur som stänger in Sveriges företagare. Det är helt fel väg att gå. Skapa istället ett attraktivt klimat som uppmuntrar och belönar hårt slit och risktagande. Då kommer inte bara företagarna stanna kvar av egen fri vilja - vi kommer dessutom locka till oss fler att vilja investera hos oss.

Oscar Sjöstedt, ekonomisk-politisk talesperson (SD)


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?