ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

SCB tar betalt flera gånger

  • Foto: Christine Olsson/TT

DEBATT. Sveriges företagare tvingas avsätta resurser för att ge underlag till SCB:s statistik. Det är inte rimligt att en revisor ska behöva anlitas för att svara på frågorna. Men när företag vill få analyser från SCB tar man betalt, och ibland flera gånger för samma uppdrag, skriver René Bongard och Erik Ageberg.

Varje år tvingas Sveriges företagare skicka in omkring 100 miljoner blanketter till 70 svenska myndigheter. Flera av dessa blanketter är begäran om information som Statistiska Centralbyrån (SCB) kräver av företag.

Enligt Lagen om den officiella statistiken är näringsidkare skyldiga att lämna uppgifter om de blir utvalda. Uppgifterna som samlas in utgör grund för ekonomisk politik och överväganden både nationellt och i EU.

Fakta och statistik är avgörande för att fatta goda beslut. Sverige beskrivs ofta som ett av de länder i världen som har bäst och mest tillförlitlig statistik. Det är naturligtvis positivt och välkommet. Men sättet på vilket uppgifterna samlas in och hur verksamheten finansieras mår väl av att ifrågasättas.

Företag som har oturen att tvingas rapportera uppgifter till Statistiska Centralbyrån (SCB) behöver ofta anlita konsulter för att sköta rapporteringen. Det finns inga gränser för hur många gånger ett enskilt företag kan bli utvalt, varför kostnaderna snabbt kan skena iväg.

Statistiska Centralbyrån (SCB) är en skattefinansierad verksamhet. Myndigheten har intäkter på 1 miljard kronor, varav drygt hälften utgörs av anslag från staten. Företagare bidrar till statskassan – och därmed SCB:s verksamhet – genom bland annat bolagsskatt, arbetsgivaravgifter och statlig inkomstskatt.

Den andra hälften av SCB:s verksamhet finansieras av avgifter. Statistiken som samlas in av SCB är delvis tänkt att underlätta för företagen att göra geografiska och branschvisa jämförelser om löner och utveckling, samt för planering av den egna verksamheten.

När vi på Företagarna vill informera medlemmar och allmänheten om hur arbetsmarknaden och eller näringslivet ser ut och utvecklas måste vi betala för specialbeställningar eftersom SCB inte offentliggör all sin statistik. Vid våra beställningar levereras de inte sällan inom någon timme – tillsammans med en faktura på drygt 10.000 kr. Så hög timkostnad kan SCB inte ha. Särskilt inte då SCB tar lika mycket betalt för alla aktörer som efterfrågar samma sak. SCB bör inte ta flera gånger betald från olika aktörer för samma uppdrag.

Särskilt allvarligt blir detta när det visar sig att den statistik som SCB offentliggör inte alltid är tillförlitlig.

En av de mest centrala undersökningarna SCB genomför är arbetskraftsundersökningen (AKU). Sedan 2015 har delar av arbetskraftsundersökningen outsourcats till en extern leverantör. Tidigare i höstas meddelade SCB att det finns kvalitetsbrister i datainsamlingen av arbetskraftsundersökningen.

En myndighet med 1.300 anställda bör klara av att kvalitetssäkra sin statistik. Kvalitetssäkringen är extra viktig då delar av datainsamlingen är outsourcad. Därför är felaktigheterna särskilt besvärande. SCB:s uppdrag är synnerligen viktigt och myndigheten bär det slutgiltiga ansvaret för statistiken. Det duger inte att skylla på underleverantörer.

För att Sveriges företagare inte ska fortsätta betala för offentlig statistik flera gånger om föreslår Företagarna följande:

* Fler av SCB:s databaser bör öppnas för allmänheten. Statistik på kommun- och branschnivå finns ofta inte tillgänglig för allmänheten utan måste beställas av en handläggare på myndigheten. Dessa bör göras tillgängliga för allmänheten.

* Varje specialbeställning ska offentliggöras så att alla kan nyttja detta underlag. SCB bör inte ta flera gånger betalt från olika aktörer för samma uppdrag.

* Använd registerdata i möjligaste mån. SCB bör tvingas samordna sig med att myndigheter som Skatteverket och Bolagsverket innan de begär information från företag. Enkäter bör endast användas när det inte finns något annat sätt att få information.

* Utforma enkäter efter företag. De enkäter som skickas ut bör utgå från företagares förutsättningar. Det är orimligt att en revisor ska behöva anlitas för att svara på frågorna. Sluta med alltför detaljerade svarsalternativ, exempelvis tusentals olika produktkategorier. En undersökning som Företagarna har genomfört april 2019 visar att företagarna i genomsnitt lägger ner 44,2 timmar per vecka på verksamheten. Av dessa spenderar företagen cirka tio timmar (22 procent) per vecka att hantera administration och rapportering till olika myndigheter.

René Bongard, statistiker, Företagarna
Erik Ageberg, näringspolitisk expert, Företagarna

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer