Annons

Satsa på inlandsbanan

DEBATT. Trafikverket har nyligen påbörjat en analys av en storskalig uppgradering av Inlandsbanan mellan Kristinehamn och Gällivare. Riksdagen bör ta chansen att skapa en fossilfri godskorridor till och från industrin i landets norra halva, skriver 25 vd:ar och kommunstyrelseordföranden.

MOGEN. Frågan om byggandet av järnväg för höghastighetståg mellan storstadsregionerna har tagit fokus från andra viktiga infrastrukturprojekt. Till skillnad från höghastighetsbanan är Inlandsbanan en lågt hängande frukt som kan plockas direkt, skriver artikelförfattarna.
MOGEN. Frågan om byggandet av järnväg för höghastighetståg mellan storstadsregionerna har tagit fokus från andra viktiga infrastrukturprojekt. Till skillnad från höghastighetsbanan är Inlandsbanan en lågt hängande frukt som kan plockas direkt, skriver artikelförfattarna.Foto:Jocke Lagerkrantz

I skuggan av Sverigeförhandlingen – det vill säga höghastighetsjärnvägen mellan Stockholm och Göteborg/Malmö – har Trafikverket påbörjat en analys av en storskalig uppgradering av Inlandsbanan. Därmed kan arbetet med att styra om godsflödena till och från industrin i den norra halvan av Sverige – åtminstone i teorin – komma i gång till våren. Låt oss förklara varför detta är viktigt och varför riksdagen inte bör vänta med att ge det nödvändiga politiska stödet.

Godsflöden på järnväg är ett klimatsmart alternativ till transport på väg. Endast sjöfarten slår järnvägen när det gäller koldioxidutsläpp per ton. För varje ton som, i stället för att fraktas på väg, kan flyttas till järnväg gör samhället och miljön stora vinster. Men även industrin vinner på detta.

I dagsläget konkurrerar industrins transporter av gods med persontransporter, på både väg och järnväg. Kapaciteten är inte obegränsad och på vissa ställen har flaskhalsar uppstått. En sådan flaskhals är ostkustbanan, järnvägen längs med norrlandskusten. Störningar på denna viktiga infrastruktur är mycket skadliga för industrin.

Frågan om byggandet av järnväg för höghastighetståg mellan våra storstäder har nu under ett antal år tagit fokus ifrån ett antal andra viktiga infrastrukturprojekt. Med en prislapp på över 230 miljarder är byggandet av höghastighetståg förmodligen den högst hängande frukten i vårt land. Mycket talar för att den frukten inte kommer att plockas i närtid.

Inlandsbanans uppgradering är ett kostnadseffektivt sätt att möta behovet av störningsfria transporter till och från industrin i Sveriges norra halva. Med mycket små medel skapas därmed en godskorridor i inlandet som både är fossilfri och som blir i det närmaste okänslig för störningar. Föga förvånande visar den samhällsekonomiska analysen att detta projekt är klart lönsamt.

Enligt vår uppfattning kommer uppgraderingen av Inlandsbanan dessutom att föra med sig en ökad persontrafik på järnväg, vilket gynnar samhället som helhet. Nya resandemönster kommer att följa av att individer kan förflytta sig snabbt, enkelt och hållbart med nya tåg genom inlandet, men även persontågen på stambanan och ostkustbanan gynnas av ökad kapacitet.

Inlandsbanan, Holmen skog, Mellanskog, Norrskog, Sveaskog och Skogsindustrierna välkomnar Trafikverkets arbete med detta. Att förbättra järnvägens möjligheter att svara upp mot nya och utökade kundönskemål är angeläget. Att med relativt små medel uppnå stora miljövinster är klimatsmart. Att hitta en politisk enighet kring nödvändigheten att uppgradera denna samhällsviktiga infrastruktur borde därmed bli lätt.

Med den regeringskris vi har just nu blir det riksdagens uppgift att peka ut de lågt hängande frukterna. Upprustningen av Inlandsbanan med anslutande tvärbanor är en sådan lågt hängande frukt. Efter klimatmötet i Katowice borde det vara skördetid för bra miljöprojekt.

Peter Ekholm, vd Inlandsbanan

Sören Petersson, vd Holmen Skog

Sture Karlsson, vd Mellanskog

Olov Söderström, vd Norrskog

Per-Olof Wedin, vd Sveaskog

Karolina Boholm, skogsdirektör Skogsindustrierna

Jeanette Wäppling, kommunstyrelsens ordf. Gällivare

Robert Bernhardsson, kommunstyrelsens ordf. Jokkmokk

Britta Flinkfeldt, kommunstyrelsens ordf. Arjeplog

Sara Lundberg, kommunstyrelsens ordf. Arvidsjaur

Kjell Öjeryd, kommunstyrelsens ordf. Sorsele

Tomas Mörtsell, kommunstyrelsens ordf. Storuman

Annika Andersson, kommunstyrelsens ordf. Vilhelmina

Nicke Grahn, kommunstyrelsens ordf. Dorotea

Susanne Hansson, kommunstyrelsens ordf. Strömsund

Bosse Svensson, kommunstyrelsens ordf. Östersund

Therese Kärngård, kommunstyrelsens ordf. Berg

Anders Häggkvist, kommunstyrelsens ordf. Härjedalen

Mikael Thalin, kommunstyrelsens ordf. Orsa

Anna Hed, kommunstyrelsens ordf. Mora

Markus Evensson, kommunstyrelsens ordf. Ljusdal

Stina Munters, kommunstyrelsens ordf. Vansbro

Per Gruvberger, kommunstyrelsens ordf. Filipstad

Hans Jildesten, kommunstyrelsens ordf. Storfors

Marie Oudin, kommunstyrelsens ordf. Kristinehamn


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Skydda ditt varumärke online och trygga kundens köpupplevelse

Hans Enström och Simon Ivarsson
Hans Enström och Simon Ivarsson

I takt med att e-handeln växer så ökar antalet bedrägerier. För att ditt företag ska vara framgångsrikt online krävs ett i grunden gediget varumärkesskydd, en trygg köpupplevelse för kunderna och en aktiv bevakning av marknader där ditt varumärke exponeras.

När företaget Compumark 2019 frågade e-handlare om de utsatts för bedrägeri uppgav 85 procent att de hade drabbats av varumärkesintrång. Efter att corona-pandemin slog till har en ökad aktivitet märkts. Företag styr om försäljningen allt mer mot e-handel, samtidigt som kommunikationen kollegor emellan minskar när de jobbar hemifrån. Ett lysande tillfälle för bedragare, som verkar rikta sig allt mer mot externa parter så som kunder och leverantörer istället för internt.

– När handeln i allt större mån har flyttat ut på nätet, där aktörerna är betydligt fler, då blir det mycket enklare att göra intrång, säger Simon Ivarsson, jurist hos Ports Group.

Ports Group är experter på att skapa varumärkesskydd – legalt, digitalt och tekniskt – och är en trygg partner för din verksamhet.

– Det mest basala är att ha ett helhetstänk kring varumärket, se till att ha alla rättigheter som behövs, säger Hans Enström, Senior Client Manager på Ports Group.

Bedragare riktar in sig på den svagaste punkten oavsett om det är varumärke, domännamn, e-post eller webbplats. Så skaffa ett brett skydd.

Minimera risken för intrång

Du vill inte hamna i en situation där bedragare sätter upp e-handel som liknar din, eller skickar ut mejl i ditt namn till kunder och leverantörer.

Det händer även att bedragare registrerar ditt varumärke (eller till namnet något väldigt likt) för att du själv inte har gjort det, som du sedan tvingas köpa tillbaka dyrt.

Men det räcker inte att bara skydda sitt varumärke. En trygg kundupplevelse är a och o för att bibehålla och, rätt agerat, öka förtroendet hos e-handelskunderna.

SSL-certifikat för säker datakryptering, upprätthållande av GDPR, korrekt information gällande avtalsvillkor, produktbeskrivningar och hur processen för köpet går till är helt nödvändiga beståndsdelar för en trygg köpupplevelse.

– Du behöver minimera risken för intrång och du behöver skapa en så säker miljö som möjligt för din kund på din webbplats, säger Hans.

Om e-handelskunden inte känner sig trygg kan den enkelt gå till en annan handel. Du riskerar då att missa en lång affärsrelation, för att du inte har gjort det som krävs.

Bibehåll starkt förtroende

När skydd finns på plats för ditt varumärke och dina kunder så gäller det att förvalta det rätt. Du behöver någon som aktivt håller utkik efter intrång och bedrägerier riktade mot din verksamhet och som bevakar de viktigaste kanalerna där ditt varumärke exponeras såsom sociala medier och digitala marknadsplatser.

De digitala samt tekniska strategerna och juristerna på Ports Group har en bred kompetens på alla de här områdena.

– Det bästa är om vi kopplas in i ett tidigt skede, så att vi kan agera proaktivt. Att städa upp efter att intrånget har skett är betydligt mer kostsamt, avslutar Simon.

EXTERN LÄNK: Läs mer 

Fakta Ports Group

Ports Group har över 25 års erfarenhet av att hjälpa företag till en säker och effektiv varumärkesportfölj. Ports Groups team av jurister, tekniker och digitala strateger erbjuder ditt företag en unik säkerhetslösning för effektiv hantering och heltäckande kontroll av företagets varumärken.

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?