Sänk skatten på arbete

Tiden för en bred skattereform under denna mandatperiod håller på att försvinna. Vi är beredda att arbeta för sänkt skatt på arbete, företagande och kapital även efter nästa val, skriver Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni, ekonomiskpolitisk talesperson Mats Persson och gruppledare Johan Pehrson.

SKATTEKRAFT. På sikt ser vi framför oss att vi permanent sänker skatten på de lägsta arbetsinkomsterna med minst 1 000 kronor i månaden. Sverige måste satsa på arbetslinjen före bidragslinjen för framtidens skull, skriver företrädare för Liberalerna.
SKATTEKRAFT. På sikt ser vi framför oss att vi permanent sänker skatten på de lägsta arbetsinkomsterna med minst 1 000 kronor i månaden. Sverige måste satsa på arbetslinjen före bidragslinjen för framtidens skull, skriver företrädare för Liberalerna.

På onsdagen hålls årets första partiledardebatt i riksdagens kammare. Fokus kommer vara på frågor om hur Sverige på bästa sätt stävjar de direkta konsekvenserna som följt av coronapandemin. Detta är nödvändigt, men även om vi befinner oss mitt i en kris är det viktigt att lyfta blicken, tänka långsiktigt och ställa sig frågan om Sverige är redo för den återstart som behövs när krisen väl är över.

I takt med att vaccinet rullas ut och solen återvänder förväntas också den svenska ekonomin sakta vända uppåt. Då behöver vi växla över från krisåtgärder som räddar jobb och företag här och nu till långsiktiga reformer som får jobben att framåt bli fler. Det behövs en liberal ekonomisk politik. 

Det är nu är över tio år sedan svensk ekonomi senast hade regering och en riksdag som genomförde en sammanhållen och ambitiös reformagenda för fler jobb. Avsaknaden av breda ekonomiska reformer sedan 2010 och i än högre grad efter 2014 har länge vari uppenbar. Sedan dess har en ny underklass av utrikesfödda som inte kommer in på arbetsmarknaden vuxit fram och en av våra stora utmaningar är att trycka tillbaka detta utanförskap. Det är nu dags att ta fram ett nytt vaccin för svensk ekonomi.

För på andra sidan coronapandemin väntar en växande svensk ekonomi på en långsiktig plan. Ett Sverige i behov av breda strukturreformer, i såväl skattesystem som på arbetsmarknaden, för att främja hållbart företagande, hjälpa fler in på arbetsmarknaden och riva tillväxthinder. Ett Sverige i behov av ett nytt regelverk som möjliggör för innovationer och ny teknik att ingjuta framtidstro, lösa dagens stora problem och modernisera vårt samhälle inför morgondagen. 

En sådan liberal reformagenda behöver vara bred. Från Liberalernas sida ser vi att tre huvudkomponenter är följande. 

För det första: Det måste löna sig bättre att arbeta och anställa 

Trots skattesänkningar på 2000-talet är Sverige fortfarande bland de länder i världen som beskattar arbete allra hårdast. Resultatet har blivit att det för många lönar sig mindre än i motsvarande yrken i andra länder att arbeta mer – och för vissa lönar det sig ibland inte alls.

Arbetet med att permanent sänka marginalskatterna i alla skikt, och i synnerhet för personer som går från bidrag till jobb, måste fortsätta. Det behövs fler och större permanenta jobbskatteavdrag och ytterligare riktade skattesänkningar på de allra lägsta lönerna. På sikt ser vi framför oss att vi permanent sänker skatten på de lägsta arbetsinkomsterna med minst 1 000 kronor i månaden. Sverige måste satsa på arbetslinjen före bidragslinjen för framtidens skull. 

För det andra: Sverige ska bli bäst i världen för Start-ups. 

Sverige ligger långt framme i digitaliseringen och har varit grogrund för flera av världens mest framgångsrika företag inom teknik- och internetområdet. Vi behöver bättre förvalta detta arv genom att tillsätta en startup-kommission, med förankring i näringsliv och samhälle, som tar fram förslag för att riva hinder och underlätta för nästa Spotify, Klarna och iZettle. 

Vi ser redan nu ett behov av att förändra optionsbeskattningen så att den blir internationellt konkurrenskraftig. Även en sänkning av den så kallade expertskattens nuvarande nivå för utländska nyckelmedarbetare är nödvändig för att kunna locka fler talanger och entreprenörer till Sverige.

För det tredje: Sverige behöver ännu en bred skattereform.

Det har nu gått nästan 30 år sedan det som kom att kallas århundradets skattereform. Sedan dess har ekonomin förändrats, skattekonkurrensen intensifierats med snabbt sänkta bolagsskatter i vår omvärld samtidigt som över 500 avsteg – flera som var och en går att motivera – har gjorts från de grundläggande principer som bar upp reformen den gången.

För att uppnå en förändring som motsvarar verkligheten behövs, förutom låga marginalskatter på arbete, även internationellt konkurrenskraftiga bolags- och kapitalskatter. Vi behöver också ett skattesystem som bättre tar tillvara på de enkla jobb som skapas i delningsekonomin. 

Även om det under mandatperioden skett och fortsatt kommer ske en grön skatteväxling rinner tiden under all coronahantering ut för den ambitiösa skattereform som Sverige behöver. Liberalerna är dock beredda att även nästa mandatperiod genomföra en omfattande modernisering av vårt skattesystem för att stärka den svenska ekonomins tillväxtkraft. Det enda sättet att långsiktigt trygga välfärden är att ge företagsamheten riktigt bra möjligheter att växa. 

Det kommer en tid när pandemin är över. Samtidigt som vi hanterar coronakrisen här och nu behöver vi förbereda återstarten av Sverige. Då behöver Sverige fler väsentliga liberala ekonomiska reformer som gör skillnad för företag och människor.

Nyamko Sabuni, partiledare Liberalerna

Johan Pehrson, gruppledare

Mats Persson, ekonomiskpolitisk talesperson


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Strategin: Så ska ännu fler få köra laddbara bilar

57 procent av försäljningen i år, 80 procent nästa år.

Kias offensiva satsning för att få ännu fler att köra laddbara bilar fortsätter.

Snart lanseras dessutom den populära familjesuven Kia Sorento som laddhybrid vilket lär ge extra fart till den positiva utvecklingen. 

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid.  

Kia blir allt populärare på den svenska bilmarknaden.

För tredje året i rad är den Sydkoreanska biltillverkaren Sveriges tredje största bilmärke – till och med störst om man enbart räknar försäljning till privatpersoner. Sedan flera år är Kia dessutom en av de allra största när det gäller laddbara bilar i Sverige.

Bakom försäljningsökningen och den ledande positionen ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid – Kia Ceed SW, Optima SW, Niro och XCeed – samt två rena elbilar: Kia e-Niro och e-Soul.

Kia e-Niro.
Kia e-Niro.

Och snart är det Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den sjusitsiga suven Kia Sorento.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan i år har Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare.

57 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgöras av laddbara modeller. En siffra som ska öka till 80 procent redan nästa år.

För att klara den offensiva omställningen från fossila drivmedel till el jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Kia XCeed.
Kia XCeed.

Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten stärka Kias position som ett ledande elbilsmärke.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Nästa steg för att komplettera utbudet av laddbara modeller tas med lanseringen av nya Kia Sorento – en sjusitsig familjesuv som tack vare fina utrymmen, funktionalitet och effektivitet blivit en allt populärare modell i sitt segment. 

Dieselversionen som just lanserats är först ut och redan nu går det att förboka modellen som laddhybrid med leverans under första kvartalet nästa år.

Fjärde generationen av Sorento (den första kom 2002) har tagit ett rejält teknik- och designsprång. Modellen har fått ett mer massivt utseende, större utrymmen, uppkopplade tjänster samt de senaste förarassistentsystemen. 

Kias nya laddhybrid Kia Sorento kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Nya Kia Sorrento – snart även som laddhybrid. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?