Säkerhetsföretag är samhällsviktiga

DEBATT. Säkerhetsföretagens verksamhet är en samhällsfunktion som fungerar även i kris. Utbildningsdepartementet måste dock klassa väktare, ordningsvakter, skyddsvakter och larmcentraler som samhällsviktiga och säkerställa att förslaget om fortsatt skolgång och barnomsorg även gäller branschens medarbetare.

CORONAÅTGÄRDER. Säkerhetsföretagen menar att deras medarbetare måste garanteras barnomsorg under coronakrisen.
CORONAÅTGÄRDER. Säkerhetsföretagen menar att deras medarbetare måste garanteras barnomsorg under coronakrisen.Foto:FREDRIK SANDBERG / TT

Säkerhetsföretagens över 18 000 medarbetare sköter dagligen säkerheten på sjukhus, skyddsobjekt, allmänna platser, kollektivtrafik, larmcentraler och värdetransporter. Tillsammans har vi dragit lärdomar från terror och migrationskriser, som gör att vi står rustade för att hantera coronautbrottet. Vi kan hantera normalläget inom relativt normal drift och har också en pågående kontinuitetsplanering med uppdragsgivare, polismyndigheten och andra relevanta myndigheter.

Vi vill börja med att sända ett särskilt tack till alla medarbetare som under coronakrisen dagligen säkerställer att trygghetsarbetet fortsätter. För att säkerställa att deras arbete kan fortgå utan störningar ber vi dock om samhällets stöd i vissa delar.

För det första – utbildningsministern måste klargöra att väktare, ordningsvakter, skyddsvakter, larmoperatörer och annan säkerhetspersonal klassas som samhällskritiska yrken. Deras barn måste också få skola och barnomsorg vid skolstängningar. Detta är helt nödvändigt för att branschen ska klara det samhällskritiska uppdrag vi utför. Nära 90 procent av alla larm är kopplade till våra larmcentraler – i allt från överfallslarm, skyddsobjekt, sjukhushissar, inbrott, brand och driftslarm. Om de står utan personal drabbas många.

För det andra – vi har en god dialog med polismyndigheten avseende samverkan och föreskrifternas utformning. Därutöver behöver länsstyrelserna vara beredda på att coronakrisen medför en ökad efterfrågan på personal, vilket kan kräva snabbehandlingar av personalgodkännandena. När behovet av skyddsvakter och väktare ökar kan inte länsstyrelsernas bristfälliga handläggningstider som redan i dag överskrider lagens krav på 14 dagar accepteras. Att bedriva verksamhet under hela coronautbrottet kräver också tillgång till adekvat skyddsutrustning. Vår förhoppning är att MSB hanterar vår inlämnande begäran om stöttning skyndsamt.

För det tredje ser vi en ökning av skyddsobjekten, vars samhällskritiska behov är betydande. Här finns regeringskansli, Riksdagen och många myndigheter. Även här måste handläggningstiderna hanteras skyndsamt vad gäller godkännanden av personal och utrustning. Det är också angeläget att understryka att bevakningen av dessa objekt inte kan tas över av polisen, utan vi måste som bransch klara av den uppgiften också i kris.

Till sist vill vi påminna om att många av branschens företag också upplever en kris. Efterfrågan minskar på flygplatser, på event, restauranger och butiker och nu arbetar vi praktiskt med att säkerställa att permitteringssystemet ska fungera. Tillsammans gör vi också allt för att lösa personalplanering och skydd i hela branschen och kommer säkerställa att så sker också nu.

Joachim Källsholm, ordförande Säkerhetsföretagen och vd Securitas AB

Andreas Gyllestrand, vice ordförande, vd Cubsec

David Larsson, vd Avarn

Bjarne Sjöbäck, vd Sydsec

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen

Daniel Särefjord, vd Verisure Sverige

Pelle Johansson, vd CSG AB

Peter Holmström, vd NVS Bevakning

Denis Andersson, vd Västia parkering

Mats Adman, vd Rapid säkerhet AB

Patrik Svensson, vd Loomis AB


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RiksbyggenAnnons

Robotar gör fastighetsförvaltningen säker i coronatider

Robotar och drönare som ser över ditt hus. Tack vare innovativa tekniska lösningar har Riksbyggen kunnat utveckla fastighetsskötseln under pandemin. 

Förändringar som också har lett till en renare och grönare omgivning med mindre buller för de boende.

Så jobbar Riksbyggen med fastighetsförvaltning  

På grund av restriktioner, rekommendationer och oro under pandemin har de som jobbar med fastighetsförvaltning fått se över sina rutiner och arbetsmetoder. Samtidigt får inte tillsynen av våra hem och hus avta. 

För att bemöta kundernas önskemål och de nya behov som har uppstått har Riksbyggen utvecklat innovativa lösningar i underhållet av sina byggnader. Bland annat med teknikens hjälp.

Mikael Günthner är leveranschef för fastighetsservice i Skaraborg och berättar hur omställningen har skapat nya möjligheter tack vare den senaste robotutvecklingen.

– Vi hade jobbat en del med drönare och robotgräsklippning tidigare, men nu har vi kunnat utveckla det arbetet. Den traditionella fastighetsskötseln ändras ju lite i och med de här moderna teknikerna som finns, berättar han.

Trivseln i området ökar

Framförallt har de jobbat mycket med utomhusmiljön. I stället för att använda en stor dieseldriven skylift för att besiktiga tak och hängrännor använder de sig av drönare som filmar och fotograferar från luften. Bilderna kan sedan ligga till grund för framtida underhållsplaner. 

Med 72 robotgräsklippare som tar hand om fastigheternas gräsmattor kan medarbetarna utföra mer kvalificerade arbetsuppgifter, något som ökar kvaliteten för de boende. 

– Robotarna frisätter mycket tid och vi ser att föreningarna får väldigt hög standard. Vi styr gräsklipparna digitalt från en plattform på våra datorer medan våra fastighetsskötare på plats ser till att de fungerar. Robotgräsklippningen har blivit en stor grej för oss som lockar många kunder.

När det finns tid till att rensa ogräs, ta hand om rabatter och plocka skräp ökar också trivseln i området. 

Med hjälp av drönare kan Riksbyggen besiktiga tak. Heat weed-maskinen används för att på ett miljövänligt sätt ta bort ogräs med varm ånga.
Med hjälp av drönare kan Riksbyggen besiktiga tak. Heat weed-maskinen används för att på ett miljövänligt sätt ta bort ogräs med varm ånga.

Ett annat hjälpmedel som Mikael Günthner och hans kollegor har använt mycket under året är en så kallad heat weed-maskin, en högtryckstvätt med hetvatten som ångas ut. 

– I stället för att ta bort ogräs med bekämpningsmedel slår den sönder ogräset med sin varma ånga. Det är både miljövänligt och effektivt och en riktig ”win win”-situation, säger han.

Metoden gör att de effektivt kan ta bort mossa som växer på asfaltsytor, stensuggor och cykelställ på föreningarnas norrsidor och de har kunnat använda den för rengöring av parkbänkar, till klottersanering, tuggummiborttagning och fasadtvätt.

Stora miljövinster

Att successivt byta ut arbetsredskap mot fossilfria alternativ är en viktig del i hållbarhetsarbetet.  

– Vi vill minimera utsläppen och slippa de bensinslukande maskinerna och har investerat i många nya verktyg. När vi går över till något nytt har det alltid någon form av elkomponent i sig oavsett om det är en trimmer, lövblås eller en häcksax. Ur ett kundperspektiv är det också positivt att vi inte kommer ut med våra stora bensindrivna gräsklippare och startar klockan sju på morgonen.

Med 72 robotgräsklippare som tar hand om fastigheternas gräsmattor kan medarbetarna utföra mer kvalificerade arbetsuppgifter, något som ökar kvaliteten för de boende.
Med 72 robotgräsklippare som tar hand om fastigheternas gräsmattor kan medarbetarna utföra mer kvalificerade arbetsuppgifter, något som ökar kvaliteten för de boende.

Med många som arbetar hemifrån har fastighetsskötarna också haft ögonen på sig.

– Vi har fått mycket positiv respons. Många av våra kunder uppskattar att det är tyst och fint och att vi tänker framtid, berättar han och fortsätter: 

– Det är lite investeringar, men vågar man investera sig ur en sån här kris går det att hitta nya hållbara lösningar. Vi kommer att fortsätta det här arbetet som vi gör nu och hitta nya framtidsinnovativa arbetssätt som effektiviserar vårt jobb. 

Så skapar Riksbyggen trivsel och trygghet i utemiljön 

Mer från Riksbyggen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Riksbyggen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?