1515
Annons

Säg nej till Preem för miljöns skull

REPLIK. Den 26 februari pläderar på Di Debatt Göran Värmby för att Preems raffinaderi i Lysekil, för miljöns skull, ska få dubbla utsläppet av fossil koldioxid till luften.

BRA FÖR MILJÖN? Preems oljeraffinaderi i Lysekil.
BRA FÖR MILJÖN? Preems oljeraffinaderi i Lysekil.Foto:Thomas Johansson/TT, Thomas Johansson/TT

Hans ståndpunkt kan verka paradoxal för den oinsatte. Men Värmby utgår helt riktigt från att miljöproblemen inte enbart handlar om fossila koldioxidutsläpp utan också om andra utsläpp, till exempel de stora utsläppen av svaveldioxid till atmosfären från världens handelsfartyg.

Preem vill nu plocka bort svavlet ur den restolja som man får vid raffinaderiet, när man producerar bensin och diesel. En restolja som Preem, liksom många andra raffinaderier, i dag säljer som så kallad bunkerolja till sjöfarten. Men resultatet av avsvavlingen blir dubblade fossila koldioxidutsläpp i Lysekil.

Preems satsningar på avsvavling av bunkeroljan bottnar i att FN:s maritima miljöorgan har beslutat att svavelhalterna i bunkeroljan skall sänkas radikalt, för att minska handelsfartygens stora och försurande svaveldioxidutsläpp till atmosfären.

Visst är det viktigt att minska dessa utsläpp. Men Värmby hävdar att alternativet är att fartygens rökgaser skrubbas/tvättas rena från svavel med havsvatten, som sedan dumpas i haven. Självfallet är ett sådant förfarande olämpligt. Men det finns alternativ till avsvavlad bunkerolja och skrubbning av rökgaserna.

Fossil naturgas är helt fri från svavel och partiklar och går utmärkt att mata fartygsdieslar med. Metanol, tillverkad av fossil naturgas, är ett annat svavel- och partikelfritt bränsle, som med framgång prövats på Stenas färja mellan Göteborg och Kiel. Fossil metanol är lättare att hantera än naturgas. På sikt måste givetvis också handelsfartygens bränslen bli fossilfria. Fossil metanol som fartygsbränsle kan därför bana väg för biomassebaserad metanol tillverkad av skogsråvara.

I takt med att bilismen går över till biodrivmedel kommer raffinaderiernas konsumtion av råolja att minska och därigenom också produktionen av svavelrik restolja. Preems planerade mångmiljardsatsning på avsvavling av restoljan är en onödig och olämplig livstidsförlängning av fossilsamhället.

Björn O Gillberg, vd Värmlands Metanol AB och ordförande Stiftelsen Miljöcentrum

Se Göran Värmbys artikel här.


Innehåll från EKNAnnons

Så ska svenska RFID-bolaget mångdubbla omsättningen

RFID-bolaget 4E Antenna är i början av sin exportresa. Just nu gör de sin första stora leverans till Italien, och går allt som det ska kommer omsättningen att mångdubblas nästa år. Men det kostar att växa – därför har de vänt sig till EKN, Exportkreditnämnden.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt

RFID-taggar är radiobaserade streckkoder som kan ersätta vanliga streckkoder. Taggarna är väldigt lätta att läsa av – det kan göras från cirka tio meters avstånd – och detta har öppnat för en mängd nya möjligheter inom lika många branscher.

– Tänk bara vad det gör för butiksinventeringar. Med RFID-taggar som prislappar i en butik kan du göra en hel inventering bara genom att gå in på lagret och svepa i luften med en läsare, säger Lars Granbom, vd på bolaget 4E Antenna som tillverkar en av RFID-taggarnas huvudkomponenter, antennerna.

Från giftigt till giftfritt

RFID är en växande bransch. Enligt Lars Granbom tillverkades det cirka 20 miljarder RFID-taggar 2021, och den siffran stiger med drygt 20 procent per år. Men det finns hållbarhetsproblem i den konventionella produktionen.

– Ser vi till antennerna så är de gjorda av plast- och aluminiumlager som lamineras ihop. I den konventionella tillverkningen etsas aluminium sedan bort från antennen. Det är ett slöseri med aluminium och det skapar en giftig avfallssörja som måste tas om hand.

4E Antenna har patenterat en tillverkningsprocess där antennerna görs av papper i stället för plast. Dessutom behöver man inte etsa bort aluminium i tillverkningen.

– I vår process används 70–80 procent mindre aluminium än vanligt. Vi blir helt av med plasten, vi använder inga giftiga etsningskemikalier och vi skapar inget giftigt avfall. Dessutom innebär vår process ett 60 procent lägre koldioxidavtryck än dagens konventionella tillverkning, säger Lars Granbom.

”Affärskritiskt stöd”

Affärsidén är att bygga och sälja de maskiner som producerar dessa miljövänliga RFID-antenner. 4E Antenna är mitt i sin första leverans; en maskin har beställts av ett italienskt dotterbolag till ett av världens största etikett-tillverkare. Varje maskin är dock en stor beställning för 4E Antenna, och under tillverkningsprocessen har det varit mycket viktigt att ha ordentligt med rörelsekapital genom banklån.

– Vår bank ansökte då om en rörelsekreditgaranti från EKN – och den garantin gjorde att EKN täckte en stor del av bankens risk. Det gjorde det så klart lättare för banken att säga ja, förklarar Lars Granbom.

Går allt som planerat så kommer den italienska kunden också att beställa fler enheter under året, och det kommer att ställa ännu högre krav på kassaflödet.

– Det är otroligt spännande men lika kostsamt att växa så snabbt. Stödet vi har fått från vår bank och EKN har varit affärskritiskt för oss. Förhoppningsvis kommer vi att ha skäl att vända oss till EKN igen redan i vår, säger Lars Granbom.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?