1515
Annons

S svek mot sina väljare

DEBATT. S gick till val 2018 på en socialdemokratisk agenda. Vi skulle gå vänsterut i frågor om välfärd, privatiseringar och fördelningspolitik. Vi skulle återgå till en restriktiv socialdemokratisk invandringspolitik. Vi skulle bli hårdare gällande lag och ordning. Efter valet gjorde S precis tvärtom, skriver Jan Emanuel Johansson.

SVEK. Givetvis finns det alternativ till att i förväg skriva fast all politik för en hel mandatperiod i januariavtalets stentavlor, skriver Jan Emanuel Johansson.
SVEK. Givetvis finns det alternativ till att i förväg skriva fast all politik för en hel mandatperiod i januariavtalets stentavlor, skriver Jan Emanuel Johansson.Foto:Jonas Ekströmer/TT

Som tydligast blir ett svek när du sviker någon som litar på dig. Någon står i beroendeställning till dig. Synonymer är falskhet och bedrägeri. Motsatsord är trohet och ärlighet. Att svika någon är ur ett svenskt kulturellt perspektiv något fult. Något man ska skämmas över. När någon sviker är det inte ovanligt att denna någon försöker skylla på något.

Svensk socialdemokrati, mitt parti, har stått sig stark historiskt genom att leverera vad man lovat. Att vara ett fundament och en bas för svensk välfärd, som byggare, förvaltare och försvarare av det svenska folkhemmet. Att svensk socialdemokrati stått höjd över andra socialdemokratiska partier i Europa och världen har berott på en konceptualisering av politisk trygghet. När annat svajat så har man vetat var man har socialdemokraterna. Lagt kort har legat. Det sagda ordet har levererat. Löftet har stått sig.

Mitt parti var på väg tillbaka dit. S insåg efter de första katastrofala åren i regeringsställning tillsammans med MP att de svek sina kärnväljare med den politik MP tvingat S till, extremistisk migrationspolitik och brist på trygghetssatsningar i välfärden. S gick till val 2018 på en socialdemokratisk agenda. Vi skulle gå vänsterut i frågor om välfärd, privatiseringar och fördelningspolitik. Vi skulle återgå till en restriktiv socialdemokratisk invandringspolitik. Vi skulle bli hårdare gällande lag och ordning.

S skulle hem till en trygg och klassisk socialdemokrati. Partiet utlovade väljarna kamp mot privatiseringen av svensk skola, varnade för att M och SD ville införa marknadshyror och hotade arbetarna med att de nyliberala mittenpartierna skulle försämra vanligt folks trygghet på arbetsmarknaden. Samtidigt erkände S äntligen att Sverige var tvunget att ta itu med segregationen. Nu skulle vi rätta till världens mest liberala invandringspolitik och vi skulle föra en kompromisslös kamp mot brottsligheten.

Efter valet gjorde S precis tvärtom. Vi slutade åter vara socialdemokrater och tog återfall i makthunger. Skatterna sänktes för rika som jag. Högerradikala förslag som inte ens Reinfeldt gick med på gällande marknadshyror och försämrad arbetsrätt är på väg att genomföras. (Sanningen är att det är mitt parti som aktualiserat frågan om försämrad arbetsrätt. Hade vi inte öppnat för det hade frågan aldrig varit där den är i dag.) Det kanske mest påtagliga sveket mot våra kärnväljare är migrationspolitiken. Tvärtemot tidigare löften låter S ånyo extremisterna i MP diktera invandringen och bromsa kampen mot en alltmer systemhotande brottslighet.

Dessa svek springer ur en genomusel förhandling som S gick med på för att maktens lockelse var starkare än lojaliteten mot sina egna väljare.

Att svika är fult. Något man skäms över. Det krävs något att skylla på.

För att legitimera sveket (eller bedrägeriet om man vill vara hård) låter S påskina att denna politik är oundviklig. Alternativet är ju att SD skulle komma till makten! SD som är nazismens arvtagare, vilket gör alla SD väljare till om inte nazister, så åtminstone rasister. Egentligen begriper vi såklart att praktiskt taget alla som röstar på SD gör det av rent rationella skäl. SD-väljaren vill helt enkelt inte ha mer invandring. De är inte rasister. De är helt vanliga människor, väldigt ofta socialdemokrater som inte längre känner igen sig i S.

Givetvis finns det alternativ till att i förväg skriva fast all politik för en hel mandatperiod i januariavtalets stentavlor. Jag blev politiskt aktiv under Ingvar Carlssons partiledarskap och satt i riksdagen under Göran Persson. Då drev S sin politik med hjälp av en hoppande majoritet i riksdagen. Det gick utmärkt. Då var det i stället vi socialdemokrater som opponerade oss mot Carl Bildts ”den enda vägens politik”. Nu driver S Carl Bilds politik. Bara lite radikalare.

Frågan är hur länge socialdemokratiska väljare kommer acceptera ett socialdemokratiskt parti som slutat vara socialdemokrater? Jag tror att svaret ligger i att det inte finns något politiskt alternativ. Det finns ett hål som gapar tomt i svensk politik. När en konservativ vänster träder fram som förenar fördelningspolitik med hårdare tag, trygghet och ordning, och som delar vanligt folks värderingar, så kommer det hålet att fyllas. Då kommer vi på allvar se vad det politiska sveket kostat socialdemokratin.

Jan Emanuel Johansson

Socialdemokrat och riskkapitalist


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?