Annons

Ryktet om näringslivets obildning stämmer inte

DEBATT. Det finns en seglivad föreställning om att svenska företagsledare är obildade. En ny undersökning av näringslivstoppars läsvanor och det stora intresset för Handelshögskolan i Stockholms skönlitterära satsning slår hål på den nidbilden, skriver rektorn Lars Strannegård med flera.

KULTURELL KOMPETENS. Handelshögskolan i Stockholms skönlitterära satsning lockade under det gångna året tre gånger fler studenter än förväntat, skriver rektorn Lars Strannegård med flera.
KULTURELL KOMPETENS. Handelshögskolan i Stockholms skönlitterära satsning lockade under det gångna året tre gånger fler studenter än förväntat, skriver rektorn Lars Strannegård med flera.Foto:Amanda Lindgren

I en krönika i Dagens industri citerade Jan Gradvall en fransk affärsman som hävdade att man i Paris drog lott om vem som skulle träffa den svenska affärsmannen då denne enbart kunde prata om affärer eller golf. Ingen sades ha läst romaner eller sett konst.

”Den krönikan blev min kanske mest spridda någonsin. Den citerades på ledarsidor, i tal i Almedalen. Jag inbjöds till och med att tala om den under en temadag om utbildning i riksdagen”, har Gradvall kommenterat flera år senare.

Vi kan i dag presentera resultaten av en enkät över svenska börs-vd:ars läsvanor. Den visar att ryktet om det svenska näringslivets obildning är starkt överdrivet.

Undersökningen är gjord av Bokmässan i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm och visar att 58 procent av de som besvarade enkäten läst en bok under gårdagen.

Jämfört med liknande studier över svenskars läsvanor är detta resultat påfallande högt. Hela 73 procent av börs-vd:arna uppgav att bildning är viktigt vid en rekrytering.

Även om denna grupp verkar läsa kortare stunder än andra ger resultaten en annan bild än den vi är vana vid. Svenska företagsledare tycker uppenbarligen att bildning är viktigt. Över 60 procent läser högt för sina barn varje dag och nästan 90 procent läser för dem minst en gång i veckan. Intresset för läsning hos börs-vd:ar tycks vara starkt.

Nidbilder skapar klyftor i samhället oavsett vilken grupp de riktas mot. Det är därför viktigt att inte nedsättande och förminskande generaliseringar av svenska företagare får spridning och blir anekdotiska sanningar.

Även om det kan vara motiverat att ifrågasätta om börs-vd:ars bildning lever upp till deras självbild, om deras angivna läsvanor stämmer med verkligheten eller om deras litterära smak kan benämnas höglitterär, pekar resultaten på att läsning och bildning anses vara viktigt. Att näringslivets toppar har ett stort intresse för frågan är en tydlig signal till samhället i stort.

Ingemar Hedenius formulerade 1949 en definition av bildning: den bildade människan är den som står fri och levande i relation till det okända. Denna formulering har fungerat som inspirationskälla för de övergripande utbildningsmålen vid Handelshögskolan i Stockholm.

Den värld vi lever i och står inför är okänd och oviss. För att möta den behöver vi stärka vårt kritiska tänkande, vår analytiska förmåga och vår bedömning av sanningsanspråk. Men vi behöver också träna upp vår kulturella finkänslighet, vår empati, vår språkkänsla och uttrycksförmåga.

På Handelshögskolan i Stockholm är vi inte förvånade över de positiva resultaten över företagsledarnas läsvanor. Under det gångna året har vi genomfört en skönlitterär satsning som fick tre gånger fler anmälda studenter än förväntat.

Litteraturen öppnar upp andra världar, klär dem i språklig dräkt och förflyttar läsaren till sammanhang långt bortom de egenupplevda. Litteraturen blir ett sätt att förstå sig själv och andra.

Studenternas utvärderingar visar att initiativet har varit framgångsrikt. Att böckerna valts ut efter deras litterära kvaliteter och med representation av författare från olika länder och kulturer har särskilt uppskattats.

Uppenbarligen delar handelsstudenterna, av vilka några blir framtidens beslutsfattare i näringslivet, börs-vd:arnas läsentusiasm. Vi har därför goda förhoppningar om att framtidens näringsliv kommer att värdesätta bildning och se den som nödvändig för att uppfylla morgondagens kompetenskrav.

Det är dags att lyfta läsande förebilder som värdesätter och prioriterar bildning. Om vi synliggör att läsande och bildning står högt även på näringslivets önskelista över framtidens kompetens så kanske fler kan inspireras till att läsa mer.

Lars Strannegård, professor och rektor för Handelshögskolan i Stockholm

Erik Wikberg, ekonomie doktor och ansvarig för Handelshögskolan i Stockholms skönlitterära satsning

Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från BellPallAnnons

BellPal har utvecklat nästa generations trygghetsklocka – på babyboomgenerationens villkor

20 procent av oss svenskar är över 65 år och många kommer bli över 95 år. Vi håller oss friskare och lever längre och numera har den äldre generationen ofta ett tiotal år under vilka man fortfarande kan bo hemma själv utan hjälp av hemtjänst. Behovet av trygghet för den äldre och närstående är dock fortfarande stort. BellPals intelligenta klocka kopplar ihop seniorer med sitt egna omsorgsnätverk på ett ostigmatiserat sätt. Något som bidrar till bättre livskvalitet och egenupplevd känsla av trygghet.

Det är oftast kring 72 års ålder som äldre börjar uppleva förändringar som exempelvis sämre syn och hörsel, eller att man inte längre kan vara lika aktiv som förut. Samtidigt kan det fortfarande återstå drygt tio år innan man får ett behov av omsorg från offentlig eller kommunal hemtjänst. BellPal vill hjälpa äldre och deras nära att skapa en egenupplevd trygghet under den perioden av deras liv. Deras smarta klocka är både snygg, smart och enkel att använda, och fungerar som en metod för att förenkla relationen mellan individen, familjen och vännerna – det egna trygghetsnätverket.

– Det finns ett glapp som vi vill brygga under perioden när många drar sig för att söka hjälp. Många vill också helst bo hemma så länge som möjligt men om man inte är så mobil kan man känna sig otrygg samtidigt som ens vuxna barn oroar sig för sin förälder. Vi är den nya generationens trygghetsklocka som genom snygg design och smarta funktioner ger tryggheten i att någon alltid finns där för en om något skulle hända, säger David Ziemsky, vd och grundare av BellPal.

”Ger en grundtrygghet”

BellPal ser till seniora personers livskvalitet i stort där man för att må bra måste vara aktiv både fysiskt och socialt. Känner man sig begränsad slutar man ofta göra saker som att träffa vänner vilket riskerar att resultera i en nedåtgående spiral där man blir isolerad, äter och rör på sig mindre. Klockan blir ett naturligt och självklart stöd för att känna sig fri, och våga ge sig ut, förklarar David.

– Man vet då att om något händer mig så kommer jag få någon form av hjälp vilken ger en grundtrygghet. Samtidigt vet ens anhöriga om samma sak vilken gör dem mindre stressade också. Klockan är en helt vanlig klocka där utseendet gör att det inte blir ett stigmatiserat hjälpmedel.

Idén bakom BellPal bygger på både egna erfarenheter och studier. Att klockan levererar världens bästa falldetektor är ytterligheten i behovet av trygghet som drivit utvecklingen, förklarar David Ziemsky. Fall är den största bidragande faktorn till behov av sjukvård, och för tidig död.

– Fall innebär också en stor kostnad för samhället i och med att cirka 1500 personer dör på grund av detta varje år. Vi kan bidra till minskade kostnader inom offentlig och privat vård samtidigt som vi kan göra livet mer värdigt för individen.

Personal Medical Alert-marknaden kommer fördubblas till en cirka 120 miljarders-affär inom fem år, och USA utgör ungefär häften. BellPal är ett svenskt bolag och produkten är utvecklad i Sverige men den stora hemmamarknaden finns på andra sidan Atlanten i USA.

– Efterfrågan i USA blev snabbt väldigt stor. Medical alert-marknaden där är enorm, mycket på grund av de inte har samma trygghetsnätverk som i Sverige och att deras sjukvård är dyr. Vi arbetar med att utveckla en hel plattform med tjänster relaterade till hur man kan leva tryggare i sin hemmamiljö privat. Det är på inget sätt konkurrerande mot hemtjänst utan ett komplement, avslutar David Ziemsky.

Läs mer om BellPal här 

Mer från BellPall

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BellPall och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?