ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Ryktet om näringslivets obildning stämmer inte

  • KULTURELL KOMPETENS. Handelshögskolan i Stockholms skönlitterära satsning lockade under det gångna året tre gånger fler studenter än förväntat, skriver rektorn Lars Strannegård med flera. Foto: Amanda Lindgren

DEBATT. Det finns en seglivad föreställning om att svenska företagsledare är obildade. En ny undersökning av näringslivstoppars läsvanor och det stora intresset för Handelshögskolan i Stockholms skönlitterära satsning slår hål på den nidbilden, skriver rektorn Lars Strannegård med flera.

I en krönika i Dagens industri citerade Jan Gradvall en fransk affärsman som hävdade att man i Paris drog lott om vem som skulle träffa den svenska affärsmannen då denne enbart kunde prata om affärer eller golf. Ingen sades ha läst romaner eller sett konst.

”Den krönikan blev min kanske mest spridda någonsin. Den citerades på ledarsidor, i tal i Almedalen. Jag inbjöds till och med att tala om den under en temadag om utbildning i riksdagen”, har Gradvall kommenterat flera år senare.

Vi kan i dag presentera resultaten av en enkät över svenska börs-vd:ars läsvanor. Den visar att ryktet om det svenska näringslivets obildning är starkt överdrivet.

Undersökningen är gjord av Bokmässan i samarbete med Handelshögskolan i Stockholm och visar att 58 procent av de som besvarade enkäten läst en bok under gårdagen.

Jämfört med liknande studier över svenskars läsvanor är detta resultat påfallande högt. Hela 73 procent av börs-vd:arna uppgav att bildning är viktigt vid en rekrytering.

Även om denna grupp verkar läsa kortare stunder än andra ger resultaten en annan bild än den vi är vana vid. Svenska företagsledare tycker uppenbarligen att bildning är viktigt. Över 60 procent läser högt för sina barn varje dag och nästan 90 procent läser för dem minst en gång i veckan. Intresset för läsning hos börs-vd:ar tycks vara starkt.

Nidbilder skapar klyftor i samhället oavsett vilken grupp de riktas mot. Det är därför viktigt att inte nedsättande och förminskande generaliseringar av svenska företagare får spridning och blir anekdotiska sanningar.

Även om det kan vara motiverat att ifrågasätta om börs-vd:ars bildning lever upp till deras självbild, om deras angivna läsvanor stämmer med verkligheten eller om deras litterära smak kan benämnas höglitterär, pekar resultaten på att läsning och bildning anses vara viktigt. Att näringslivets toppar har ett stort intresse för frågan är en tydlig signal till samhället i stort.

Ingemar Hedenius formulerade 1949 en definition av bildning: den bildade människan är den som står fri och levande i relation till det okända. Denna formulering har fungerat som inspirationskälla för de övergripande utbildningsmålen vid Handelshögskolan i Stockholm.

Den värld vi lever i och står inför är okänd och oviss. För att möta den behöver vi stärka vårt kritiska tänkande, vår analytiska förmåga och vår bedömning av sanningsanspråk. Men vi behöver också träna upp vår kulturella finkänslighet, vår empati, vår språkkänsla och uttrycksförmåga.

På Handelshögskolan i Stockholm är vi inte förvånade över de positiva resultaten över företagsledarnas läsvanor. Under det gångna året har vi genomfört en skönlitterär satsning som fick tre gånger fler anmälda studenter än förväntat.

Litteraturen öppnar upp andra världar, klär dem i språklig dräkt och förflyttar läsaren till sammanhang långt bortom de egenupplevda. Litteraturen blir ett sätt att förstå sig själv och andra.

Studenternas utvärderingar visar att initiativet har varit framgångsrikt. Att böckerna valts ut efter deras litterära kvaliteter och med representation av författare från olika länder och kulturer har särskilt uppskattats.

Uppenbarligen delar handelsstudenterna, av vilka några blir framtidens beslutsfattare i näringslivet, börs-vd:arnas läsentusiasm. Vi har därför goda förhoppningar om att framtidens näringsliv kommer att värdesätta bildning och se den som nödvändig för att uppfylla morgondagens kompetenskrav.

Det är dags att lyfta läsande förebilder som värdesätter och prioriterar bildning. Om vi synliggör att läsande och bildning står högt även på näringslivets önskelista över framtidens kompetens så kanske fler kan inspireras till att läsa mer.

Lars Strannegård, professor och rektor för Handelshögskolan i Stockholm

Erik Wikberg, ekonomie doktor och ansvarig för Handelshögskolan i Stockholms skönlitterära satsning

Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies