1515

Rusta mot rysk penningtvätt

DEBATT. Mängder av ryska pengar strömmar in i Europa via banktvätt och skalföretag. I ljuset av de senaste dagarnas uppgifter måste nu straffen för penningtvätt skärpas, preskriptionstiden förlängas och så kallade ”gyllene” pass dras in, skriver Gunnar Hökmark, Europaparlamentariker (M).

EKONOMISK KRIGFÖRING. Deutsche Bank misstänks ha bidragit till att ha tvättat 90 miljarder kronor åt den ryska maffian och Danske Bank tros ha tvättat 2 000 miljarder kronor genom sin estniska filial. Pengarna kan sedan användas till politisk destabilisering, skriver Gunnar Hökmark.
EKONOMISK KRIGFÖRING. Deutsche Bank misstänks ha bidragit till att ha tvättat 90 miljarder kronor åt den ryska maffian och Danske Bank tros ha tvättat 2 000 miljarder kronor genom sin estniska filial. Pengarna kan sedan användas till politisk destabilisering, skriver Gunnar Hökmark.Foto:Mikhail Klimentyev

Det pågår ett krig mot Europas demokratiska institutioner och rättsstater. Ryssland har redan ritat om Europas gränser genom annekteringen av Krim. Det andra kriget pågår under ytan, men är lika allvarligt.

Rysk penningtvätt används till att finansiera extrema politiska partier och rörelser, brott, korruption och subversiv verksamhet som fastighetsköp och försvarspolitiska installationer i länder som är utsatta för rysk krigsplanering.

Penningtvättsoperationer som tar dagar att genomföra kan ta år att upptäcka och dess storlek är svår att uppskatta. I en offentlig utskottsutfrågning i Europaparlamentet uppskattade professor Anders Åslund att den ryska regimen har tvättat mellan 7 200 och 11 800 miljarder kronor, samt att mellan 90 och 136 miljarder kronor har plockats ut ur statliga gasjätten Gazprom.

Penningtvätt, som tidigare har handlat om kriminellas tvätt av pengar för att göra dem vita, sker nu genom den ryska regimens grå zoner i en omfattning som saknar motstycke. Kleptokratins övertagande av företag och underrättelseorganisationers planering att föra ut pengar ur Ryssland kan sedan användas till destabilisering.

I USA har sådana aktiviteter på djupet påverkat det amerikanska samhället. Omfattningen av utredningarna är uppenbar och bekräftad av de amerikanska underrättelsemyndigheterna, enbart motsagd av den amerikanske presidenten som står i fokus för delar av utredningen.

Motsvarande operationer pågår gentemot europeiska länder. I Åbo skärgård byggdes fasta anläggningar intill den finska marinens rutter. I länder som Malta, Cypern, Bulgarien och Storbritannien har möjligheter funnits att köpa europeiska så kallade ”gyllene” pass, och politiska ledare har köpts eller vävts in i beroende.

Journalisten Daphne Caruana Galizia mördades 2017 när hon grävde i kopplingarna mellan maltesiska staten och ryska oligarker. Likaså den slovakiske journalisten Jan Kuciak mördades när han undersökte statlig korruption.

Svarta pengar har finansierat aktioner i sociala medier och penningbidrag till politiska rörelser som går i ryska intressens riktning. Den brittiska Leave-kampanjen fick inför brexit-omröstningen 2016 den största politiska donationen i landets historia med pengar som än så länge bara kunnat spåras till Isle of Man. Samtidigt utreds kampanjens ledare Arron Banks för sina kopplingar till Ryssland.

Rysk penningtvätt sker i så stora proportioner att den får säkerhetspolitiska konsekvenser. År 2015 uppskattade den amerikanska staten att 2 700 miljarder kronor årligen tvättades via landet och den brittiska staten menade att samma siffra för deras land var 1 100 miljarder kronor.

Deutsche Bank misstänks ha bidragit till att ha tvättat 90 miljarder kronor åt den ryska maffian. Danske Bank DANSKE +0,48% Dagens utveckling anses genom sin estniska filial ha tvättat ofattbara 2 000 miljarder kronor från Ryssland till Europa. Den lettiska banken Trasta Komercbanka bildades som en privatbank i det gamla Sovjetunionens Lettland som Riga bank, i praktiken en bank för penningtvätt åt ryska intressen.

Ryska svarta pengar döljs i Europa genom skalföretag. I Berlin ägs till exempel flera byggnader av Arkadij Rotenberg, som har sanktioner mot sig, och i London är det omvittnat att många tomma lyxbyggnader är köpta av ryska svarta pengar.

I en rapport som nu behandlas i EU-parlamentet har jag krävt att finansiella tillsynsmyndigheter och andra finanspolitiska myndigheter ska öka samarbetet över nationella gränser och utveckla samarbete med underrättelse- och säkerhetstjänster.

Därtill behövs skärpta straff för penningtvätt och utvidgade sanktioner (samt hårdare tag mot dem som bryter mot dem), i enlighet med den Magnitskij-lagstiftning som nu beslutas om i flera länder. Förfarandet med ”gyllene pass” måste upphöra omedelbart och preskriptionstiden för penningtvättsbrott förlängas.

Därför har jag också understrukit hur viktigt det är att EU följer Europaparlamentets krav på en europeisk Magnitskijlag för att slå tillbaka mot de element i Ryssland som genom uppenbara övergrepp mot rättsstat, lagar och mänskliga rättigheter berikar sig och för över pengar till andra länder.

Kriget pågår. Det är dags att vi försvarar oss.

Gunnar Hökmark, EU-parlamentariker (M)


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?