Annons

Replik till MP om skatteväxlingen

Det är en fundamental skillnad mellan Centerpartiet och Miljöpartiets miljöpolitik, skriver Rickard Nordin, skattepolitisk talesperson, C.

Rickard Nordin, C.
Rickard Nordin, C.Foto:Janerik Henriksson/TT

Det är djupt olyckligt att Miljöpartiets klimatpolitik återkommande handlar om att blicka bakåt. Det leder till att gamla tekniker med höga utsläpp blir kvar och att utvecklingen avstannar. Vi har under Coronapandemin sett vad som händer i ett samhälle med minskad konsumtion och neddragningar, precis den värld som Miljöpartiet och Rebecka Le Moine vill leva i. Centerpartiet vill istället driva på utvecklingen genom att sänka skatten för det som släpper ut mindre och att det som skitar ner ska kosta mer. De pengar som blir över när vi höjer miljöskatter ska gå till att sänka skatten på jobb och företagande. Det är det som är grön skatteväxling. Vad Miljöpartiet missar är just att möjliggöra den gröna omställningen genom att göra teknik som minskar utsläppen billigare – det skapar samtidigt nya gröna jobb, och resurser för att möjliggöra omställningen. 

I sin debattartikel är Rebecka Le Moine också vag i vilken konkret politik som hon vill se. Istället för ideologiska reflektioner hade det varit välkommet med konkreta förslag. Det låter på Miljöpartiet som att skatten på företagen i Sverige bör öka. Det är djupt oroväckande. Företag som verkar i Sverige har långt lägre utsläpp jämfört med resten av världen, eftersom Sverige har en hög andel förnybar energi i vår energimix och våra företag är effektiva. Om vi höjer skatt för svenska företag sker bara en sak – de flyttar någon annanstans och de totala utsläppen globalt ökar. 

För att minska utsläppen på riktigt måste handeln med utsläppsrätter, EU ETS, skärpas. Här sätts priset för att smutsa ner, en prissignal som måste stärkas. Därför driver Centerpartiet att antalet utsläppsrätter ska minska, den fria utdelningen upphöra och fler sektorer ska inkluderas. Centerpartiet vill att det ska bli dyrare att släppa ut, och motsvarande, att de som fångar in koldioxid och genererar negativa utsläpp ska tjäna på det. 

Miljöpartiet och Rebecka Le Moine menar också att den enskilde inte ska bekosta omställningen. För Miljöpartiet verkar detta bara gälla för de som bor i storstan. För de människor som bor på landsbygden med långa avstånd utan alternativ till bil är miljöpartiets politik otroligt oroväckande. Här vill Centerpartiet att det ska bli billigare att tanka klimatsmart och öka informationen vid pumpen, så att människor kan fortsätta att ta sig till jobbet, men på ett miljövänligare sätt. Så styr vi mot mindre utsläpp, inte genom att chockhöja priset vid pumpen. Det drabbar människor. Flygskatten är ett annat exempel på detta, ett förslag med svagt stöd för att styra mot utsläppsminskningar, men som garanterat drabbat människor med långa avstånd. Istället har Centerpartiet nu fått igenom att flyget görs mer klimatsmart med ökad inblandning av biodrivmedel och att skatt läggs på fossilt flygbränsle, som bevisligen sänker utsläppen långt mycket mer. 

Det mest motstridiga budskapet är ändå att Miljöpartiet vill införa fler miljöskatter, som just drabbar individen. Istället vill Centerpartiet att det ska bli enklare och billigare att göra rätt. Därför har Centerpartiet drivit igenom det Gröna avdraget, som införs i början på nästa år. Det innebär att privatpersoner ska kunna göra avdrag direkt vid inköp av teknik som möjliggör förnybar energiproduktion, såsom solceller, energilagring och laddning. Vi sänker också skatten med 13 miljarder för de med lägst inkomster. Grön skatteväxling innebär att man också sänker skatterna på jobb och företagande, så låter det inte på Miljöpartiet. I deras värld blir det bara dyrare att leva och verka. 

Det är en fundamental skillnad mellan Centerpartiet och Miljöpartiets miljöpolitik. Vi vet att om vi ska klara detta måste vi blicka framåt, lyfta upp allt positivt, nyttja ny teknik och uppmuntra goda beteenden. Skuld, skam och bestraffning leder inte till en hållbar omställning. 

Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson (C)


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AssistansbolagetAnnons

De tar vägassistansbranschen till framtiden

Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.
Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.

Vägassistansbranschen har inte hoppat på digitaliseringen på samma sätt som många andra branscher. Detta ska Assistansbolaget ändra på. Med inspiration från andra branscher i digitaliseringens framkant ska Assistansbolaget förenkla livet för sina kunder.

När olyckan är framme och du behöver hjälp med att flytta både bilen och dig själv från en hårt trafikerad väg är det fortfarande ett traditionellt telefonsamtal som gäller för att få vägassistans. När du väl kommit fram till operatören är det svårt att få besked om när hjälp kommer och hur mycket det kommer kosta, och du måste själv förklara var du befinner dig för att hjälpen ska hitta dit. 

Assistansbolaget har sedan starten 2015 utmanat den traditionella branschen med en modern vägassistansförsäkring och digitala lösningar som förenklar för användaren. Nu står företaget inför nästa avgörande resa.

– Vi har under de senaste åren gjort kraftiga investeringar som kommer förändra marknaden på riktigt. Vi har tagit fram en digital plattform som gynnar kunden i alla led, vilket kommer att ta kundupplevelsen till en helt ny nivå, säger Lukas Fryklund, vd för Assistansbolaget. 

Konsumenterna är redo för nästa steg

Assistansbolaget var tidiga med att samla sina tjänster i kundernas smartphone som möjliggjorde geolokalisering och närhet till sina försäkringar. En självklarhet i dag – banbrytande i branschen då. 

I dag förväntar sig konsumenterna möjligheten att beställa vägassistans direkt i telefonen med en knapptryckning, att snabbt kunna se var närmsta bärgare befinner sig, hur lång tid det tar tills den är framme och inte minst vad det kommer att kosta. Detta vill kunden se i realtid på samma sätt som när man beställer en taxi eller har beställt mat och vill se på kartan vart cykelbudet befinner sig. 

– Konsumenterna är så redo för det här steget, och har egentligen varit det länge. Faktum är att det redan borde ha funnits. Dagens konsumenter är vana vid att ha all information i realtid direkt i handen, det finns helt enkelt en annan förväntan i dag. Allt detta kommer vi nu att möjliggöra för våra kunder, säger Lukas Fryklund. 

Först ut med personbunden försäkring

Assistansbolaget har under flera år arbetat för att möta konsumentens behov. De var först ut med att satsa på en personbunden försäkring istället för en bilbunden försäkring, och tog även bort inlåsningseffekten. Kunderna fick alltså möjligheten att teckna och avsluta sina försäkringar precis som de själva önskar. Kunderna är försäkrade oavsett om de kör sina egna bilar, lånar någon annans eller hyr en bil på semestern. Försäkringen gäller både i Sverige och i princip hela Europa. Dessutom sköter Assistansbolaget hela processen med exempelvis bokning av hyrbil och hotellrum i samband med att du behöver vägassistans.

– Det finns mycket regler kring vilken typ av bil du får hyra och vilken prisklass på hotellrum som får bokas. Vi lägger inte snåriga försäkringsvillkor på kunden att hålla koll på. Vi ser istället till att guida kunden rätt och står även för betalningen så att kunden inte behöver ligga ute med några egna pengar, säger Lukas Fryklund.

Assistansbolaget har förenklat flera krångliga upplägg som tidigare var norm i vägassistansbranschen. Kundupplevelsen och kvalitet har alltid varit största fokus. 

– Vi kommer fortsätta att utmana de cementerade gamla strukturerna på marknaden, säger Lukas Fryklund. 

Fakta om Assistansbolaget

Assistansbolaget grundades 2015 och är idag marknadsledande inom vägassistansförsäkringar med över 350 000 kunder i Norden. Vår uppgift är att garantera våra kunder snabb och rätt hjälp vid oförutsedda driftstopp längs vägarna i Europa. 

Kontakt: kontakt@assistansbolaget.nu  

Läs mer om Assistansbolaget här

 

Mer från Assistansbolaget

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Assistansbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?