1515

Replik till MP om skatteväxlingen

Det är en fundamental skillnad mellan Centerpartiet och Miljöpartiets miljöpolitik, skriver Rickard Nordin, skattepolitisk talesperson, C.

Rickard Nordin, C.
Rickard Nordin, C.Foto:Janerik Henriksson/TT

Det är djupt olyckligt att Miljöpartiets klimatpolitik återkommande handlar om att blicka bakåt. Det leder till att gamla tekniker med höga utsläpp blir kvar och att utvecklingen avstannar. Vi har under Coronapandemin sett vad som händer i ett samhälle med minskad konsumtion och neddragningar, precis den värld som Miljöpartiet och Rebecka Le Moine vill leva i. Centerpartiet vill istället driva på utvecklingen genom att sänka skatten för det som släpper ut mindre och att det som skitar ner ska kosta mer. De pengar som blir över när vi höjer miljöskatter ska gå till att sänka skatten på jobb och företagande. Det är det som är grön skatteväxling. Vad Miljöpartiet missar är just att möjliggöra den gröna omställningen genom att göra teknik som minskar utsläppen billigare – det skapar samtidigt nya gröna jobb, och resurser för att möjliggöra omställningen. 

I sin debattartikel är Rebecka Le Moine också vag i vilken konkret politik som hon vill se. Istället för ideologiska reflektioner hade det varit välkommet med konkreta förslag. Det låter på Miljöpartiet som att skatten på företagen i Sverige bör öka. Det är djupt oroväckande. Företag som verkar i Sverige har långt lägre utsläpp jämfört med resten av världen, eftersom Sverige har en hög andel förnybar energi i vår energimix och våra företag är effektiva. Om vi höjer skatt för svenska företag sker bara en sak – de flyttar någon annanstans och de totala utsläppen globalt ökar. 

För att minska utsläppen på riktigt måste handeln med utsläppsrätter, EU ETS, skärpas. Här sätts priset för att smutsa ner, en prissignal som måste stärkas. Därför driver Centerpartiet att antalet utsläppsrätter ska minska, den fria utdelningen upphöra och fler sektorer ska inkluderas. Centerpartiet vill att det ska bli dyrare att släppa ut, och motsvarande, att de som fångar in koldioxid och genererar negativa utsläpp ska tjäna på det. 

Miljöpartiet och Rebecka Le Moine menar också att den enskilde inte ska bekosta omställningen. För Miljöpartiet verkar detta bara gälla för de som bor i storstan. För de människor som bor på landsbygden med långa avstånd utan alternativ till bil är miljöpartiets politik otroligt oroväckande. Här vill Centerpartiet att det ska bli billigare att tanka klimatsmart och öka informationen vid pumpen, så att människor kan fortsätta att ta sig till jobbet, men på ett miljövänligare sätt. Så styr vi mot mindre utsläpp, inte genom att chockhöja priset vid pumpen. Det drabbar människor. Flygskatten är ett annat exempel på detta, ett förslag med svagt stöd för att styra mot utsläppsminskningar, men som garanterat drabbat människor med långa avstånd. Istället har Centerpartiet nu fått igenom att flyget görs mer klimatsmart med ökad inblandning av biodrivmedel och att skatt läggs på fossilt flygbränsle, som bevisligen sänker utsläppen långt mycket mer. 

Det mest motstridiga budskapet är ändå att Miljöpartiet vill införa fler miljöskatter, som just drabbar individen. Istället vill Centerpartiet att det ska bli enklare och billigare att göra rätt. Därför har Centerpartiet drivit igenom det Gröna avdraget, som införs i början på nästa år. Det innebär att privatpersoner ska kunna göra avdrag direkt vid inköp av teknik som möjliggör förnybar energiproduktion, såsom solceller, energilagring och laddning. Vi sänker också skatten med 13 miljarder för de med lägst inkomster. Grön skatteväxling innebär att man också sänker skatterna på jobb och företagande, så låter det inte på Miljöpartiet. I deras värld blir det bara dyrare att leva och verka. 

Det är en fundamental skillnad mellan Centerpartiet och Miljöpartiets miljöpolitik. Vi vet att om vi ska klara detta måste vi blicka framåt, lyfta upp allt positivt, nyttja ny teknik och uppmuntra goda beteenden. Skuld, skam och bestraffning leder inte till en hållbar omställning. 

Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson (C)


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?