Annons

Replik: Polarisera inte digitaliseringen

Digitaliseringens konsekvenser väcker stundtals heta känslor, men vi har alla ett ansvar att inte bidra till polarisering i denna fråga. Det skriver regeringens utredare Anna Kinberg Batra i en replik på PRO:s oro.

Utredaren Anna Kinberg Batra under en digital pressträff för att presentera en nyhet om effekterna av digitaliseringen av betalningsmarknaden, den minskande kontanthanteringen och behovet av en e-krona.
Utredaren Anna Kinberg Batra under en digital pressträff för att presentera en nyhet om effekterna av digitaliseringen av betalningsmarknaden, den minskande kontanthanteringen och behovet av en e-krona.Foto:Jessica Gow/TT

Den 20 september skrev jag här på debattsidan om hur mer av vår vardag och ekonomi digitaliseras och att allt fler föredrar digitala betalsätt. När nya tjänster utvecklas och vi blir mer beroende av digitala system ställs höga krav på säkerhet, både i systemen och för den enskilde. Dessa frågor, bland många, utreds nu på regeringens uppdrag under min ledning, i form av Betalningsutredningen. Våra möjligheter att betala säkert och tryggt är helt avgörande i utredningen. Nyligen genomfördes, på utredningens uppdrag, en undersökning av svenska folkets betalvanor och attityder till utvecklingen på betalningsmarknaden. Där framgick tydligt hur dessa faktorer är avgörande även för svenska folkets förtroende för betalningssystemet. 

Vi har ägnat stora delar av våren åt dialog på olika sätt, bland annat i form av ca sextio unika möten med olika aktörer. Särskilt uppskattad är dialogen med organisationer som företräder grupper som kan möta hinder att betala digitalt, inte minst PRO och SPF Seniorerna. Jag välkomnar därför repliken som Christina Tallberg, ordförande för PRO, och tre medförfattare skrev: ”Oroande låsning vid digital välsignelse”. 

Men för det första har jag inte tagit ställning i de frågor som jag enligt direktiven ska utreda. Låsta uppfattningar kan säkert finnas hos andra, men alltså inte här. Utredningens förslag kommer först i november 2022. En fråga som jag inte ska ta ställning till är om kontanter ska få finnas kvar eller inte. För det andra ska jag ta ställning till vilka krav som behövs för att alla i samhället ska kunna genomföra sina betalningar. Det inkluderar förstås grupper som i dag lever i digitalt utanförskap. Därför skrev jag i artikeln att säkerhet måste prioriteras och tillgängligheten förbättras.

Digitaliseringens konsekvenser väcker stundtals heta känslor, men vi har alla ett ansvar att inte bidra till polarisering i denna fråga. Jag tror att vi kan vara överens om att Sverige och våra betalningssystem behöver både hög tillit och trygghet. Detta måste vara en av lagstiftarens viktigaste uppgifter och står i centrum för utredningen. 

Utredningen har bara börjat och jag och mina medarbetare ser fram emot fortsatta diskussioner med såväl seniorer som andra som berörs på olika sätt. PRO och andra organisationer är välkomna att fortsatt höra av sig. Och alla som vill, oavsett organisation, får gärna följa utredningens arbete på www.betalningsutredningen.se.

 

Anna Kinberg Batra

Regeringens särskilda utredare

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från MyntAnnons

Löser kvittokrånglet med helhetstjänst – ”Särskilt viktigt i besparingstider”

Spårlöst försvunna kvitton, oklara köp på företagskortet och utlägg som ligger och dammar är en administrativ mardröm på många företag. Genom en heltäckande företagslösning vill det svenska fintechbolaget röja upp i oredan.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Hos dagens företagare finns en förväntan kring hur saker ska fungera – och vad man egentligen ska lägga sin tid på. Manuell administration, pappersarbete och krångliga verktyg är några saker som borde tillhöra historien. Det som efterfrågas är istället enkla verktyg som ger kontroll och som hjälper företaget att lyckas, menar Baltsar Sahlin som är VD och grundare av fintechbolaget Mynt.

Bolagets helhetslösning innefattar ett SaaS-verktyg (​​Software-as-a-service, eller mjukvara som en tjänst) för administration och analys, en mobilapp för användaren och fysiska eller virtuella företagskort. När en medarbetare har betalat med sitt personliga kort, som även kan ha en individuell köpgräns, skickas kvittot automatiskt till bokföringssystemet.

– Det är tidskrävande att jaga kvitton och hantera utlägg. Många anställda vill heller inte ligga ute med pengar för företaget. Dels tar det ofta ett tag innan de får tillbaka den summa de har lagt ut, och dels finns det en risk att kvittona försvinner eller förstörs, säger Baltsar Sahlin.

Integrationer och ekonomisk översikt

Kortanvändaren gör ett köp och fotar kvittot direkt i mobilen. På så sätt försvinner krångliga utläggsrapporter och processen blir istället gjord på ett effektivt sätt.

Verktyget innefattar direktintegrationer med flera av marknadens ledande bokföringssystem. Integrationen med bokföringssystemet gör kvitto- och utläggshantering enkel för användaren, och ger full ekonomisk översikt i realtid.

– Man kan i realtid se hur mycket pengar som går åt till exempelvis resor och luncher. Det betyder att man får bra koll på hur mycket man spenderar varje månad – vilket är särskilt viktigt i besparingstider, säger Baltsar Sahlin.

Nyfiken på Mynt? Besök mynt.com för mer information.

Mer från Mynt

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mynt och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera