1515

Replik: M:s politik slår mot både klimat och tillgänglighet

Moderaterna hävdar (25/4) att regeringens avisering att avveckla Bromma flygplats är ansvarslös. 

Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson MP.
Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson MP.Foto:Henrik Montgomery/TT

Miljöpartiet hävdar motsatsen. Vi baserar våra argument på fakta, inte felaktiga påståenden och en missriktad vilja att värna flyget oavsett ekonomisk kostnad eller klimatpåverkan. I sin blinda iver att i alla lägen underblåsa ohållbart flygande missar Moderaterna att ett bevarande av Bromma Flygplats riskerar att slå hårt mot både klimatet, Stockholms utveckling och mot tillgängligheten i hela landet. Det måste bli ett stopp av Swedavias förlustaffär. 

Moderaterna verkar ha dålig insyn i hur kapaciteten på svenska flygplatser ser ut. Idag har vi för många flygplatser i relation till antal flygresor. Detta beror förstås delvis på pandemin, men är även ett resultat av att flygresandet dalat under många år. En av de flygplatser som inte längre bär sig själv ekonomiskt är Bromma. Som en konsekvens blöder flygplatsägaren Swedavia pengar, vilket betyder att de tvingas höja sina avgifter för flygbolagen för att täcka upp för Brommas underskott. Detta betyder att Bromma idag är ett hot mot de flyglinjer som verkligen behövs, exempelvis Visby-Stockholm. Ju större ekonomisk förlust Bromma är, desto sämre tillgänglighet för de flyglinjer i Sverige som vi verkligen behöver. Moderaternas politik är därför ett direkt hot mot tillgängligheten i Sverige. 

Moderaterna säger att man inte ens kommer att acceptera en diskussion om nedläggning av Bromma flygplats så länge regeringen vägrar fatta bindande beslut om en utbyggnad av Arlanda. Det är ett märkligt ställningstagande. Arlanda klarar redan idag att med god marginal överta Brommas flygtrafik, utan att man når kapacitetstaket. Redan idag har Arlanda ett miljötillstånd som medger 350 000 starter och landningar årligen. Det är mer än 165 000 fler än vad som nyttjades 2019. Arlanda har även fler landningsbanor än Heathrow, Europas största flygplats.

Men Moderaterna missar även en annan central fråga: vi befinner oss i ett klimatnödläge och behöver agera därefter. Det innebär att vi inte kan återgå till den nivå av flygande vi hade innan pandemin, framför allt inte eftersom svenskt flygande ligger fem gånger över det globala genomsnittet. Faktum är att svenska folket inte heller vill det. Hälften av svenskarna tror att de kommer flyga mindre när pandemin klingat av. Detsamma gäller såväl privata såväl som offentliga arbetsgivare som nu tar beslut om att minska antalet tjänsteresor för att istället uppmuntra till resfria möten i större utsträckning. Detta är en utveckling som drivs av de digitaliserade arbetssätt som växt fram under pandemin, och i en tid av eskalerande klimatkris. Som om detta inte vore nog ignorerar Moderaterna det uppenbara behovet av fler hållbara bostäder i den växande Stockholmsregionen. 

Sverige behöver fortsätta jobba för hållbara transporter i hela landet. Det innebär att värna de flyglinjer som verkligen behövs, men framför allt innebär det ny räls, upprustad järnväg, satsningar på nattåg, elektrifiering av vägtransporterna och mer kollektivtrafik i städerna. Det är en politik för hållbar utveckling i hela landet och det är Miljöpartiet som står för reformerna. 

Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson (MP) 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?