1515
Annons

Replik: M:s politik slår mot både klimat och tillgänglighet

Moderaterna hävdar (25/4) att regeringens avisering att avveckla Bromma flygplats är ansvarslös. 

Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson MP.
Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson MP.Foto:Henrik Montgomery/TT

Miljöpartiet hävdar motsatsen. Vi baserar våra argument på fakta, inte felaktiga påståenden och en missriktad vilja att värna flyget oavsett ekonomisk kostnad eller klimatpåverkan. I sin blinda iver att i alla lägen underblåsa ohållbart flygande missar Moderaterna att ett bevarande av Bromma Flygplats riskerar att slå hårt mot både klimatet, Stockholms utveckling och mot tillgängligheten i hela landet. Det måste bli ett stopp av Swedavias förlustaffär. 

Moderaterna verkar ha dålig insyn i hur kapaciteten på svenska flygplatser ser ut. Idag har vi för många flygplatser i relation till antal flygresor. Detta beror förstås delvis på pandemin, men är även ett resultat av att flygresandet dalat under många år. En av de flygplatser som inte längre bär sig själv ekonomiskt är Bromma. Som en konsekvens blöder flygplatsägaren Swedavia pengar, vilket betyder att de tvingas höja sina avgifter för flygbolagen för att täcka upp för Brommas underskott. Detta betyder att Bromma idag är ett hot mot de flyglinjer som verkligen behövs, exempelvis Visby-Stockholm. Ju större ekonomisk förlust Bromma är, desto sämre tillgänglighet för de flyglinjer i Sverige som vi verkligen behöver. Moderaternas politik är därför ett direkt hot mot tillgängligheten i Sverige. 

Moderaterna säger att man inte ens kommer att acceptera en diskussion om nedläggning av Bromma flygplats så länge regeringen vägrar fatta bindande beslut om en utbyggnad av Arlanda. Det är ett märkligt ställningstagande. Arlanda klarar redan idag att med god marginal överta Brommas flygtrafik, utan att man når kapacitetstaket. Redan idag har Arlanda ett miljötillstånd som medger 350 000 starter och landningar årligen. Det är mer än 165 000 fler än vad som nyttjades 2019. Arlanda har även fler landningsbanor än Heathrow, Europas största flygplats.

Men Moderaterna missar även en annan central fråga: vi befinner oss i ett klimatnödläge och behöver agera därefter. Det innebär att vi inte kan återgå till den nivå av flygande vi hade innan pandemin, framför allt inte eftersom svenskt flygande ligger fem gånger över det globala genomsnittet. Faktum är att svenska folket inte heller vill det. Hälften av svenskarna tror att de kommer flyga mindre när pandemin klingat av. Detsamma gäller såväl privata såväl som offentliga arbetsgivare som nu tar beslut om att minska antalet tjänsteresor för att istället uppmuntra till resfria möten i större utsträckning. Detta är en utveckling som drivs av de digitaliserade arbetssätt som växt fram under pandemin, och i en tid av eskalerande klimatkris. Som om detta inte vore nog ignorerar Moderaterna det uppenbara behovet av fler hållbara bostäder i den växande Stockholmsregionen. 

Sverige behöver fortsätta jobba för hållbara transporter i hela landet. Det innebär att värna de flyglinjer som verkligen behövs, men framför allt innebär det ny räls, upprustad järnväg, satsningar på nattåg, elektrifiering av vägtransporterna och mer kollektivtrafik i städerna. Det är en politik för hållbar utveckling i hela landet och det är Miljöpartiet som står för reformerna. 

Lorentz Tovatt, klimatpolitisk talesperson (MP) 

 


Debatt: Kölandet Sverige

Kö på Arlanda, kö till passexpeditionen, vårdköer längre än någonsin tidigare. Det måste få ett slut, skriver Ebba Busch, partiledare Kristdemokraterna.

Foto:Jonas Ekströmer/TT

Sverige har åter blivit ett kö-land. Det kööööö-samhälle som beskrevs på 1960-talets valaffischer har kommit tillbaka och blivit en central fråga även på 2020-talet. En av de viktigaste uppgifterna för en ny regering blir att vända den här utvecklingen. Livet ska inte levas med nummerlapp i hand.

Under våren och försommaren har många, med rätta, upprörts över köerna på Arlanda eller till polisens passexpedition. Tyvärr är dessa två exempel bara de senaste på att samhällsservicen inte längre förmår leverera. Kanske är det så att just de här köerna är nya för oss och att många därför inte längre reagerar på alla de andra? Det är i så fall fel tänkt. Alla köer behöver bekämpas.

Vårdköerna är längre än någonsin. I skrivande stund har omkring 140 000 människor väntat olagligt länge på besök hos specialist eller på att påbörja behandling. Det motsvarar ett helt Jönköping med enbart vårdbehövande som inte får vård. Magdalena Anderssons regering kallar detta för ”corona-köer”. Men låt inte lura er. Köerna var rekordlånga även före pandemin. Det är inte nya begrepp som behövs, utan en ny vårdorganisation. Norge och Danmark har gjort upp med sina gamla landsting – och med sina långa köer. Kristdemokraterna är garanten för att samma sak kommer att ske här.

Senast en kristdemokrat var socialminister så halverades vårdköerna. Men även om vi skulle upprepa den bedriften så skulle köerna ändå vara alltför långa. Köerna beror på att vi har ett omodernt och stelbent sjukvårdssystem som inte klarar av att möta de krav som dagens vård ställer. 

Även Barn- och ungdomspsykiatrin, BUP, dras med långa köer. I vissa delar av landet kan ett barn som mår dåligt mer eller mindre räkna med att inte få komma till BUP i utsatt tid. Men även där köerna är som kortast är de ändå för långa. Förra året fick 40 procent av alla remitterade barn och unga vänta längre än 30 dagar på sitt första BUP-besök. Över 30 procent av de som fått beslut om behandling fick vänta mer än en månad på behandlingsstart. Det säger sig självt vilken belastning detta är för ett barn som redan är under psykisk press och kanske rent av tvivlar på det egna livets värde. Att misslyckas här är inte värdigt Sverige.

Till och med till fängelserna är det numera kö. De senaste åren har tusentals personer som dömts till fängelse kunnat gå omkring i frihet, medan de väntar på fängelseplacering. I flera uppmärksammade fall har de begått nya brott under tiden. Det kanske mest häpnadsväckande fallet gäller en av de personer som dömdes för det uppmärksamma tortyr-rånet på en kyrkogård i Solna sommaren 2020. En av gärningsmännen hade dömts för grov mordbrand, men släppts på fri fot. För några veckor sedan kunde Sveriges Radios Ekot avslöja hur män som dömts för kvinnomisshandel gått lösa i väntan på fängelse – och upprepat brotten under tiden. En man som dömts för misshandel av sin flickvän, men ändå var på fri fot, tänd eld på den tidigare flickvännens lägenhet.

Det stannar inte heller vid dessa rekordlånga köer. Det har blivit dyrt att vara svensk. Vi betalar några av världens högsta skatter, vi betalar rekordmycket för drivmedel, rekordmycket för el och nu rusar även matpriserna i väg – eftersom livsmedelsproducenterna också betalar rekordmycket för drivmedel och el. Inför valet måste vi alla fråga oss vad vi egentligen får för alla dessa pengar. Svenssonlivet är hotat av skatter och skenande priser, tryggheten är hotad av en allt grövre brottslighet, välfärden hotas av gamla systemfel som inte blivit åtgärdade, i stora delar av landet är det flera mil till närmaste polis och studieförbundet ABF har erbjudit kurs i hur man föder barn i bil.

Det som skadats eller förlorats är alltså inte några detaljer i den svenska välfärden och trygghet, utan betydande delar av dess grund. Gator man kan gå säkert på, vård som ges vid sjukdom samhällsservice som levererar och – viktigast av allt – den där känslan att det goda Svenssonlivet med Villa, Volvo och Vovve finns inom räckhåll för den som vill göra en klassresa, arbeta och sträva mot det målet. 

Det här är Sveriges stora utmaning och det är Kristdemokraternas stora erbjudande till svenska folket inför valet den elfte september. Vi är redo att ingå i en ny regering som tacklar köerna, levererar den stora vårdreform som behövs, tryggar välfärd och samhällsservice genom kloka prioriteringar och som i alla lägen kämpar för att ge det stöd som krävs för att fler ska kunna leva det goda Svenssonlivet. Köerna ska vara Sveriges förflutna, inte Sveriges framtid.

Ebba Busch, partiledare Kristdemokraterna


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?