Replik: Lotteriinspektionen måste börja följa lagen

REPLIK. I en replik på debattartikeln i Di från TU – Medier i Sverige och Branschföreningen för Onlinespel meddelar Statens Lotteriinspektion (GD Camilla Rosenberg och styrelseordförande Per Håkansson) att ”Medierna måste börja följa lagen”.

Per Hultengård och Gustaf Hoffstedt.
Per Hultengård och Gustaf Hoffstedt.

Riktigt så enkelt är det nu inte.

Den 1 januari 2019 förväntas en ny spellicensordning att gälla – öppen för alla, svenska som utländska, statliga som privata aktörer, som uppfyller vissa grundläggande villkor. Det statliga spelmonopolet upphör.

Det är bra och om detta är vi nog alla överens om. Det besynnerliga som hänt är dock att Lotteriinspektionen nu – med hänvisning till en föråldrad och obsolet lagstiftning – satt i gång en klappjakt mot framför allt landsortstidningsföretag och hotar dem med vitesförelägganden om hundratusentals kronor om de har fräckheten att publicera en endaste klickbar annons till ett utländskt spelbolag.

Och några ”klara besked” från Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) kom inte i oktober 2017. Denna Lotteriinspektionens uppgift är anmärkningsvärd och vilseledande. Vad HFD beslutade var att inte lämna prövningstillstånd.

Det går inte att komma ifrån att det är märklig statlig styrning av fria medier som man iakttar när man läser Lotterimyndighetens ”överväganden” mot tidnings- och medieföretagen, där det på fullt allvar meddelas att det ”vid kontroll” av en webbsida ”påträffades klickbar grafik” (alltså en annons!) som – och här kommer det allvarliga – ”vidarebefordrar webbplatsbesökaren till ett utom landet anordnat lotteri”.

Men nu är det ju så att även Lotteriinspektionen måste följa lagen. Och till det hör att följa grundlagen.

De tilltänkta och generellt utformade vitesförelägganden som Lotteriinspektionen hotar med är inte förenliga med censurförbudet i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen. Detta har gång efter annan klargjorts i rättspraxis. Och alla frågetecken kvarstår om spelmonopolets förhållande till unionsrätten.

Lagar och regler ska följas. Om det är vi överens. Och just därför är Lotteriinspektionens agerande mot tidningsföretagen ytterst anmärkningsvärt.


Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare, Branschföreningen för onlinespel
Per Hultengård, chefsjurist, TU – Medier i Sverige


Läs skribenternas första artikel här.

Läs Lotteriinspektionens svar här.


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?