ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Replik: Lägg inte ned lärarutbildningarna

  • Foto: Henrik Montgomery

REPLIK. Vi behöver inte ännu en ny lärarutbildning. Resonemanget kring att det är utbildningens kvalitet som gör att lärarutbildningarna har lågt söktryck är felaktigt. Det är läraryrkets näst intill obefintliga löneutveckling och undermåliga arbetsvillkor som gör att många högpresterande studenter väljer andra yrken.

Isak Skogstads kritik mot innehållet i utbildningarna stämmer i vissa fall, men ger en förvrängd bild av vilka kunskaper lärarstudenter förses med under sin utbildning.

Till att börja med behöver vi reda ut den i sammanhanget regelvidriga generaliseringen av lärarutbildningarna. Det går inte att dra alla utbildningar över en kam då de styrkor och svagheter som präglar utbildningarna skiljer sig åt mellan förskollärar-, grundlärar- och ämneslärarutbildningarna. Givetvis har utbildningarna brister, men även styrkor. Vi kan hålla med Isak Skogstad om att det finns brister i utbildningarnas innehåll och att relevansen i den forskning vi får ta del av i många fall är tvivelaktig. Därtill är metodiken svag och kraven låga, vilket bekräftas av en rapport skapad av Lärarnas Riksförbund.  

UKÄ har ännu inte genomfört någon fullständig utvärdering av de “nya” lärarutbildningarna och det är således befängt att föreslå en ny reform. De konkreta brister som finns går emellertid att åtgärda utan att ännu en gång omyndigförklara en hel generation av lärare.

Lärarstudenternas recept på starka och hållbara lärarutbildningar:

* Koncentrera lärarutbildningarna, då främst ämneslärarutbildningen. Färre lärosäten skulle ge de berörda lärosätena möjlighet att ta till vara på stordriftsfördelar och samla rätt kompetens för att bedriva god lärarutbildning.
* Mer lärarledd tid. Lärarutbildningarna ska ha stark forskningsanknytning, men det är fel att skriva uppsatser i kvadrat för att det saknas resurser för att bedriva undervisning. Det lämnar oss skrivkunniga men ibland helt utan färdigheter i praktiskt lärarskap.
* Relevant stoff. Lärarutbildningarna behöver ge studenter möjlighet att ta del av relevant ämnesdidaktisk forskning och kunskap om hur vi skapar tänkande och lärande hos elever.

Lärarutbildningens form är det inget direkt fel på, den bör dock ses som en ram där stoffet kan förändras över tid. Det är ingen omöjlighet, men det kräver striktare krav på lärosätena och en förståelse för att undervisning är ett hantverk som behöver tränas fram. Skogstad borde som tidigare lärarstudent veta att det går att nå positiv utveckling genom att arbeta formativt. Behåll och beröm det som fungerar och förändra det som är bristfälligt.

Mimmi Rönnqvist, ordförande, Lärarnas riksförbunds studerandeförening, ämneslärarstudent vid Umeå universitet
Julia Lundström, ordförande, LR Stud Göteborg, tidigare ämneslärarstudent vid Linköpings universitet
Karolina Hansson, ordförande, LR Stud Kristianstad, ämneslärarstudent vid Malmö högskola
Maria Gardstig, ordförande, LR Stud Kalmar, grundlärarstudent åk 4-6 vid Linnéuniversitetet
Anna Severin, ordförande, LR stud Helsingborg/Lund, ämneslärarstudent vid Lunds universitet
Carl Lindén, ordförande LR Stud, Stockholm, civilingenjör- och lärarstudent, KTH
Björn Johansson, ordförande, LR Stud Malmö, grundlärarstudent åk F-3 vid Malmö högskola
Sara Olsson, ordförande, LR Stud Linköping, ämneslärarstudent vid Linköpings universitet
Linda Lans, ordförande, LR Stud Uppsala, ämneslärarstudent vid Uppsala universitet


Läs Isak Skogstads debattinlägg här.


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies