Replik: Bitcoin - världens mest missförstådda uppfinning

DEBATT. Per Jansson, vice riksbankschef, går hårt ut och dömer ut hela bitcoinprojektet på Di Debatt. Han kallar det en ”dålig investering”.

Vi inom bitcoinsfären blir ofta luttrade över denna sorts kritik, och vill bemöta några av de mest förekommande missuppfattningarna. 

Det skriver Alexander Bottema, Svenska Bitcoinföreningen och Andreas de Blanche, Högskolan Väst.

Foto:Charles Krupa

För det första: Kryptvalutan Bitcoin är inte ett betalningsnätverk; det är ett clearinghus. 

Bitcoin har medvetet begränsat antalet transaktioner, vilket även var en intern strid inom bitcoinsfären. Den striden avgjordes i slutet av 2017; bitcoin är inte längre ett betalningsnätverk. Varför? Det finns nämligen en svår balansgång mellan säkerhet och transaktionskapacitet, och man ansåg att nätverkets säkerhet är viktigare. 

För att ställa det i relation till motsvarande system så finns amerikanska FED-wire som sköter clearing mellan banker och hanterar ca 500.000 transaktioner per dygn (om vi tar antalet transaktioner per månad dividerat med antal dagar i månaden, inklusive helger). Således inte väsensskilt från bitcoins nuvarande kapacitet, och förbättringar är på väg redan under 2021.

För det andra: Den mängd el som produceras är inte relaterad till transaktionerna utan för att nätverket ska vara säkert, så säkert att till och med stater (som inte litar på varandra) kan överföra värde i ett gemensamt system.

För det tredje: Bitcoin är världens första ohackningsbara nätverk. Börser/banker/privatpersoner kan givetvis bli bestulna och hackade på bitcoinpengar, men bitcoinnätverket självt kan inte hackas. 

Detta var länge ett olösbart problem inom datavetenskapen, nämligen att det verkar omöjligt att skapa en säker servermiljö. Exempelvis kan du aldrig skydda dig mot spionage, att personer på insidan kan mutas, plantering av trojanska hästar, m.m. Detta problem formulerades 1982 och löstes först 2009 av en anonym upphovsman, som kombinerade ett antal existerande idéer och lyckades placera ett välriktat svärdshugg mot den Gordiska knuten. 

Priset du betalar är att ge upp kontroll för ett relativt ineffektivt system (i termer av antalet transaktioner) men i gengäld blir det supersäkert.

För det fjärde: Det är alldeles riktigt att bitcoin har en väldigt volatil växlingskurs till andra valutor. Alla bitcoin hade 2009 ett samlat värde på 0 kr. I dag handlas en bitcoin för drygt 500.000 kr. Det är uppenbart att priset under en sådan resa blir volatilt. Kortsiktig volatilitet under en tillväxtfas betyder inte att priset kommer fortsätta vara volatilt om fem eller tio år.

För det femte: Bitcoin kallas för ”det digitala guldet” för det påminner om investeringsguld i så många avseenden. Investeringsguld är inte värdefullt för att det går att göra smycken med (då skulle guldpriset vara betydligt lägre än i dag) utan guld är värdefullt för att det är sällsynt och att det inte går att producera nytt guld. Guld kan också äkthetskontrolleras även om den processen är relativt dyr. 

Så nej, du kan inte göra smycken av bitcoin, men du kan däremot skicka dem över internet och att kontrollera dess äkthet är nästan gratis.

För det sjätte: Det finns en ytterligare styrka i bitcoin; det går att göra programmerbara transaktioner i smarta kontrakt. Med dessa kan man bygga ett betalningsnätverk ovanpå bitcoin utan att en betalning blir en transaktion på blockkedjan. 

Vidare så finns ingenting som hindrar att banker kan erbjuda kunder bitcoinkonton. Betalningar sker på vanligt sätt och clearing kan ske när banken så önskar. Med detta tankesätt så finns ingen begränsning på antalet betaltransaktioner.

En kort sammanfattning: Bitcoin är en av världens mest missförstådda uppfinningar, men de som förstår den inser också vidden av dess innovation. 

Vi ser nya exempel på detta när diverse företag och investmentbolag börjar köpa bitcoin. Det är världens första ohackningsbara nätverk, dvs vi behöver inte oroa oss för amerikanska, kinesiska, eller ryska spioner och hackare. Det är ett clearinghus som kommer att användas av internationella företag inklusive stater. 

Det finns ett stort värde att två länder kan utföra en slutgiltig betalning mellan sig utan att blanda in amerikansk jurisdiktion. 

Så är det en bra investering? Vi får väl sticka ut hakan och säga ja.

Alexander Bottema, tekniskt sakkunnig, Svenska Bitcoinföreningen

Andreas de Blanche, doktor i datateknik, Högskolan Väst


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?