1515
Annons

Reglering hotar tågets konkurrenskraft mot flyg och bil

REPLIK. Mats Johannesson och Mats Nyblom blandar åsikter med missförstånd och felaktigheter. De lobbar för reglering av biljettförsäljning som hämmar innovation och därmed tågmarknadens utveckling och resandets tillväxt. SJ satsar för att erbjuda kunderna nya smarta tjänster så att tåget kan behålla konkurrenskraft mot flyg och bil.

Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

SJ sägs, rätt och fel, vara dominerande. SJ kör ensamt där andra tågbolag struntar i samhälle och resenärer för att de anser sträckorna vara olönsamma. På andra sträckor möter SJ full konkurrens. Inom regional tågtrafik har SJ en tredjedel av marknaden.

Det sägs oriktigt att i Norge har NSB:s biljettförsäljning lyfts ut, för att skapa konkurrensneutralitet. NSB har alltjämt sina digitala kanaler. Norge har lanserat varumärket en-tur.no där alla operatörer säljs. Det har vi sedan länge i Sverige med resrobot.se.

Mats Johannessons och Mats Nybloms Google-jämförelse är obegriplig och apoteksmarknaden har de missförstått. Gemensamma receptdatabasen motsvaras av kollektivtrafikens bokningssystem ”Petra”. Det ägs sedan 2014 av brittiska Silver Rail, öppet för alla. Petra-systemet har gått längre eftersom det hanterar aktörernas hela utbud, receptdatabasen bara recept.

Vid avregleringen 2010 hade SJ ett 30-tal resebutiker i Sverige mot dagens tre. Kundernas krav på digitala kanaler har sedan ökat. Därför har SJ satsat på webb, och sin app helt och hållet efter avregleringen. Det har lett till en prisbelönt flora av smarta tjänster. Alla kan investera i innovation, och utmana SJ. Det tjänar kunderna mer på än att andra länders statliga tågbolag, såsom kinesiska MTR, ska få åka snålskjuts.

Den stegvisa avregleringen under tre decennier har gett Sverige resandeökningar som inget annat land i Europa.

Att reglera biljettförsäljning; i praktiken tvinga SJ att ensamt, för hela branschen, stå för innovation, finansiering och marknadsföring av smarta tjänster skulle hämma utveckling och konkurrenskraft mot flyg och bil. Aktörer i konkurrens driver idéer och innovation som stärker tågets ställning.

Crister Fritzson, vd, SJ AB

 

Läs Crister Fritzsons ursprungliga debattinlägg här. 

Läs repliken från MTR Express och Saga Rail här. 


Innehåll från SAS InstituteAnnons

S-Bank har Finlands mest nöjda bankkunder: ”Data och nyfikenhet avgörande för alla våra beslut ”

Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.
Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank.

I över tio år har finländska S-Bank konsekvent och strategiskt arbetat med att samla och dra nytta av sin data. I dag har banken nästan halva Finlands befolkning som kunder – och olika undersökningar visar att man även har landets nöjdaste bankkunder. 

Enligt Johanna Makkonen, senioranalytiker på S-Bank, är det framför allt förmågan att omvandla det svåra till det enkla som ligger bakom framgången.

Öka produktiviteten och innovationen med hjälp av data – läs mer här. 

S-Bank har fått utmärkelser för ”Finlands nöjdaste bankkunder” av bankjämförelsetjänsten Sortter Oy och ”det mest innovativa företaget i den finländska finanssektorn” från handelshögskolan Hanken.

S-Bank är del av den större kooperativa organisationen, S-Gruppen. Trots att S-bank är en jämförelsevis ung organisation, har banken aktivt arbetat med vad som har varit nyckeln till framgången: data.

Teknikfundamentet skapar möjligheter 

Många företag har ett stort fokus på att bli mer datadrivna. Men innan man på ett effektivt sätt kan börja dra nytta av all data måste de underliggande processerna fungera och samspela väl.

– Processerna för att skapa och ta hand om data behöver vara väl etablerade och dokumenterade. Lagring och strukturering av data behöver vara på plats. Du behöver också säkerställa datakvaliteten. För att kunna göra detta behöver du också ha rätt verktyg för att kunna hantera din data, säger Johanna Makkonen och fortsätter: 

– Vi började med att visualisera vår data i olika rapporter. Under de senaste åren har vår största upptäckt varit att vi inte bara använder den för att analysera historiken och titta bakåt, utan också använder den för att göra förutsägelser om framtiden.

Underlättar beslutsfattande 

Alla fördelar som ett företag har av att använda data fullt ut blir inte alltid synliga för kunderna.

– Primärt använder vi oss av data för att organisationen ska kunna fatta bättre beslut och för att kunna erbjuda våra kunder ännu bättre lösningar och tjänster, säger Johanna Makkonen. 

Enligt Iikka Kuosa som är Senior Vice President of IT and Products vid S-Bank är detta också strategin från den högsta ledningen: 

– För att kunna svara till våra kunders framtida behov använder vi data som underlag för våra strategiska beslut. Vi måste ge våra kunder service och därför måste vi också och hålla koll på vad våra kunder gör för att förstå vad som driver dem, säger han.

Data – en riktig problemlösare

Tidigare avslog S-Bank många låneansökningar. Trots att antalet ansökningar ökade, minskade andelen lån som beviljades.

– När vi tittade på vår data kunde vi se att i takt med att vi fick in allt fler ansökningar tog handläggningen för varje ansökan allt längre tid. De långa handläggningstiderna ledde till att många kunder tog tillbaka sina ansökningar, eftersom de behövde lånet snabbare än vad vi kunde handlägga deras ärenden, säger Johanna Makkonen.

Bankens processutvecklingsteam genomlyste hela låneprocessen. På så sätt kunde S-bank identifiera var i kedjan det gick långsammast och vilka slags ansökningar som var mest tidskrävande. Det gjorde det enklare att fördjupa sig i enskilda detaljer och se till att de fungerar snabbare och effektivare. Samtidigt kunde man använda data för att förutsäga framtida beteenden och hjälpa kunder att fatta bättre och ekonomiskt mer hållbara beslut.

Verktyg och nyfikenhet i samverkan

Två saker förtjänar extra uppmärksamhet här, nämligen verktygen och nyfikenheten. 

– Jag skulle säga att jag nog är ganska nyfiken, men jag är också definitivt realist. För att tillfredsställa nyfikenheten krävs också att man har full kontroll på underliggande tekniska detaljer. Då blir det mycket enklare att vara öppen och titta djupare in i frågan, berättar Johanna Makkonen. 

För att stärka analysen ytterligare samarbetar S-Bank med SAS Institute, som har försett dem med bästa tänkbara plattform för dataanalys. 

– Jag skulle inte påstå att jag blev ”förälskad” i de lösningar vi fick av SAS, men det var inte långt ifrån. Den här resan har bara börjat och jag ser verkligen fram emot vad vi kan skapa tillsammans i framtiden, avslutar Johanna Makkonen.

Förändra hur du fattar beslut – läs mer om hur data kan hjälpa dig här. 

 

Mer från SAS Institute

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SAS Institute och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?