Annons

Regeringen: Vi föreslår förbud mot inlåningsföretag

DEBATT. Knepiga avtal, svårbegriplig information och snabbrörliga marknader. Att stärka konsumentskyddet för finansiella tjänster är kanske mer angeläget nu än någonsin. Regeringen arbetar på bred front för att täppa till fallgropar i systemet. 

Finansmarknadsminister Per Bolund, MP.
Finansmarknadsminister Per Bolund, MP.Foto:Anders Wiklund
Civilminister Lena Micko, S.
Civilminister Lena Micko, S.

Ett sådant problem är så kallade inlåningsföretag, där det inte finns någon insättningsgaranti om företaget går i konkurs. Det innebär att privatpersoner kan förlora sina besparingar. Så ska det inte vara. Därför lägger vi nu fram ett förslag om förbud mot dessa företag. 

Målet för regeringens konsumentpolitik är väl fungerande marknader och en miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbar konsumtion. Syftet är att skydda konsumenter och ge förutsättningar att göra kloka val. 

Regeringen har under de senaste åren gjort en rad insatser för att uppnå detta. Bland annat har vi infört krav på skriftlig bekräftelse vid telefonförsäljning, ett krav som nu följs upp för att se hur det fungerar i praktiken och att det får avsedd effekt. 

För att motverka att personer får stora skulder gav regeringen i våras Konsumentverket i uppdrag att analysera situationen på marknaden för konsumentkrediter och risker för överskuldsättning. Samma myndighet har även i uppdrag att främja och utveckla ett behovsanpassat konsumentstöd i samverkan med samhällsaktörer som har förutsättningar att hjälpa konsumenter i särskilt behov av stöd, detta för att stärka konsumentskyddet på lokal nivå. Detta uppdrag kommer att följas upp av ett digitalt möte med berörda aktörer i juni i år. 

Utöver detta lägger vi alltså nu ett förslag som ger ökad säkerhet för konsumenters sparpengar. Om en bank skulle gå omkull finns det en statlig insättningsgaranti för att kunderna inte ska bli av med sina pengar. En rad olika företag kan i dag för den enskilde konsumenten framstå som en bank, men i praktiken handlar det om så kallade inlåningsföretag som kan locka konsumenter med hög ränta på sparmedel. Problemet är bara att det inte är en bank. Om inlåningsföretaget försätts i konkurs står konsumenterna helt utan skydd.

Ytterligare ett problem är att inlåningsföretagen inte står under tillräcklig kontroll. På banker ställs höga krav på eget kapital och organisation och de står också under löpande tillsyn av Finansinspektionen. Motsvarande krav eller tillsyn gäller inte alls för inlåningsföretag.

I ett par uppmärksammande fall under senare tid har cirka 5.000 konsumenter förlorat sitt sparkapital som de har satt in i inlåningsföretag som har försatts i konkurs. Det råder ingen tvekan om att konsumentskyddet på inlåningsmarknaden behöver stärkas.

Regeringen har i dag överlämnat en remiss till Lagrådet med förslag om att inlåningsföretag inte längre ska få driva inlåningsverksamhet. Inlåningsverksamhet ska istället som huvudregel drivas av banker. 

På banker ställs högre krav och de står under löpande tillsyn av Finansinspektionen. Det är i sin tur en förutsättning för att sparmedel i banker också omfattas av den statliga insättningsgarantin (950.000 kronor per insättare och bank). 

Inlåningsverksamhet inom ramen för konsument- och bostadskooperationerna har en lång tradition i Sverige. Den riktar sig till medlemmar och bidrar till att förse den kooperativa verksamheten med kapital. Dessa ekonomiska föreningar, bland annat HSB och OK, får därför fortsätta att driva sin inlåningsverksamhet. 

Att låta någon förvalta sina sparade pengar är en fråga om tillit. Om reglerna gör det möjligt för företag att ta emot människors sparade pengar utan tillräcklig kontroll så är det upp till oss politiker att täppa till läckorna i systemet och skydda konsumenten. Nu gör vi det på bred front. 

Per Bolund, finansmarknadsminister (MP)
Lena Micko, civilminister med ansvar för konsumentpolitik (S) 


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?