Annons

Regeringen är naiv om Kina

DEBATT. Under torsdagen frågas UD-företrädare ut i riksdagen om bland annat Gui Minhai-affären. Oklarheten om Sveriges agerande bidrar till skadlig osäkerhet om Sveriges förmåga att stå upp för svenska intressen i relation till Kina, skriver Ulf Kristersson och Hans Wallmark, Moderaterna.

FEL RIKTNING. Förhoppningen har länge varit att Kinas ekonomiska utveckling skulle föra landet i liberal-demokratisk riktning. I stället fick vi kinesisk AI-teknologi som kombinerar ansiktsigenkänning med övervakningskameror i ett socialt och politiskt kontrollsystem, skriver Ulf Kristersson och Hans Wallmark.
FEL RIKTNING. Förhoppningen har länge varit att Kinas ekonomiska utveckling skulle föra landet i liberal-demokratisk riktning. I stället fick vi kinesisk AI-teknologi som kombinerar ansiktsigenkänning med övervakningskameror i ett socialt och politiskt kontrollsystem, skriver Ulf Kristersson och Hans Wallmark.

År 2030 kommer världens största ekonomi för första gången i modern historia inte vara en demokrati. Eller ens en riktig marknadsekonomi. Trots det har Sverige aldrig skaffat sig ett genomtänkt förhållningsätt till det Kina som nu påverkar världen allt mer. Men frågan kan inte längre vänta. Sverige – men även EU – behöver ersätta fromma förhoppningar med en bred och djup Kinastrategi.

När Sovjetunionen föll fanns det stora förhoppningar i väst om att även Kina skulle utvecklas mot liberal demokrati. Att internet skulle krossa censuren. Och att den växande medelklassen och fördjupade ekonomiska integrationen skulle leda till politiska förbättringar. I stället fick vi kinesisk AI-teknologi som kombinerar ansiktsigenkänning med övervakningskameror i ett socialt och politiskt kontrollsystem.

Kina är ett statskapitalistiskt land där staten och företagen går långt in i varandra. Politiska, ekonomiska och militära verktyg koordineras för att säkra det kinesiska kommunistpartiets inflytande. Den kinesiska statsledningen förhåller sig inte till internationella spelregler så som västerländska demokratier.

Sanningen om Kina är verkligen dubbel. Världen ska välkomna att Kina deltar i världsekonomin. På flera områden är den ekonomiska, tekniska och vetenskapliga utvecklingen djupt imponerande, och ställer väst inför svåra frågor om våra egna samhällens skick. Den amerikanska västkustens teknologijättar och start-ups får allt hårdare konkurrens från sina kollegor på den kinesiska östkusten.

Men Kina har inte bara blivit en ekonomisk supermakt, utan också en politisk och militär. I Sydkinesiska sjön agerar Kina mot andra länder i strid med folkrätten. Det politiska självförtroendet och den utrikespolitiska aktivismen ökar – ofta i kombination med hot och uppmuntran. Kommersiella förvärv blir en del av geopolitiken.

Allt detta måste få konsekvenser för hur Sverige och andra västländer förhåller sig till Kina. Inte minst för att det i sin tur påverkar hur Kina kommer agera mot oss. Kina kan inte i längden tillåtas agera hos oss med helt egna spelregler.

I sin utrikesdeklaration nämner regeringen knappt Kina över huvud taget. Inte heller i förra årets. Denna ovilja att ta en av vår tids viktigaste internationella frågor på allvar duger inte.

Det enda regeringen gör, är att gång på gång komma med luftiga besked om en framtida Kinastrategi. Men om inte Sverige har en genomtänkt helhetssyn på våra relationer med Kina så kommer både vi och EU att fatta dåliga beslut.

En nu högaktuell fråga gäller hur och varför Sveriges Kina-ambassadör Anna Lindstedt efter bara två och ett halvt år har lämnat Peking, och därefter själv eller på någons uppdrag har medverkat till ett antal oklara möten om den fängslade svensken Gui Minhai. Varför och på vems uppdrag måste offentliggöras.

I dag träffas UD och riksdagens utrikesutskott. Moderaterna kommer fortsätta kräva klarhet från utrikesministern. Oklarheten om Sveriges agerande bidrar till skadlig osäkerhet om Sveriges förmåga att stå upp för svenska intressen i relation till Kina.

Moderaterna kräver en genomtänkt svensk Kinastrategi. Den måste täcka minst fem områden:

- Europeiskt agerande. Det är helt avgörande att en svensk Kinastrategi blir en del av en gemensam europeisk strategi. EU måste agera enat och arbeta solidariskt för att motverka tryck mot enskilda länder. Detta bör bli en svensk prioritering i EU. Även USA och EU behöver samverka och ha ett gemensamt förhållningssätt. Att USA nu höjer tonläget mot Kina bör inte avfärdas som del av administrationens intresse för tullar och protektionism.

- Utländska direktinvesteringar. Det behövs ett regelverk för att kontrollera och ytterst stoppa utländska direktinvesteringar i vital svensk infrastruktur, som kan skada svensk och europeisk säkerhet. Vi måste också agera med andra medel där kinesisk teknologi kan påverka vår säkerhet: Australien har förbjudit telekomföretagen Huawei och ZTE från att delta i deras 5G-utbyggnad. Företagen har alltför starka kopplingar till den kinesiska staten och anses utgöra risk för nationell säkerhet. Flera andra länder gör samma sak. Sverige måste snabbt få egen lagstiftning på plats.

- Förhindra intellektuell stöld. Svenska företag har länge varnat för kinesiskt industrispionage. Dataintrånget Cloud Hopper är det mest kända fallet, men långt ifrån det enda. Vi måste skydda svenskt näringsliv i allmänhet, och innovativa techbolag i synnerhet. Moderaternas förslag om ett nytt cybercentrum med FRA som huvudman vore ett viktigt steg för att stärka cybersäkerheten hos såväl offentliga som privata aktörer och för bättre samarbete med andra länder i samma situation.

- Starkare reciprocitet. EU måste tillsammans med USA och andra likasinnade länder öka pressen på Kina att öppna sina marknader. Kinesiska företag i våra länder måste granskas med samma måttstock som våra egna vad gäller konkurrens, subventioner, ägandeförhållanden och korruption. Frihandeln måste vara dubbelriktad.

- Stärk kunskapen om Kina. En Kinastrategi behöver bidra till att även universitet och högskolor, myndigheter och Business Sweden ökar kunskapen om Kina och i det kinesiska språket. Fler måste helt enkelt kunna något om världens största land, världens snart största ekonomi och världens första ekonomiskt riktigt framgångsrika diktatur. Vi behöver fler svenska Kina-forskare och kinesisktalande studenter.

Till skillnad från Sovjet blev Kina en del av den globala ekonomin. Världens största exportland rymmer nu tolv av världens 100 högst värderade företag. Hundratals miljoner människor har fått det bättre sedan Deng Xiaoping inledde reformerna 1978. Det är bra både för vanliga svenskar och för vanliga kineser.

Men vi i Sverige får inte vara naiva – varken ekonomiskt, säkerhetspolitiskt eller humanitärt. Det handlar ytterst om den liberala, demokratiska världsordningens framtid, om europeisk konkurrenskraft och om Sveriges förmåga att stå upp för svenska medborgares rättigheter.

Ulf Kristersson, partiledare (M)

Hans Wallmark, utrikespolitisk talesperson (M)


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?