Annons

Pricerunner och Prisjakt: Googles halvmesyr lurar konsumenten

DEBATT. Google fick i somras en bot på 23 miljarder kronor för att ha missbrukat sin dominerande ställning – det högsta som EU-kommissionen någonsin dömt ut. Nu påstår Google att problemen är åtgärdade, men det stämmer inte, anser Nicklas Storåkers och Emil Hansson.

KONKURRENSBROTT. Den 27 juni meddelade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager att Google fått en rekordbot för sin tjänst Google Shopping. Men bolagets åtgärder löser inte de problem som EU-kommissionen pekade på, anser cheferna för Pricerunner och Prisjakt.
KONKURRENSBROTT. Den 27 juni meddelade EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager att Google fått en rekordbot för sin tjänst Google Shopping. Men bolagets åtgärder löser inte de problem som EU-kommissionen pekade på, anser cheferna för Pricerunner och Prisjakt.Bild:Virginia Mayo

EU-kommissionen ansåg att Google under en längre tid brutit mot EU:s konkurrens- regler genom att främja sin egen tjänst för shoppingjämförelse, Google Shopping, framför andra jämförelsetjänster.

Gigantiska böter från konkurrensmyndigheter för bygg- eller lastbilskarteller är kanske lätta att förstå. Det är rimligt att stora, dominanta bolag får betala för att de brutit mot konkurrenslagarna med för höga priser som följd – något som alltid i slutänden drabbar oss konsumenter. Men Google är ju ett bolag som gjort vardagen så mycket enklare för många av oss. Så vad spelar det för roll vad de gör på sin sajt? Google har väl alltid användarnas bästa för ögonen?

Faktum är att vad Google gör spelar mer roll än mycket annat för oss konsumenter. Nästan alla konsumenter ”googlar” varje dag. Googles marknadsandel för söktjänster överstiger smått otroliga 90 procent i de flesta länder inom EU. EU-kommissionen menar att med en sådan dominant ställning följer ett särskilt ansvar att inte sätta marknadskrafterna ur spel.

En betydande del av Googles börsnoterade moderbolag Alphabets enorma intäkter kommer från Google Shopping. Google Shopping är i första hand utformad för att vi konsumenter ska uppfatta det som en prisjämförelse av olika e-handlare när vi söker efter en viss produkt.

Men Google Shopping skickar konsumenter till de butiker som betalar mest för att synas i stället för att visa alla alternativ så att konsumenten själv kan välja butik.

Enligt en undersökning från Kantar Sifo som Prisjakt beställt skulle 48 procent av alla användare byta jämförelsetjänst om man förstod att tjänsten inte var objektiv och oberoende. Enligt en undersökning från Pricerunner av de 100 mest populära produkterna så var det lägsta priset hos Pricerunner hela 10 procent lägre än vad man kunde hitta hos Google Shopping. Det blir väldigt mycket mer pengar som konsumenterna får betala, när Google sätter sina egna vinstintressen i första rummet.

Jämförelsetjänster är till för att skapa transparens för konsumenter. En lösning där användaren endast får se ett litet urval av butiker och framför allt ett begränsat urval av erbjudanden (som inte nödvändigtvis är kopplat till det lägsta priset, utan till de butiker som är beredda att betala mest) anser vi inte vara konsumentvänligt. Konsumenten skickas direkt till butik utan möjlighet att få en komplett bild över priserna på marknaden och går därmed miste om möjligheten att göra ett smartare val.

För att undvika ytterligare böter presenterade Google i veckan en lösning där de ämnar bryta loss Google Shopping till en egen enhet som ska konkurrera på lika villkor genom att köpa placeringar på Google i konkurrens med butiker och jämförelsetjänster. Tyvärr anser vi att Google misslyckas ordentligt med att lösa de problem som påtalats. Att bryta loss Google Shopping till en separat enhet som fortfarande ägs av Google förändrar i grunden ingenting, kostnaderna för Google Shoppings ”annonsering” blir i stället en intäkt för Google.

I stället för den uppenbara lösningen att låta Google Shopping konkurrera med alla andra i det organiska sökresultatet bjuder man fräckt in jämförelsetjänster till att betala och dessutom förädla Googles tjänst med innehåll.

Googles lösning, där jämförelsetjänster får samma utrymme som annonserande e-handlare, kan inte tolkas på annat sätt än ett nonchalant försök till att fortsätta att vidmakthålla en redan snedvriden marknad. Det här kan inte vara en acceptabel lösning för kommissionärerna i Bryssel som vill värna konsumenternas bästa. Det är snarare respektlöst.


Nicklas Storåkers, vd, Pricerunner
Emil Hansson, vd, Prisjakt


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från EPOSAnnons

Studie: Så påverkas du av dåligt ljud på jobbet

Strulande teknik och störande bakgrundsljud är inte bara kostsamma tidstjuvar i arbetet. Det kan också leda till stress och minskat välmående. 

– Har du upplevt en dag fylld med avbrutna och ineffektiva samtal kan det kännas utmattande. Det beror på att hjärnan slösar bort onödig energi och kognitiv förmåga för att kunna fokusera på det relevanta och önskade ljudet, säger Jesper Kock, Vice President of Research and Development på EPOS.

Ställ om företaget mot en hybrid arbetsplats med EPOS ljudlösningar 

I samma stund som jobben flyttade ut från kontorslandskapen och in i våra hem uppstod många nya problem och utmaningar – och buller är en växande smärtpunkt när arbetsplatsen blir hybrid. Vi utsätts för nya typer av bakgrundsljud och plötsliga avbrott som uppstår när vi samsas med andra familjemedlemmar på hemmakontoret. Dessutom har i princip all kontakt med kollegor och samarbetspartners förlagts till digitala rum som ställer ökade krav på utrustning och verktyg.

Dåligt ljud skapar mikrofrustrationer

Att ljudbortfall, bakgrundsbrus och teknikstrul under en videokonferens kan vara både störande och tidskrävande känner nog många igen sig i – och visste du att varje anställd förlorar nästan en halvtimme i veckan bara på dåligt ljud? 

I en internationell undersökning genomförd av IPSOS på uppdrag av EPOS framgår dessutom sambandet mellan dåligt ljud och vårt välmående. Att utsättas för avbrott och brus under arbetsdagen skapar återkommande mikrofrustrationer som kan leda till trötthet och stress över tid. 

Studien visar att hela 95 procent medger att deras koncentration och effektivitet på jobbet har påverkats på grund av dåligt ljud. Var tredje slutanvändare uppger också att de känt frustration och irritation över ljudproblem, och var fjärde att de har upplevt stress. Dessutom påverkar det vår självkänsla och 15 procent uppger också att dessa problem har känts pinsamma eller bidragit till sämre självförtroende.

Därför reagerar kroppen med stress

Att vi reagerar så omedelbart på ljud beror på att hörselsinnet är ett viktigt varningssystem. Det är direkt sammankopplat med kroppens stressreglerande system och kan utlösa en reaktion där stresshormon som kortisol eller adrenalin frigörs i kroppen. 

Att minska och få bort ljudkällorna som aktiverar den här stressresponsen i kroppen blir därför en prioriterad fråga som sätter teknikutvecklingen i fokus.

– När denna ansträngning är konstant under en period av dagar, veckor och månader kan det ha en överraskande skadlig inverkan på ditt välbefinnande. Det är av dessa skäl viktigt att utnyttja en enhet som har en högtalare och mikrofon av hög kvalitet som är utformad för att hantera och avbryta störande ljud har blivit så viktig, säger Jesper Kock.

Omställningen ställer nya krav på företagen

Ljudproblematiken kan på sikt leda till mer än förlorad effektivitet och att hitta en balans mellan privat och arbete har aldrig varit så viktigt som nu.

– De senaste månaderna har det visat sig att bullriga miljöer som inte är avsedda för arbete skapar mer stressande situationer, särskilt i kombination med högre förväntningar. Med anställda som jobbar på distans och är uppkopplade till kollegor via flera enheter som mobiltelefoner, e-post och kommunikations- och samarbetsplattformar, har efterfrågan på att leverera resultat nästan omedelbart ökat, säger Sir Cary Cooper, Professor of Organizational Psychology and Health at Manchester Business School och fortsätter: 

– Detta arbetssätt är dock inte hållbart och arbetsgivaren har en tydlig skyldighet att samarbeta med sina anställda för att hitta rätt lösningar för dem. Genom att arbeta tillsammans kan företag skapa de bästa lösningar som ökar teamets moral, skapar harmoni och optimerar arbetsproduktivitet och effektivitet.

Ställ om företaget mot en hybrid arbetsplats med EPOS ljudlösningar 

TIPS: Så minskar du ljudstressen på jobbet

• Alltid uppkopplad och tillgänglig. När gränsen mellan arbete och privat suddas ut är det viktigt att bygga upp en positiv kultur inom företaget. Innan du bokar in ännu ett virtuellt möte eller videosamtal: ställ dig frågan om detta inte skulle kunna vara ett email i stället?

• Se upp för möteströttheten. Varje anställd förlorar i snitt en halvtimme i veckan av sin produktiva arbetstid på grund av teknikstrul. EPOS undersökning visar också att alla mikrofrustrationer som uppstår kan leda till både minskat välmående och dålig självkänsla. En viktig uppgift som företagsledare blir därför att hitta metoder för att minska de dagliga stressfaktorerna.

• Att jobba på distans betyder inte att vi inte kan jobba tillsammans och tekniska lösningar blir allt viktigare när en stor del av kommunikationen sker digitalt. Enligt studien är 79 procent av beslutsfattarna överens om att bra ljudutrustning som headset, hörlurar och högtalartelefoner kan minska problematiken både i och utanför samtalen. Ljudupplevelser och robusta ljudkommunikationsverktyg blir högsta prioritet för att säkerställa produktivitet och kontinuitet i arbetsflödet.

Mer från EPOS

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EPOS och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?