1515

Porträttet: En konservativ cyklist med många lager

En klassiskt skolad historiker, grön cykelentusiast, socialliberal mittenpolitiker med barn på bygden och nationens intresse som främsta ledfyr i Nordsjön. MARIA BORELIUS tecknar ett porträtt av Boris Johnson.

Premiärminister.
Premiärminister.Foto:Matt Dunham

På fredagen vid middagstid gled poliseskorten upp mot Buckingham Palace. Framme vid slottet klev Boris Johnson upp till audiensrummet och Drottning Elizabeth. Vad som skedde därinne stannar mellan monark och blivande premiärminister, men alla som slukar nya omgången av The Crown känner den både formella och personliga rutinen när drottningen utpekar regeringsbildare. Ur rummet klev Premiärminister Boris Johnson med ett mandat att forma ny regering.

En episk storseger, en Boris Johnson som bara för ett år sedan var uträknad som ledande politiker. Vem är han egentligen?

Oppositionen har kallat honom slugger, populist och lögnare. Men Boris Johnson är en människa i många lager, där hög intelligens, vision, bildning och humor existerar vid sidan om samt en fysionomi som minner om Falstaff, den bullrige sanningssägaren i Shakespeares pjäser om Henrik V.

Boris Johnson föddes i en brittisk familj från övre medelklass, med judiska och turkiska rötter. Excentrisk och rik på begåvning, med begränsad ekonomi. Pappa Stanley har varit Europaparlamentariker, mamman en liberal kubistisk konstnär som drabbades av psykisk ohälsa.

De fyra barnen Johnsons barndom formades av mammans sjukdom. Barnen fick ofta ta hand om sig själva. Det formade starka band, och när tre av de fyra barnen har blivit offentliga personer som bråkar offentligt i TV om politik, är det med blandning av humor och intensiv energi.

Boris Johnson visade som barn ovanligt läshuvud. Hans favoritlek var ”Let’s play read”, låt oss leka läsning. Han kom till elitskolan Eton, men inte den vanliga vägen, det vill säga genom föräldrarnas plånbok och kontakter. Istället tävlade Boris Johnson om Storbritanniens mest prestigefyllda stipendium, ett King Scholarship, och vann en gratisplats bland alla pojkarna från rikare familjer. Det här formade Johnsons självbild som en outsider som slår underifrån.  

Boris Johnson kom till Oxford, där han läste antikens historia. Han fick ett stort intresse för de grekiska statstaterna, som Aten och Sparta, och deras idéhistoriska utveckling och hur de formade sin handels- och säkerhetspolitik i ständiga allianser med omvärlden. Det kom att sätta starka spår.

Han blev journalist, och kom att rapportera från Bryssel för The Telegraph med en satirisk udd. Många EU-vänner menar att hans journalistik kom att driva fram en mer EU fientlig opinion i Storbritannien, medan Brexitörer menar att fler journalister borde ha en mindre hovsam ton mot kommissionen. Ett falsifierat citat skandaliserade honom på The Times.

Han blev parlamentariker men övergången från publicist med rapp penna till parlamentets mer formalistiska procedur blev inte lätt. Johnson slarvade med närvaron, blev en socialliberal rebell mot partiet flera gånger, kom att skapa rubriker med skarpa uttalanden och fick åka på ”förlåt mig-turné” ett flertal gånger.

Hans stora genombrott kom när han oväntat vann valet att bli Londons borgmästare 2008. Nu följde åtta års framgångsrikt arbete där Johnson kom att lägga en liberal kurs, snarlik det svenska Centerpartiets: fokus på småföretagsamhet, starkt engagemang för miljöfrågor och för ett multietniskt, socialliberalt och globalt London som likt hans ungdoms statstater i Grekland handlade frimodigt med omvärlden. Boris började jogga och framför allt cykla, och lämnade efter sin tid som borgmästare efter sig det som i folkmun kallas Boris Bikes, alltså cyklar placerade över London som man lätt kan låna för en mindre penning.

Så kom folkomröstningen om EU. Boris Johnson stod länge på gärdsgården men valde till David Camerons förtret till slut lämna-sidan. Han kom att bli dess lokomotiv. Jag kunde själv förvånad se hur hans politiska stil gick hem på ett mellanstort företag i Stratford-on-Avon i folkomröstningens självande sista minuter, där i princip alla, från företagets ledning till stuveriarbetarna från lagret slöt upp kring honom. 

Han funderade på att kandidera till partiledare efter Camerons avgång 2016, men fick i sista stund dra sig ur efter att ha ”glömt bort” att ringa partikollegan Andrea Leadsom, som han skulle sluta en kritisk allians med.

Efter en mindre lyckad period som utrikesminister, hörde jag en företagare i London säga, som känner honom väl ”Boris kan bara lyckas när han är nummer 1” och det började ryktas om att han skulle ställa upp igen om och när Theresa May drog sig tillbaka.

I somras vann han partiledarskapet och blev automatiskt premiärminister utan att ha vunnit ett val. Medveten om sina svagheter satte han ett team runt om sig med forna drabanter från London och Lämna kampanjen, som formade en konfrontatorisk kurs när det gällde politisk stil. Innehållet var mer mittenorienterat, så kallad One Nation Conservatism, en tradition från Disraeli och Churchill som brett går ut på att vara samtidigt global spelare, ha stark nationell omsorg om hela landets väl samt ligga i mitten ekonomiskt.

Man kan inte beskriva Johnson utan att nämna det privata. Efter de präktiga familjefarsorna Blair och Cameron kommer en Johnson som har ”så många skelett i garderoben att man inte kan stänga dörren”, som vägrar svara på hur många barn han har. Det går oändliga rykten i London om Boris affärer, om skilsmässorna, de fyra offentliga barnen, bilder som cirkulerat på små mini-borisar i barnvagn och nya graviditeter. Det hör inte till hans politiska gärning, men blir en berättelse om mänsklig ryggrad. Trots detta har han vunnit de brittiska väljarnas förtroende, vilket måhända säger något om ett land i omvandling.

Johnson blir premiärminister på egna meriter i ett av världens mest centrala länder med fasta ledamöter i FN:s Säkerhetsråd. grundande medlem i Nato och ledande spelare när Europas näst största ekonomi skall forma sin framtid med EU27 och en orolig omvärld.

Nu träder Boris de Pfeffel Johnson på allvar in på världsarenan. Inte som en mini-Trump, men heller inte som en konciliant mellanmjölkspolitiker. Utan som någonting helt eget och unikt. Världen kommer att titta med intresse.


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik och ultrasnabb laddning – nu lanseras Kia EV6 i Sverige

Kia EV6 har kallats för en av årets mest efterlängtade modeller.

Det gäller inte minst här i Sverige när bilen nu lanseras.

Här är detaljerna som förklarar varför elbilen Kia EV6 väcker sådan uppmärksamhet.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

EV6 är Kias första elbil som är baserad på den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform). Denna har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt med ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 240 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Lång räckvidd

Elbilen, som lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november, släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line. Kia EV6 och EV6 Plus finns med bakhjulsdrift, EV6 Plus går även att få med fyrhjulsdrift och GT Line finns endast med fyrhjulsdrift. EV6 Plus och EV6 GT Line med fyrhjulsdrift, det vill säga med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln – har sammanlagt 325 hästkrafter. EV6 med bakhjulsdrift har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

I slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den är också fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Stolar av återvunna PET-flaskor

När det kommer till interiören hos Kia EV6 är det första man ser en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar) med intuitiva menyer och ett användarvänligt gränssnitt.

Intill förarplatsen finns en rejäl mittkonsol som rymmer växelväljaren, plats för mobiltelefonen och touchknappar för bland annat stol- och rattvärme.

Med en AR head-up display projiceras viktig information på vindrutan så att föraren lätt kan hålla koll och få guidning till sin destination.

Stolarna i nya EV6 är utformade med komfort i fokus och är klädda i veganskt läder eller mockaimitation, som tillverkats av återvunna PET-flaskor. I sätena, som går att fälla som vilostolar, är det enkelt och bekvämt att ta igen sig en liten stund medan batterierna laddas.

Dragkapacitet på 1600 kilo

Det är inte bara räckvidden, den ultrasnabba laddningen och de dubbla panoramaskärmarna som gör att Kia EV6 sticker ut.

Här finns en mängd tekniska funktioner som assisterar i vardagen, såsom döda-vinkel-varnare, varning för bakomvarande trafik, värmepumpsystem för effektiv uppvärmning/nedkylning av kupén, adaptiv farthållare med stop and go, parkeringssensorer fram och bak och elmanövrerad baklucka.

Oavsett version stoltserar Kia EV6 dessutom med dragkapaciteten på 1600 kg.

Kia EV6 kan även fungera som en mobil powerbank. Den är utrustad med en vehicle-to-load-funktion (V2L) och kan användas för att ladda och driva andra elektriska apparater som man kan behöva till exempel vid olika utomhusäventyr. Bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW vilket gör att EV6 till och med kan användas för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Kia EV6 lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?