1515

Politiker ska representera väljarna, inte storföretagen

REPLIK. Vi som har fått förtroendet att representera väljarna i EU-parlamentet ska göra just det. Det får aldrig råda något tvivel om att det är väljarna man representerar, inte storföretagens intressen. Därför är det allvarligt att så många politiker i Bryssel har högavlönade sidouppdrag för stora bolag.

TVÄRTOM. Christofer Fjellner (M) ser inget problem med de 800 000 kronor om året som Cecilia Wikström (L) får från sina styrelseuppdrag. Han tycker till och med att  EU-parlamentarikerna borde ha ännu närmare band till företagen.
Jag tycker precis tvärtom, skriver Malin Björk (V) i en replik.
TVÄRTOM. Christofer Fjellner (M) ser inget problem med de 800 000 kronor om året som Cecilia Wikström (L) får från sina styrelseuppdrag. Han tycker till och med att EU-parlamentarikerna borde ha ännu närmare band till företagen. Jag tycker precis tvärtom, skriver Malin Björk (V) i en replik.Foto:Anna Karolina Eriksson/TT

Christofer Fjellner (M) ser inget problem med de 800 000 kronor om året som Cecilia Wikström (L) får från sina styrelseuppdrag. Inte heller ser han något olämpligt i att Guy Verhofstadt, gruppledare för den liberala partigruppen i EU-parlamentet, tjänar över 1,5 miljoner kronor om året på sina uppdrag för näringslivet. Moderaten Fjellner går till och med så långt att han tycker EU-parlamentarikerna borde ha ännu närmare band till företagen.

Jag tycker precis tvärtom. Ett av de allra största problemen i Bryssel är att storföretagen har så stor makt. Det finns runt 30 000 lobbyister i Bryssel och de har stor påverkan på EU:s politik. Hade lobbyismen inte gett effekt hade företagen naturligtvis aldrig plöjt ned så mycket pengar som de gör på det. Till detta kommer att så många ledamöter får betalt av företagen.

Nästan var tredje ledamot i EU-parlamentet har avlönade sidouppdrag och många gånger är det enorma summor inblandade. Så vanligt förekommande är det förstås inte bland EU:s befolkning i stort, utan här finns något som gör att företagen vill ha just EU-parlamentariker och tycker det är värt att betala dyrt för.

I parlamentet hanterar vi ofta frågor där företagens intressen ska vägas mot annat. Ska vi ha hårdare krav på storbolagen att minska utsläppen som förstör klimatet? Ska vi anpassa lagstiftningen så att den gynnar företagen eller gynnar löntagarna mer? När EU-parlamentarikerna i så stor utsträckning får betalt av storbolagen är det naivt att tro att inte också besluten påverkas. 

Jag tror inte ens politikerna själva inser det alla gånger, men den som får stora summor från bolagen får också en särskild närhet till dem. Det blir svårt att undgå att bolagens argument och perspektiv väger extra tungt. Och snart blir det obekvämt att ta de konflikter som behöver tas med företagen. Klimatet och löntagarnas rättigheter riskerar komma i skymundan.

Bara själva misstanken om att besluten påverkas borde vara tillräcklig för att inte ta emot hundratusentals kronor om året från bolagen. Demokratin förtjänar bättre.

Vi lever i en tid då vi snabbt måste ställa om EU:s politik för att undvika en fullskalig klimatkris. För att göra det måste vi utmana oljebolagen, gasindustrin och alla de andra jätteföretag som står för de största utsläppen. De tjänar enorma pengar på att fortsätta med utsläppen och gör därför allt de kan för att påverka EU:s politik. 

En av de viktigaste sakerna man kan göra i EU-valet är därför att rösta på ett parti som står upp mot bolagen. Ett som inte låter sig dras med när lobbyisterna kör sina kampanjer och som inte är ekonomiskt beroende av att hålla sig väl med företagen. Bryssel behöver folk som inte tvekar att utmana den ekonomiska makten.

Malin Björk, EU-parlamentariker (V)

Fjellner: Petningen av Wikström är märklig - sidouppdrag är norm i EU


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?