1515
Annons

Per Andersson: Flygplatserna kan bli mycket effektivare

REPLIK. Flygkapten Johan Wiklund visar insikt i sin debattartikel den 12/9 när han påtalar infrastrukturens betydelse för att klara av samhälleliga utmaningar, särskilt flygplatsernas centrala roll.

En effektiv flygplats.
En effektiv flygplats.Bild:Sang Tan

Globalt prognostiserar ledande institut en fortsatt mycket stor passagerartillväxt för både flygplatser och flygbolag, och många menar att volymen kommer att fördubblas de närmaste 15 åren. Tillväxten utgör en formidabel utmaning inte minst i tätbefolkade Europa där många flygplatser redan har nått eller påfrestar sina kapacitetsmässiga begränsningar med växande flygtrafik vilken ju innebär fler start- och landningstillfällen i vardagen för flygplatser, flygbolag och deras många inblandade aktörer.

Genom att ifrågasätta flygplatsägarnas rådande fokus – att genomföra investeringar som kommersialiserar infrastrukturen (tänk fler intäktsbringande butiker, betallounger, m.m.) snarare än att befrämja det flygoperationella området – sätter han fingret på att detta sker på bekostnad av en ökad operationell effektivitet i termer av flöden, processer och liknande.

Enligt min erfarenhet som tidigare operativ chef i flygbolag och idag företrädande ett av världens ledande teknikföretag för flygplatser, behöver det emellertid inte finnas något motsatsförhållande mellan flygplatser och flygbolag när det gäller investeringar på flygplatsen i såväl kommersiella (Landside) som operationella (Airside) delar. Bägge typerna av investeringar kommer att vara bidragande till att klara utmaningarna framöver och för att skapa den samhällseffekt som Wiklund så förtjänstfullt lyfter fram.

Men först bör vi kanske fokusera på att skapa vad jag kallar ”flygplatseffekten” vilken i sin tur utgör en förutsättning för samhällseffekten. Och här finns många behov att tillfredsställa och många möjligheter till buds att välja mellan.

Den tekniska utvecklingen har gått fort de senaste åren. Flygplatser har idag stora möjligheter att öka sin intjäning genom ökad effektivitet, exempelvis genom att öka antalet start- och landningar inom ramen för befintlig infrastruktur och därmed också erbjuda flygbolagen bättre service. Som flygbolagschef är det närmast en dröm att bli erbjuden fler attraktiva start- och landningstider vid en flygplats som ingår i dess linje- eller nätverksstrategi. Ökad effektivisering innebär exempelvis kortare taxitider för flygplanen på marken och minskar också deras bränsleförbrukning. Alla passagerare kommer självfallet att uppleva detta som positivt. Och tillsammans med både flygplatser och flygbolag skapas på detta sätt en flygplatseffekt där alla blir vinnare och även miljön förbättras avsevärt.

Samtidigt inriktas mycket av den ökade och snabbare tekniska utvecklingen på att förstärka säkerhetsarbetet till gagn för alla flygplatsens intressenter.

På många progressiva flygplatser världen över har flygplatseffekter av betydande storlek redan uppnåtts. Detta har möjliggjorts genom målmedveten satsning på modern högteknologi för säkerhet, miljövänlighet och operationell effektivitet jämte flödeseffektiva och mer passagerarvänliga processer. Satsningarna har gjorts både på dess kommersiella- och operationella sidan av flygplatsernas verksamhet. Ett bra exempel är Gatwick som med sin enda start- och landningsbana klarar 55 start- och landningsrörelser per timme och kan upprätthålla en imponerande drift också under störningsförhållanden (väderlek, tekniska störningar etc). Gatwick har insett och realiserat potentialen av flygplatseffekten och sneglar nu på hur man ytterligare skall kunna öka effektivitet och kundnöjdhet som blir alltmer central i sammanhanget. Imponerande! Det handlar helt enkelt om insikt, vilja och förmåga.

För Flyg-Sverige är det viktigt att hänga med i utvecklingen för att vara så attraktiv som möjligt. Och det gäller alla inblandade aktörer anförda av flygplatser i samverkan med flygbolag och teknikleverantörer. Med förväntad dubblering av flygtrafiken de närmaste 15 åren för flygbolagen, i synnerhet europeiska flygbolag, hyperkonkurrens, är jag enig med Johan Wiklund om att flygbolagen kommer välja att expandera där det finns bäst villkor och möjligheter. För att skapa och realisera flygplatseffekten måste emellertid både flygbolag och flygplatser jobba tillsammans mot gemensamma mål. Det är så vi bidrar till ett bättre Flyg-Sverige och därmed också en högre samhällsnytta.

Vi vet alla att goda flygförbindelser är nödvändiga för Sveriges ekonomiska utveckling och sammanhållning på grundläggande villkor

 

Per Andersson, senior Adviser – Airline Operations, ADB Safegate Sweden AB

 

Läs Johan Wiklunds debattinlägg här.

Läs svar från Nicklas Börjesson (MP) här.

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

 

 


Innehåll från SigmaAnnons

Ger nycklar för lyckad molntransformation

Rashin Kabodvand, vd, och Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions.
Rashin Kabodvand, vd, och Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions.

Molnet har gått från ”nice to have” till ”need to have” under pandemin – och utvecklingen spås hålla samma snabba takt även framåt. Sigma Technology Digital & Cloud Solutions jobbar nu för att möta det stora behovet hos svenska och internationella företag.  

Molnet blir en möjliggörare för att lyckas med digitalisering, men för att maximera affärsnyttan av en förflyttning till molnet bör man identifiera vilka delar av den egna verksamheten som faktiskt skulle effektiviseras av att genomgå en molntransformation. 

Just detta tar Sigma Technology Digital & Cloud Solutions avstamp i. De är ett nystartat IT-konsultbolag som utmanar branschen och sina kunder i hur en molntransformation kan och bör se ut. Vd:n Rashin Kabodvand berättar varför molnet bör bli en pusselbit i alla organisationers digitaliseringsstrategi.

– Vi måste möta den digitala omställningen genom nya och förbättrade tjänster. Behovet av snabb ”time to market” ökar och är viktig för företagens konkurrenskraft. Resultatet av en molntransformation blir effektivisering, flexibilitet, tillgänglighet och skalbarhet. Att flytta till molnet är nödvändigt för ökad affärsnytta, säger hon. 

Skapar verklig affärsnytta

Allt handlar om att digitalisera rätt saker. Jimmy Dahlqvist, head of AWS Technology på Sigma Technology Digital & Cloud Solutions, förklarar. 

– Molnet ger oss bättre möjligheter att göra rätt saker och hitta en teknisk lösning. Genom att ta bort ”undifferentiated heavy lifting” och använda sig av managerade tjänster i molnet kan verksamheten fokusera på att skapa affärsnytta. När vi hjälper våra kunder tittar vi inåt och diskuterar vad som ska flyttas till molnet, varför och hur det ska gå till, säger han och fortsätter:

– Vi tycker inte att man ska migrera för migrerandets skull. Vi pratar sällan om att skära ner kostnader. Molnet handlar inte om att spara pengar, utan om att nå en ökad lönsamhet.

Backas upp av stabil koncern

Sigma Technology Digital & Cloud Solutions startades upp i början av 2021. På tio månader har bolaget vuxit till 40 anställda. Målet är att företaget ska bli en av de tre främsta molntjänstleverantörerna på marknaden. 

Förutom att leverera paketerade tjänster utifrån plattformarna Microsoft Azure, Amazon Web Services och Google Cloud kan företaget också bidra med kompetensförsörjning, något som kan vara avgörande för att lyckas med en digital transformation.

– Vi är ett nischat bolag med en tydlig vision, samtidigt som vi tillhör en koncern med över 4000 anställda med expertis inom allt som rör teknologi. Detta gör att vi kan leverera specialistkompetens till våra kunder i stora volymer, trots att vi är ett nystartat bolag, säger Rashin Kabodvand.

Vill du effektivisera din verksamhet genom molntjänster? Läs mer här. 

Om Sigma Technology Digital & Cloud Solutions

Sigma Technology Digital & Cloud Solutions är ett nystartat bolag inom Sigma Technology-gruppen. Bolaget fokuserar på systemutveckling, design och publika molntjänster. Sigma Technology Digital & Cloud Solutions har i dag 40 anställda och har som mål att bli 100 specialiserade konsulter.

Mer från Sigma

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sigma och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?