Annons

Pengarna är slut innan de ens betalats ut

REPLIK. Civilminister Lena Micko (S) skriver att regeringen håller fast vid löftet att ersätta alla extrakostnader för hälso- och sjukvården som uppkommit under corona. Det är bra och helt nödvändigt. Vi uppskattar också att regeringen varit tydlig kring kompensation till regionerna för de direkta coronarelaterade kostnaderna så som för testning och vård av covidpatienter.

KOMPENSATION. Kollektivtrafiken i Region Stockholm har tappat nästan ofattbara 100 miljoner kronor i veckan på ett minskat antal betalande resenärer, skriver debattörerna.
KOMPENSATION. Kollektivtrafiken i Region Stockholm har tappat nästan ofattbara 100 miljoner kronor i veckan på ett minskat antal betalande resenärer, skriver debattörerna.

Civilministern skriver också att vi i Region Stockholm kan vara trygga med att regeringen prioriterar välfärden. Det är ett bra besked, men trygga är vi inte förrän vi får veta exakt hur mycket staten skjuter till för de stora intäktsbortfallen vi nu ser inom kollektivtrafik och för kostnaden för den uppskjutna vård som följer av sviter i coronapandemin. Vi får återkomma när det beskedet finns, men det berör flera miljoner människor bara i vår region och det brådskar.

För att ge en bild av situationen kan vi ta kollektivtrafiken som ett exempel. Stockholm har en väl utbyggd kollektivtrafik som är en förutsättning för att människor ska få ihop sin vardag och för att samhället ska fungera. En del av staten, Folkhälsomyndigheten, säger till oss att vi ska driva trafik för fullt och samtidigt avråda resenärer från att åka. En annan del av staten, regeringen, säger att man kanske inte kommer ge oss ersättning för detta. Det indikerar att regeringen inte tycker att det är nödvändigt. Vem ska vi lyssna på?

Resultatet är att kollektivtrafiken i vår region tappat nästan ofattbara 100 miljoner kronor i veckan på ett minskat antal betalande resenärer. När vi lyfter blicken och tittar framåt ser vi nu hur Region Stockholm går mot ett totalt tapp på uppemot fyra miljarder i minskade intäkter för kollektivtrafiken bara för 2020. Och även om alla restriktioner försvinner så kommer det dröja innan resenärerna återvänder. Det gör att även 2021 kommer att ge stora underskott.

Och vi är självklart inte ensamma om den här utvecklingen. Situationen är likartad i övriga Sverige, vilket hela kollektivtrafiksverige vittnar om och totalt summerar prognoserna för alla de regionala kollektivtrafikmyndigheterna till en förlust på upp emot 10 miljarder kronor.

Vi är stolta över den kollektivtrafik vi byggt upp, men ser med oro på framtiden. Här, precis som till vården behövs mer pengar från staten. Civilministern nämner de 3 miljarder som regeringen utlovat för att kompensera Sveriges 21 regioner för kollektivtrafikens intäktsbortfall. Det är mindre än en tredjedel av regionernas tappade intäkter. Faktum är också att ännu är inga pengar utbetalda och pengarna är slut innan de ens betalats ut.

Vi förväntar oss ekonomiskt stöd för det ansvar vi tillsammans med övriga regioner tagit och fortsätter att ta för att göra vad vi kan för att minska smittspridningen. Vi hoppas nu att regeringen inom kort kan återkomma med tydliga och konkreta besked.

Irene Svenonius (M), Finansregionråd 

Gustav Hemming (C), Tillväxt, samhällsplanerings- och skärgårdsregionråd

Anna Starbrink (L), Hälso- och sjukvårdsregionråd

Ella Bohlin (KD), Vårdutvecklingsregionråd

Tomas Eriksson (MP), Miljö- och kollektivtrafikregionråd

Läs Lena Mickos replik här. 

Läs den första artikeln från det blågröna styret i region Stockholm här.  


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?