ANNONS:
Till Di.se

Norrmejerier: Bondeägda mejeriföreningar försvarar svenska ostvarumärken

REPLIK. Skånemejerier sprider osaklig information i debattartikeln i lördagens DI och smutskastar bondeägda mejeriföreningars rätt att försvara svenska mjölkbönders intressen. Skånemejerier AB ägs av Lactalis som är ett franskt privatägt och multinationellt företag.

Skånemejerier AB som inte längre är medlemsägt av svenska bönder har under en längre tid agerat i avsikt att undergräva värden i ostvarumärkena Herrgård, Präst och Grevé. Som vd för kooperativa föreningen Norrmejerier är det min skyldighet att göra det jag kan för att skydda norrländska mjölkbönders intressen.

De medlemsägda mejeriföreningarna Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Arla Foods, vill gemensamt köpa registrerade varumärken för de klassiska ostarna Herrgård, Präst och Grevé. Svensk Mjölks föreningsstämma avgör under måndagen den 28 maj, om en försäljning är nödvändig för att skydda och utveckla varumärkenas värden.

En försäljning kommer inte påverka existerande licenstagares rätt att tillverka eller sälja svenska ostklassiker och därmed inte utestänga Skånemejerier från att fortsätta producera och sälja Herrgård, Präst och Grevé. Försäljningen kommer även prövas av Konkurrensverket.

Tillsammans har vi som bondeägda mejeriföreningar den drivkraft som behövs för att ge varumärkena en nödvändig uppbackning. Vi vill att ostarna även i framtiden ska vara självklara svenska favoriter hos svenska konsumenter, säger Anders Fredriksson, vd, Norrmejerier.

Hela processen startade i och med att Skånemejerier AB, som numera ägs av det multinationella mejeriföretaget Lactalis, gick i skiljedom och krävde att få använda varumärkena Herrgård, Präst och Grevé utan att följa gällande licensvillkor, som bland annat anger att tillverkning ska med särskilda tillverkningsmetoder och av svensk mjölkråvara. Skånemejerier AB har hävdat att Herrgård, Präst och Grevé inte längre är unika varumärken. Därmed utmanade det franskägda företaget värden som svenska bönder gemensamt byggt upp under lång tid.

Skiljedomen slog dock fast att varumärkena har en särställning som unika varumärken. Vilket innebär att hela processen har kostat mycket tid och pengar som istället hade kunnat användas för att stötta och utveckla ostklassikerna

Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Arla Foods vill att ägarskapet även i fortsättningen ska förvaltas av svenska mjölkbönder och anser att det är en nödvändigt för att ostarna Herrgård, Präst och Grevé även i framtiden ska finnas kvar som klassiska svenska ostar, gjorda av svensk mjölkråvara. Då måste ägarskapet förnyas för att få gemensam drivkraft till utveckling.

Anders Fredriksson, vd, Norrmejerier


Läs inlägget från tre medlemmar i Skånemejerier ek.för. här.

Läs svar på denna artikel här.

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies