Annons

Nordnet: Billing bör ta av sig skygglapparna

REPLIK. Alectas vd Magnus Billings debattartikel (Di 8/10) är tyvärr full av direkta felaktigheter, men däremot kliniskt fri från källhänvisningar eller statistik som underbygger den egna argumentationen, skriver Nordnets Sverigechef Martin Ringberg och sparekonom Frida Bratt. 

MÖRKA SIFFROR. Enligt beräkningar kommer kvinnor födda på 1980-talet med en vanlig lön att få 54 procent av slutlönen i total pension. Att i det läget inpränta passivitet i unga vuxna är fel väg att gå, skriver Martin Ringberg (bilden) och Frida Bratt.
MÖRKA SIFFROR. Enligt beräkningar kommer kvinnor födda på 1980-talet med en vanlig lön att få 54 procent av slutlönen i total pension. Att i det läget inpränta passivitet i unga vuxna är fel väg att gå, skriver Martin Ringberg (bilden) och Frida Bratt.Foto:Nordnet.
Frida Bratt.
Frida Bratt.

Det är inga små ord Magnus Billing lägger i vår mun. Vi har aldrig sagt att spararen ska öka månadssparandet när en börsnedgång står för dörren. Vi har aldrig någonsin sagt att pengarna i systemet ”håller på att ta slut”. 

Däremot har vi ofta talat om att den allmänna pensionens andel av slutlönen kommer att vara lägre för kommande generationers pensionärer än den är för dagens. Det är inte ”skrämselpropaganda”. Det är fakta.

I debattartikeln påstås att unga i dag i ”värsta fall” får 75 procent av sin slutlön i pension. Källhänvisning saknas, men vi antar att Magnus Billing har tittat på höginkomsttagare. Vi, däremot, väljer att även se till de med normala inkomster. Och vi litar på beräkningarna från Min Pension, som staten och pensionsbolagen står bakom.

Enligt Min Pension kommer kvinnor födda på 1980-talet, med en vanlig lön på mellan 25-35 000 kronor, att få 54 procent av sin slutlön i total pension. 

Pensionerna ska räcka till fler under fler år. Om systemet ska kunna betala ut pensioner till alla måste man antingen sänka nivåerna eller höja pensionsåldern. ”Robustheten” i pensionssystemet, som Magnus Billing talar om, är alltså beroende av ett antal ganska drastiska åtgärder. 

Att i det här läget inpränta passivitet i unga vuxna, som Magnus Billing gör, är fel väg att gå. Det viktiga, anser vi, är i stället att göra unga medvetna om förutsättningarna för deras ekonomiska framtid. Att inspirera och informera om att det går att få en väldigt bra pension i dag, med ganska små medel. 

Nöjer man sig med strax över hälften av sin slutlön i pension behöver man inte spara privat. Vi är dock övertygade om att de allra flesta vill ha mer än så, för att kunna behålla sin levnadsstandard även på ålderns höst. 

Vi tror att unga vuxna i dag vill vara med och påverka sin ekonomiska framtid. I grunden handlar det om att vi har en positiv tro på individen och hennes förmåga att själv ta ansvar. 

Den mentalitet som genomsyrar Magnus Billings artikel, att unga i dag inte ska göra någonting alls eftersom staten och Alecta löser allt, ger vi minst sagt inte mycket för.  Magnus Billing bör ta av sig skygglapparna. 

Martin Ringberg, Sverigechef, Nordnet

Frida Bratt, sparekonom, Nordnet

Läs tidigare inlägg:

Alecta: Stora aktörer förvrider fakta om pensionerna 

 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?