1515
Annons

Nent-chefen: Efter brexit kommer vi hem

DEBATT. Från och med den 1 januari 2021 kommer Nent Group att sända Viaplay, TV3 och alla övriga kanaler under svensk licens. Vi har sökt efter ett tydligt och långsiktigt regelverk, och en god och öppen dialog med ansvariga myndigheter. Allt detta har vi hittat här i Sverige, skriver Anders Jensen, vd för Nent Group.

ARBETSTILLFÄLLEN. Varje produktion skapar arbetstillfällen för manusförfattare, skådespelare, regissörer, teknisk personal, chaufförer och många fler – inte bara i storstäder, utan över hela Norden, skriver Anders Jensen.
ARBETSTILLFÄLLEN. Varje produktion skapar arbetstillfällen för manusförfattare, skådespelare, regissörer, teknisk personal, chaufförer och många fler – inte bara i storstäder, utan över hela Norden, skriver Anders Jensen.

För över 30 år sedan förändrades den svenska mediemarknaden för alltid. Nästa revolution har redan börjat.

På nyårsafton 1987 lanserade Jan Stenbeck Sveriges första kommersiella tv-kanal, TV3. På den tiden fanns det ingen möjlighet att sända reklamfinansierad tv från Sverige, vår dåvarande lagstiftning tillät det helt enkelt inte. Men Jan Stenbeck insåg att genom att sända från Storbritannien under brittisk licens, via satellit, kunde svenska folket erbjudas ett helt nytt alternativ till public service.

Det var modigt och banbrytande men det skulle dröja ytterligare ett par år innan lagstiftaren hann ikapp och öppnade den möjligheten även under svensk licens.

Världen har självklart fortsatt att utvecklas och medieverksamheten med TV3 som tidigare var en del av Modern Times Group (MTG) är sedan 2018 Nordic Entertainment Group (Nent Group). Under dessa år har vi fortsatt att ligga i framkant av medieutvecklingen och startade vår strömningstjänst Viaplay redan 2007 – samma år som den första Iphonen förändrade allt och då Netflix fortfarande postade dvd:er till sina kunder. I dag är Viaplay Nordens största (video)strömningstjänst.

Vi kommer att fortsätta expandera och redan under nästa år lansera Viaplay i bland annat Lettland, Estland och Litauen. Målet är att inom de närmaste fem åren finnas med Viaplay på ytterligare cirka 15 marknader.

Sedan 1987 har vi fortsatt att sända från Storbritannien, under brittisk licens och lagstiftning. I dag har vi glädjen att berätta att vi kommer hem. Hem till Sverige.

Från och med den 1 januari 2021 kommer Nent Group för första gången någonsin att sända Viaplay, TV3 och alla övriga kanaler under svensk licens och regleras av svensk lagstiftning och svenska myndigheter. Det är ett historiskt beslut.

I och med detta blir vi den största kommersiella aktören i Norden, med vårt hem i Sverige. Vi ser fram emot att komma hem till våra rötter och bli en aktiv och ansvarstagande aktör i den svenska samhällsdebatten.

Timingen är gynnsam. Strömningsmarknaden i Norden växer så det knakar och vi spelar en drivande roll i denna utveckling. I dag har drygt 50 procent av de nordiska hushållen minst ett strömningsabonnemang och vi förväntar oss att siffran stiger till cirka 80 procent runt år 2025. Tittar vi på de hushåll som har omfamnat strömning ser vi att de flesta abonnerar på två eller fler tjänster samtidigt, en siffra som ser ut att bli drygt tre tjänster 2025.

Ingen annanstans finns så uppkopplade, nyfikna och förändringsbenägna människor. Vi tar lätt till oss ny teknik, nya tjänster och nya sätt att konsumera medier. Det är en stor anledning till att vi har som mål att redan i slutet av detta år ha tre miljoner betalande Viaplay-abonnenter i Norden, på världens kanske mest kräsna marknad med stenhård konkurrens.

Bakgrunden till vårt flyttbeslut har varit, som alla känner till, Storbritanniens förväntade utträde från Europeiska Unionen. Principen om ursprungsland, som ingår i EU:s lagstiftning, tillåter oss att erbjuda våra tjänster inom hela EU från bara ett EU-land. Den här principen kommer att upphöra gälla i Storbritannien när övergångsperioden för brexit slutar.

Vi är ett internationellt bolag och har naturligtvis tittat på alla alternativ. Vi har tänkt på vårt nordiska dna, och vi har letat efter en trygg och stabil lagstiftning att kunna vara verksamma under. Vi har sökt efter ett tydligt och långsiktigt regelverk, och en god och öppen dialog med ansvariga myndigheter. Allt detta har vi hittat här i Sverige. Det säger en hel del om Sverige och möjligheterna vi har att påverka även utanför våra gränser.

Att komma hem känns såklart fantastisk samtidigt som det är ett klokt affärsbeslut. Vi säkerställer att vårt innehåll fortsatt är tillgängligt för tittare i Norden och internationellt. Vi kommer även ha en stabil och långsiktig regulatorisk bas från vilken vi ska påbörja vår ambitiösa och spännande internationella expansion.

Nent Group är i Sverige för att stanna. Vi är här för att bidra till samhället och delta mer aktivt i den svenska debatten. Nordens kreativa industri håller världsklass och vi kommer att utöka vårt redan stora engagemang på detta område och göra allt vi kan för att skapa ännu bättre förutsättningar. Inget annat bolag producerar så många egna högkvalitativa nordiska serier och filmer som vi. I år släpper vi inte mindre än 30 egna originalproduktioner på Viaplay och nästa år blir det minst 40 stycken, då vi även ökar våra ambitioner för internationella originalproduktioner.

Våra produktioner har både lockat rekordmånga tittare och vunnit stora priser. Tidigare i år vann Josephine Bornebusch en mycket välförtjänt Kristall för ”Älska mig” och för bara några dagar sedan vann vår originalserie ”Partisan”, med Fares Fares och Johan Rheborg i huvudrollerna, priset för bästa tv-serie på prestigefyllda Canneseries. Nordisk berättande är redan ett globalt underhållningsfenomen och Nent Groups serier gör att ännu fler får upp ögonen för vår regions fantastiska kreatörer och våra vackra miljöer.

Men inte bara det. Varje produktion skapar arbetstillfällen för manusförfattare, skådespelare, regissörer, teknisk personal, chaufförer och många fler – inte bara i storstäder, utan över hela Norden.

Samtidigt investerar vi miljarder i våra plattformar och på vårt huvudkontor i Stockholm anställer vi hundratals utvecklare från fler än 40 länder. Allt för att stå rustade inför den förändring som redan är här och för att kunna möta våra kunders förväntningar i många år framöver.

Jan Stenbecks geniala drag med TV3 var vår startpunkt och mycket har hänt under de dryga 30 år som passerat. I dag är vi ett helt annat, ungt, företag, med tydliga värderingar och mål, men i samma anda som 1987 kommer vi fortsätta att utmana, skapa och bygga, både i Norden och internationellt, som Nordens ledande strömningsföretag. Det handlar om framtiden – de kommande 30 åren, minst.

Anders Jensen

vd och koncernchef Nent Group


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?