1515

Näringslivsprofiler: Skadligt beslut om Wikström

Jan Björklunds och Liberalernas beslut att sparka Cecilia Wikström som kandidat i EU-valet är en markering mot näringslivet och riskerar att få skadliga följder, skriver Rune Andersson, Dan Olofsson, Olof Stenhammar och Michael Treschow.

Risken finns att politiker inte vågar engagera sig i näringslivet men också att distansen mellan näringslivets folk och den politiska världen ytterligare ökar, skriver en rad näringslivsprofiler.
Risken finns att politiker inte vågar engagera sig i näringslivet men också att distansen mellan näringslivets folk och den politiska världen ytterligare ökar, skriver en rad näringslivsprofiler.Foto:Gustaf Tapper

 

När Jan Björklunds och Liberalernas beslöt att Cecilia Wikström inte skulle kvarstå som partiets förstanamn i valet till EU-parlamentsvalet var det många i näringslivet som häpnade. Det finns en stor opinion som ställer sig dessa frågor:

Hur tänker dom? 

Hur kan man göra så mot en framstående kvinnlig politiker? 

Det är många inom näringslivet som hört av sig till oss och manat till reaktion mot något som man inte bara sett som ett enskilt fall utan som en markering mot politikers behov av riktiga insikter om näringslivet.

Till diskussionen som följt på Liberalernas för oss obegripliga beslut om Cecilia Wikström finns det några aspekter som vi därför tycker är viktiga att framhålla.

I det politiska livet finns det många som har ett nära förhållande till makten.

Det gäller inte minst socialdemokratiska politiker som ju har ett sedan mycket länge väl etablerat och intimt samarbete med regeringar, styrelser för landsting och kommuner och andra verksamheter med politisk koppling.

Det har sällan väckts frågor om politikers integritet i förhållande till de maktapparater de oftast företräder. Eftersom det rör sig om socialdemokrater har vi vant oss vid att dessa förhållanden är en del av en etablerad verklighet.

Under senare tid har även politiker från de borgerliga partierna skaffat sig en ökad kunskap om den politiska maktens världar. Det är inte minst ur det perspektivet som den nu aktuella diskussionen har så stor principiell betydelse.

En gång i tiden valde riksdagens borgerliga partier att koppla loss från ett tidigare närmare relation till företagens värld. Det kom också att innebära att allt färre näringslivsföreträdare valde att aktivt engagera sig partipolitiskt. Därmed uppstod en allvarlig kunskapslucka i svenskt politiskt liv.

Resultatet har blivit allt tydligare att kunskaperna om näringslivets liv och verklighet minskat rejält bland politikens makthavare.

Politik har efterhand blivit ett yrke som man börjar engagera sig i som ungdomsförbundspolitiker och sedan fortsätter vandringen genom de olika maktnivåerna.

Vi som samlats till detta inlägg har i många olika sammanhang haft anledning att delta i politikens och myndigheternas arbete – både genom att förmedla insikter (till exempel som ordförande i Svenskt Näringsliv eller ordförande i Näringslivets Skattedelegation) men också genom att delta i rader av andra mötespunkter (deltagande i omfattande statliga utredningar och i rådgivande organ knutna till universitet och högskolor med mera) men givetvis också genom olika kontakter med kommuner och landsting.

För oss som företagsledare har det givetvis också varit lärorikt att delta i dessa diskussioner – politikens tidtabeller och beslutsstruktur skiljer sig avsevärt från näringslivets och de insikter man som företagsledare fått på detta sätt har givetvis varit bra för samhällsdebatten. Samtidigt har näringslivets ambition att söka lösningar på problem kunnat bidra med viktiga insikter som också kunnat omvandlas till goda beslut i knepiga situationer.

Men jäv då? Frågan om jäv är något som vi i näringslivet väl vet hur man ska hantera. Att jävsaspekten skulle vara väsentlig i frågan om Liberalerna i Europaparlamentet framstår inte som trovärdigt. Det är inget etikproblem om Wikström på sin fritid är styrelseledamot i två börsbolag. Tvärtom behöver vi kunniga personer med insikt såväl i politik som i näringsliv.

Näringslivet är den välståndsskapande delen av samhället och att politiker måste skaffa sig kunskap utanför sin bubbla framstår som så självklart att den senaste tidens diskussion tett sig så svår båda att förstå och acceptera.

Det som nu är viktigt är inte bara behandlingen av den framstående kvinnlig, liberal politiker utan den risk som vi upplever är högst påtaglig, nämligen att det som skett i Liberalerna får prejudicerande effekt.

Den kan både handla om att politiker inte vågar engagera sig i näringslivet men också om att distansen mellan näringslivets folk och den politiska världen ytterligare ökar.

Det vore mycket dåligt för Sverige!

Rune Andersson

Dan Olofsson

Olof Stenhammar

Michael Treschow


Innehåll från SJAnnons

Så reser du smartare – nya X 2000 ännu en anledning att stanna på marken

Sitt bekvämt, surfa tryggt med 5G-baserat wifi och se fram emot ännu mer driftsäkra tågresor.

I dagarna är det världspremiär för X 2000 – ett supermodernt, men återvunnet och återanvänt tåg som redan erövrat priser.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här

Skulle Sveriges krokiga järnväg rätas ut? Eller var det kanske dags att bygga en ny typ av tåg som kunde köra snabbt även i kurvorna? På sent åttiotal var frågan högaktuell. 

Svaret blev X 2000 – och i medierna skapades genast svallvågor i samband med premiärturen. Expressen rapporterade att vagnarna följer med i kurvorna och att det inte var några ”krängningar att tala om”.

Sedan X 2000:s lansering 1990 har det gjorts cirka 200 miljoner unika resor, och tekniken har stadigt gått framåt – på alla fronter.

Nya prisbelönta X 2000 är ett supermodernt men återvunnet tåg där SJ sparat mer än 5 000 ton rostfritt stål genom att återanvända hela stålskalet från det befintliga tåget. 

– Vi har helt enkelt byggt ett helt nytt tåg inuti ett befintligt. Det visar att det går att skapa nytt, samtidigt som vi tar tillvara och återanvänder värdefullt material, säger Andrea Persson, ansvarig för förvaltningen av SJ:s X 2000-flotta.

Nya X 2000 får 110 datorer för att styra och övervaka tåget, att jämföra med 24 dessförinnan. 

– Tåget har ett avancerat system för självdiagnostik, vilket bland annat betyder att vi från distans har möjlighet att i realtid ta emot och övervaka en mängd signaler från tågets olika tekniska system och kan på så sätt agera förebyggande. Tågresan blir mer driftsäker tack vare alla nya tekniska system, säger Andrea Persson och tillägger:

– Ny styrning av innerdörrarna gör att det blir lättare att ta sig mellan vagnar och tydligare märkning av vagn och plats sparar tid vid av- och påstigningar.

Radiotransparenta fönsterglas

1990 kommenterade tidningen Expressen imponerat de tekniska innovationerna: ”X 2000 har telefon, fax, kopieringsapparat. Vid varje fåtölj kan man via freestylelurar lyssna på P3 och två interna kanaler.”

2021 har det skapats helt andra förutsättningar.

– En ny modern bistrokassa har installerats som ska göra betalningar snabbare och smidigare. Ett nytt 5G-baserat wifi-system gör det dessutom enklare att arbeta och koppla av under resan.

Nya X 2000 har radiotransparenta fönsterglas, en teknik som är helt ny i Sverige men som finns på de allra modernaste snabbtågen i Europa. 

– Det innebär att mobilsignaler från alla mobiloperatörer längs med spåren kommer in i tåget och dessutom kan metoder som snabbar på dataöverföring användas fullt ut. 

Även övrig teknik har fått en rejäl uppdatering. När de 12 996 nya stolarna monterats in har det krävts totalt 28 mil nya kablar. 

– De nya stolarna får en smart utformning. Stolarna ger bra svankstöd, har ett stort ryggbord, dubbla eluttag, avställningsytor och möjlighet till bra lutning på ryggstödet.

Uppgraderingen av X 2000 är ett enormt projekt som har tagit flera år. Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. 

– Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan varje tågsätt sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 15 000 kilometer.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?