Annons

Modernisera lagen om ISK-kontot

Investeringssparkontot (ISK) har med dess manuella deklarationsfrihet och schablonbeskattning blivit en folksparform sedan införandet 2012.

Oscar Sjöstedt, (SD).
Oscar Sjöstedt, (SD).

Idag har fler än 2,2 miljoner svenskar (Riksrevisionen 2018) valt ISK som kontoform för sitt sparande och i internationella sammanhang ses modellen som en förebild. Kontots enkelhet och avsaknad av krav på extensivt deklarationsarbete bidrar följaktligen till ett ökat svenskt välstånd och engagemang i privatekonomiska frågor.  

I takt med att värdepappershandeln utvecklats har dock brister i lagstiftningen utkristalliserat sig. Vid börsnoteringar är det vanligt förekommande att emissioner innehåller både nyemitterade och befintliga aktier, exempelvis när storägare avyttrar eget innehav. Kombinationen av nyemitterade och befintliga aktier har gjort att vissa banker och finansinstitut exkluderat ISK-innehavare från deltagande i dessa börsnoteringar. Anledningen är en otydlig formulerad lagtext som räknar upp vilka tillgångar som är tillåtna att överföra till ISK, vilket av några marknadsaktörer tolkats som att det som inte räknas upp inte är tillåtet.

Vidare anger lagen att investeringssparkontot upphör om kontoinnehavare eller investeringsföretaget inte följer bestämmelserna. Risken är således att spararen tvingas betala konventionell skatt på alla sina tillgångar på investeringssparkontot om Skatteverket skulle göra en sådan bedömning av lagstiftningen. Flera aktörer har därför vidtagit försiktighetsåtgärder och utestängt ISK-innehavare från mixade emissioner, medan andra tvärtom erbjudit sina kunder att delta. Som en konsekvens av detta har ISK-innehavare utestängts från 20 procent av alla börsnoteringar de senaste åren. 

Det är uppenbart att lagen behöver förtydligas eftersom det förefaller osannolikt att det skulle varit lagstiftarens intention att skapa den här sortens godtycklighet i tillämpningen. 

Sverigedemokraterna har därför lagt ett förslag i riksdagen där vi föreslår att när ett prospekt upprättats enligt lagen om handel med finansiella instrument, ska värdepappret vara tillåtet att inneha på ett ISK. Hanteringen av denna fråga torde bli enkel eftersom förändringen som krävs är av lagteknisk karaktär och några partipolitiska åsiktsskillnader inte bör föreligga. En åtgärd som alltså inte kräver någon större ansträngning eller politiska uppoffringar men som skulle göra stor skillnad för svenska bolag och småsparare. Vi uppmanar därför alla partier att ställa sig bakom Sverigedemokraternas förslag för att modernisera lagen om investeringssparkonto. 

OSCAR SJÖSTEDT (SD)

 Ekonomisk-politisk talesperson

 

DENNIS DIOUKAREV (SD)

Riksdagsledamot finansutskottet


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AddSecureAnnons

Nya transportmönster skapar ökat behov av digitaliserade helhetslösningar inom transportsektorn

Transportbranschen står inför stora förändringar som en konsekvens av den globala e-handeln och ökade krav på hållbarhet. I samband med digitaliseringen har många transportföretag valt att implementera flera olika stödsystem för att driva verksamheten. För att nå ökad effektivitet och högre utnyttjandegrad av sina resurser krävs att transportbolagen har samlad tillgång till nyckeldata i realtid. Detta erbjuds av IoT-företaget AddSecure genom ett komplett stöd för hantering av förare, fordon och optimering av transportkedjan. 

Med en alltmer ökande e-handel skapas också nya krav på transportbranschen. Slutkonsumenten påverkar i allt större omfattning hur beställda varor skall transporteras avseende leveranstid, miljöpåverkan och kostnad. För att möta de ökande kraven behöver aktörer inom transportbranschen få högre transparens och bättre tillgång till data för att kunna tillgodose kraven från transportbeställarna. 

– Genom våra smarta transportlösningar inom Fleet- och Transport Management får transportledningen full transparens och kontroll över sin transport- och logistikverksamhet. Med samlad tillgång till all nyckeldata i realtid kan våra kunder få ökad resurseffektivitet, högre säkerhet och en minskad miljöpåverkan genom väsentligt bättre utnyttjande av kapaciteten, säger Stefan Albertsson, VD AddSecure.

Idag är det vanligt att många transportföretag använder flera olika system som inte är kompatibla med varandra, exempelvis för sparsam körning, administration av filer från färdskrivaren, optimering av kör- och vilotider, positionering och för hantering av transportuppdraget och transportsedeln. Detta gör det svårt att få en helhetsbild över all data.

– Vår helhetslösning täcker in de flesta behov som idag finns hos transportbolagen och transportbeställarna. Tillgången till data från ett och samma system skapar bättre beslutsunderlag, ökad tillgänglighet och en helt annan möjlighet till analysunderlag för att vidareutveckla en hållbar verksamhet. Samtidigt skapar ett system, istället för flera, högre användarvänlighet och ger lägre kostnader, berättar Stefan Albertsson.

Med hjälp av data i realtid får transportörer på ett helt annat sätt än tidigare full kontroll över sin transportflotta och på så sätt kan de se till att rätt resurser är på rätt plats vid rätt tid. Dessutom förenklas kommunikationen med förarna vilket ger ökad flexibilitet och bättre säkerhet genom att chaufförerna hela tiden är uppdaterade avseende sina köruppdrag och sina kör- och vilotider. Samtidigt skapar digitaliseringen möjlighet till ett ökat samarbete med transportbeställarna och möjliggör en ökad service. Det gör också att man kan möta slutkundens önskemål på ett bättre sätt när det kommer till hur, vart och när hen vill ha sina varor levererade. 

– Det händer mycket framöver inom transportbranschen och jag ser att vi på AddSecure, med vår långa erfarenhet och nära samarbete med våra kunder, står väl rustade för att hjälpa våra kunder, transportörerna, att skapa digitala lösningar för hela transportkedjan. Digitala flöden gör det även lättare för våra kunder att öka sin transparens och möta framtida regulatoriska krav, som exempelvis det som nu efterfrågas inom EU med helt standardiserade, digitala transportsedlar, säger Stefan Albertsson.

Om AddSecure

AddSecure levererar IoT-lösningar med fokus på säker data och kritisk kommunikation. Helhetslösningar för transport- & logistik, fastighetssäkerhet och -automation, räddningstjänster och kristeam, digital omsorg, energibolag och smarta städer bidrar till att rädda liv, skydda egendom och viktiga samhällsfunktioner, och skapar affärsnytta.

www.addsecure.se 

 

Mer från AddSecure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AddSecure och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?