1515
Annons

Martin Ådahl (C): Arbetsförmedlingen måste klara av sin huvuduppgift

DEBATT. På fredag presenterar Arbetsförmedlingen en intern analys av myndighetens stundande reform. AF måste nu klara sin huvuduppgift - att hjälpa arbetslösa att hitta jobb. Den måste få ut mycket mer jobbresultat per krona och den måste leverera i hela landet, skriver Centerpartiets Martin Ådahl.

UTLÄNDSK INSPIRATION. Australien, en av Centerpartiets förebilder i arbetet med Arbetsförmedlingen, drev igenom en reform som bidrog till att arbetslösheten nästan halverades från 11 procent till 6 procent, skriver Martin Ådahl.
UTLÄNDSK INSPIRATION. Australien, en av Centerpartiets förebilder i arbetet med Arbetsförmedlingen, drev igenom en reform som bidrog till att arbetslösheten nästan halverades från 11 procent till 6 procent, skriver Martin Ådahl.Foto:Janerik Henriksson/TT

Arbetsförmedlingen har i många år haft problem att förmedla jobb. Enligt Arbetsförmedlingens egna siffror lyckas myndigheten bara aktivt hjälpa dryga 5 procent av de arbetslösa. 

En majoritet av arbetsgivarna har aldrig använt Arbetsförmedlingen för att anställa. Många platser i Sverige har gradvis övergivits av myndigheten. Bara en procent av svenska folket har enligt Kantar/SIFO förtroende för Arbetsförmedlingen. 

Trots att många arbetsförmedlare gör ett fantastiskt jobb, fungerar inte myndigheten. Vi kan inte blunda för situationen och för alla de utsatta arbetslösa, över en kvarts miljon, som inte fått välfungerade hjälp på många år.

Det är därför helt nödvändigt att Arbetsförmedlingen reformeras, en uppfattning som delas av alla partier i Sveriges riksdag, utom Vänsterpartiet, som i Dagens industri 26/10 envist försvarar den gamla byråkratin. 

Arbetsförmedlingen måste nu helt enkelt klara sin huvuduppgift - att hjälpa arbetslösa att hitta jobb. Den måste få ut mycket mer jobbresultat per krona och den måste leverera i hela landet.  

Därför har vi tittat på de mest framgångsrika exemplen på arbetsförmedling i Sverige och världen. Gemensamt för dem är att de tar in externa anordnare - privata företag, ideella föreningar och kooperativ. 

Dessa betalas efter uppnått resultat, det vill säga hur många de faktiskt hittat ett nytt jobb åt, inte som ofta i dagens byråkrati bara för att hantera människor. Australien drev igenom en reform som bidrog till att arbetslösheten nästan halverades från 11 procent till 6 procent. 

I Sverige har arbetarnas trygghetsorganisation TSL lyckats med att få 9 av 10 som blir friställda vid stora nedläggningar, som den vid SAAB i Trollhättan, i nya jobb. Även Storbritannien, Nederländerna, Belgien, Irland med flera har gjort liknande reformer. 

Vi vill att reformen av Arbetsförmedlingen görs noggrant och stegvis, i en process där vi lyssnar in alla inblandade. Myndigheten har ålagts att göra en intern analys som presenteras den 1 november. Nästa steg är att vi partier bakom januariavtalet ska arbeta med utformningen för att sedan på ett ordnat sätt implementera reformen.

För att lyckas krävs följande:

- De externa förmedlarna måste få betalt efter resultat, efter att den arbetslöse kommit varaktigt i jobb en längre tid. Det funkar inte att privata aktörer får betalt bara för att ta sig an arbetslösa. Centerpartiet vill alltså inte göra det V påstår (Di 26/10), utan tvärtom: betala i huvudsak efter resultat, till skillnad från i dag. 

- Ersättningen måste vara större ju svårare situationen är för den arbetslöse, så att privata aktörer prioriterar de som har det svårast och inte bara de lättaste fallen, också ett problem i dagens system.

- Myndigheten som finns kvar måste bli så bra som möjligt på att vara just myndighet, på att sköta bedömning, kontroll och uppföljning av arbetslösa och anordnare.

- Det måste finnas tydliga krav på att både myndigheten och anordnare finns på mindre, glesbefolkade orter. Särskilda incitament måste skapas för de som lyckas matcha och utbilda till jobb på de orterna. De får inte finnas vita fläckar på kartan som det gör i dag.

Det finns också stora problem som regeringen bör hantera här och nu, innan reformen kommer igång. Fyra år av centralisering av Arbetsförmedlingen måste stoppas. Många mindre kontor på landsbygden har lagts ner, så att Arbetsförmedlingen har tappat närvaron på många platser utan att spara pengar. 

Arbetsförmedlingen säger nu att man ska finnas på plats på statliga servicekontor och kommunens lokaler, men det sker knappt i praktiken, utan kommunerna lämnas med försörjningsansvar. Närvaron på mindre platser måste börja återupprättas.

Att som Vänsterpartiet skylla dessa problem på reformen är konstigt och fel, eftersom den inte inleds förrän 2021. 

C har i förhandlingar för 2020 års statsbudget dessutom drivit igenom nya medel till Arbetsförmedlingen för att skapa bättre ordning. Det tillförs resurser för att anordnare som redan förmedlar jobb ska kunna finnas kvar och för att personer med funktionsnedsättning ska kunna få stöd. 

När konjunkturen nu försämras måste människor känna trygghet i att det finns stöd och hjälp att få om de blir arbetslösa. Vi måste kunna göra mycket mer för att hjälpa arbetslösa till ett riktigt jobb än vi gjort hittills. De arbetslösa förtjänar det. 

Martin Ådahl, arbetsmarknadspolitisk talesperson (C)


Innehåll från Heba Fastighets ABAnnons

Mindre plast i hushållssoporna ger fjärrvärme med lägre klimatpåverkan

Sanna Göthlin, hållbarhetschef på Heba.
Sanna Göthlin, hållbarhetschef på Heba.

Vi svenskar kan bli mycket bättre på att källsortera plastförpackningar. Det har fastighetsbolaget Heba och Stockholm Exergi tagit fasta på. Tillsammans genomför de ett projekt som ska resultera i mindre plast i hushållsavfallet – och därmed ett lägre klimatavtryck från uppvärmningen av Hebas lägenheter.  

I dag hamnar över hälften av alla plastförpackningar i hushållsavfallet i stället för att återvinnas. Det kan jämföras med att 94 procent av glasförpackningarna återvinns, enligt statistik från Naturvårdsverket. 

Fastighetsbolaget Heba som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen och Mälardalen, har krokat arm med Stockholm Exergi för att minska andelen plast som går till förbränning. 

– På Heba vill vi tillsammans med Stockholm Exergi reducera utsläppen av växthusgaser från fjärrvärmen. Då måste vi se till att våra hyresgäster sorterar ut plasten från hushållssoporna. Om en mindre mängd fossila material bränns blir klimatavtrycket från fjärrvärmen lägre, förklarar Sanna Göthlin, hållbarhetschef på Heba. 

Gemensam insats

Det är just plasten som förbränns vid produktion av fjärrvärme och el som är den största källan till utsläpp av koldioxid i Stockholm Exergis verksamhet.  

– Tyvärr har vi liten möjlighet att påverka hur mycket plast som avfallet innehåller. För oss är det viktigt att lyfta fram möjligheten att vi tillsammans med våra kunder kan göra något konkret åt saken och minska andelen plast i avfallet. Det är precis vad samarbetet med Heba handlar om – att gemensamt göra en insats för klimatet, säger Sofi Erselius, miljöchef på Stockholm Exergi.

Satsning på miljörum och information

Men hur ska Heba få sina hyresgäster att slänga mindre plast i hushållssoporna? 

– Vi kommer att uppdatera våra miljörum så att det blir tydligare var olika material ska slängas. Vi ser över uppställningen av behållare och hur ofta de behöver tömmas. Men det viktigaste redskapet vi har är att dela information, i olika kanaler och vid flera tillfällen, säger Sanna Göthlin.

Nyligen har Heba även infört hållbara hyreskontrakt vid nyinflyttning, där källsortering är ett krav. Både satsningen tillsammans med Stockholm Exergi och de nya hyreskontrakten hjälper Heba att minska sin indirekta klimatpåverkan. Det här är viktiga steg på vägen mot klimatneutralitet, konstaterar Sanna Göthlin.

Om Heba Fastighets AB
Heba erbjuder hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. För att få en klimatneutral verksamhet arbetar Heba metodiskt med att minimera, förbättra och påverka. Långsiktigt hållbarhetsmål är att förvaltningen ska vara klimatneutral senast 2030 och hela verksamheten senast 2045. 

Läs mer om Heba här. 

Om Stockholm Exergi
Stockholm Exergi är stockholmarnas energibolag. Dygnet runt, året om, tryggar bolaget den växande Stockholmsregionens tillgång till värme, kyla, el samt hantering av avfall. Samtidigt bidrar de till att göra Stockholm till en attraktiv och mer hållbar stad med potential att bli världens första klimatpositiva huvudstad.

Läs mer om Stockholm Exergi här.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Heba Fastighets AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?