ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Striden om snabbtågen

Många alternativ till snabbtåg

  • SLUTDISKUTERAT. Det finns gott om alternativ till nya höghastighetsbanor som är bättre för såväl klimatet, transporterna, jobben och Sveriges tillväxt. Idén om nya höghastighetsbanor måste nu skrotas för gott, skriver Andreas Hatzigeorgiou. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

SLUTREPLIK. SJ:s avgående vd argumenterar på Di Debatt 30/10 för byggandet av nya stambanor för höghastighetståg.

Nya höghastighetsbanor är inte svaret på hur vi bäst framtidssäkrar det svenska transportsystemet, vilket Stockholms Handelskammare förklarat i två publicerade rapporter. Nedan fokuserar vi på att bemöta SJ:s huvudsakliga argument i artikeln riktad mot oss.

- ”Det kan bli billigare.” Tvärtom: höghastighetsbanorna är ett prestigeprojekt som riskerar att bli långt dyrare än befarat. SJ undviker i artikeln att uppge en tydlig prislapp för de höghastighetsbanor man förespråkar. Vi kan konstatera är att den kostnad som ofta anges, 230 miljarder kronor, inte inkluderar den totala kostnaden som krävs för att banan ska kunna användas. 

En mer sannolik uppskattning är i storleksordningen 400 miljarder kronor. Dessutom förespråkar SJ att bygga spår på viadukt. Men Trafikverket har analyserat förutsättningarna för att bygga på detta sätt och bedömde då att kostnaden riskerar att öka med 30 procent. SJ svarar inte på hur finansieringen ska gå till.

- ”Fel sätt att räkna.” Vi kritiseras för att förespråka tunnelbana i Stockholm men inte nya höghastighetsbanor. Det stämmer att Stockholms Handelskammare starkt drivit på för en utbyggnad av tunnelbanan, liksom mycket annan spårbunden trafik. Att bygga tunnelbana i en befolkningsrik region är till skillnad för nya höghastighetsbanor mer effektivt. Stockholms tunnelbana har cirka 1,3 miljoner påstigande varje dag. Detta kan jämföras med omkring 13 000 dagliga resenärer mellan Stockholm och Göteborg.

Utbyggnationen av Stockholms tunnelbana med 11 nya stationer kostar omkring 30 miljarder kronor medan enbart Jönköpings station för höghastighetståg kostar cirka 28 miljarder kronor.

- ”Fördelarna är stora.” Stora investeringar måste jämföras med fördelar och nackdelar med alternativa satsningar. Oberoende forskare och experter är i stort eniga med Trafikverkets kalkyl som visar att nya höghastighetsbanor medför en betydande samhällsekonomisk förlust. Det är inte heller något miljöorienterat projekt då det kräver kraftiga ingrepp i natur och mark med stora utsläpp som följd. När Sverige slutligen skulle få sina nya stambanor för höghastighetståg är sannolikt hela fordonsflottan fossilfri och självkörande.

Det är positivt att tågresorna ökar och mer behöver göras för att främja hållbara transportsätt.

Här kan SJ, landets största tågoperatör, spela en avgörande roll. Det vore exempelvis positivt om SJ öppnade upp sitt bokningssystem för andra aktörer som vill underlätta för människor att resa med tåg. Att stänga ute konkurrenter från sitt bokningssystem gör det svårare att välja tåg som färdmedel. För att öka tågresandet i Sverige uppmanar vi SJ att ta sitt samhällsansvar och öppna upp sitt system för andra aktörer.

Det finns gott om alternativ till nya höghastighetsbanor som är bättre för såväl klimatet, transporterna, jobben och Sveriges tillväxt. Idén om nya höghastighetsbanor måste nu skrotas för gott.

Andreas Hatzigeorgiou, vd Stockholms Handelskammare

Läs tidigare inlägg:

Skrota förslaget på snabbtåg för gott 

Replik: Snabbtågen billigare än kritikerna påstår 

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer