1515

Maktvakuum bakom det dödliga vapenvåldet

DEBATT. Lite tyder på att vågen av skjutningar i svenska städer har nått sin kulmen. Våldet är i grunden relaterat till droghandeln, men har också ett självförstärkande drag där hämnd och heder står i centrum, skriver Ardavan Khoshnood, kriminolog vid Malmö universitet.

”Hittills i år har 23 skjutningar ägt rum i Malmö, jämfört med 58 stycken totalt 2017 och 45 stycken 2018. Projektet ”Sluta skjut”, som bygger på dialog med kriminella men också att sätta hårt mot hårt när en skjutning ägt rum, är en trolig förklaring”, skriver Ardavan Khoshnood.
”Hittills i år har 23 skjutningar ägt rum i Malmö, jämfört med 58 stycken totalt 2017 och 45 stycken 2018. Projektet ”Sluta skjut”, som bygger på dialog med kriminella men också att sätta hårt mot hårt när en skjutning ägt rum, är en trolig förklaring”, skriver Ardavan Khoshnood.Foto:Claus Meyer/TT

Trots att organiserad brottslighet har en lång historia i Sverige (till exempel spritsmugglingen under första världskriget), var det först under 1990-talet som hierarkiska och organiserade gäng med ett starkt våldskapital växte sig starka på riktigt.

Lite förenklat kan den organiserade brottsligheten diskuteras i termer av ”broderskap” och ”ad hoc”-grupper. Till den förra hör mc-gäng som Hells Angels och Bandidos, som etablerade sig i Sverige under 1990-talet.

Till den senare hör de grupperingar som numera dominerar medierapporteringen – alltså lösa nätverk av unga män utan någon hierarki eller lojalitet gentemot varandra. Dessa nätverk har växt fram i förorterna till stora och mellanstora städer under flera decennier.

Trots att forskningsrapporter varnade för utvecklingen redan under 1990-talet var intresset från politiskt håll begränsat. Samtidigt som mc-gängen intagit en mer perifer roll, har ad hoc-grupperna spelat en central roll för utvecklingen de senaste åren. Det beror delvis på att polisen lyckades trycka tillbaka de mer traditionella och etablerade gängen, vilket i sin tur ledde till ett maktvakuum.

I ett försök att fylla detta maktvakuum, som främst handlar om vem som ska styra narkotikahandeln, har ad hoc-grupperna hamnat i blodig konflikt med varandra. Denna utveckling tog rejäl fart under 2000-talet, då även skjutvapen blev modus operandi för gängen och de lösa nätverken.

En våldsspiral uppstod, från slag och sparkar till kniv, skjutvapen och numera automatvapen och även sprängmedel.

Trots att narkotikahandeln och narkotikarelaterad brottslighet ligger bakom mycket av våldet, spelar heder och hämnd också en central roll. Många har förlorat syskon och nära vänner. Våldet blir självförstärkande.

Det är därför ingen överraskning att lägesbilden nu är så pass allvarlig. Våldet har ökat kraftigt sedan 2012 och skjutningar har stått för runt 40 procent av det dödliga våldet på senare år.

Unga män mellan 15 och 29 år är de vanligaste offren och antalet som avlider i denna åldersgrupp är större än i något annat västeuropeiskt land. Under 2017 hade Sverige närmare åtta gånger fler dödsskjutningar än våra nordiska grannländer.

Utöver detta har Sverige ett också allvarliga problem med sprängningar och explosivt våld. Mellan 2011 och 2016 registrerades totalt 77 handgranatsattacker. Mellan 2016 och 2018 inträffade 39 till – ”extremt i ett land som inte befinner sig i krig”, för att citera kriminalkommissarie Gunnar Appelgren i Stockholm.

Efter morden på två unga kvinnor i Malmö respektive Stockholm i augusti, har botten nåtts? Sannolikt inte. Det finns fortfarande ett maktvakuum i den undre världen och inget tyder på att någon form av terrorbalans är på väg att uppnås. Det finns fortfarande en stor mängd illegala vapen och handgranater i omlopp. Det lär således bli värre innan det blir bättre.

Samtidigt ser vi redan nu tecken på att våldstrenden faktiskt går att bryta. Malmöpolisen är en förebild i detta avseende. Hittills i år har 23 skottlossningar ägt rum i Malmö, vilket kan jämföras med 2017 (58 skjutningar för hela året) och 2018 (45 skjutningar). Under 2019 har tre personer dödats och tio personer skadats – att jämföra med sju dödade och 35 skadade 2017 och 12 dödade och 14 skadade 2018.

Även antalet sprängningar är lägre – 22 stycken så här långt, att jämföra med 47 stycken 2018 och 65 stycken 2017.

Det beror på flera saker. Spaningsarbetet har effektiviserats och de mest tongivande kriminella har punktmarkerats. Det finns ett tydligt samarbete mellan polisen och Malmö stad vad gäller avhopparverksamhet.

Trots att det är för tidigt att ge några konkreta svar, har sannolikt även projektet ”Sluta skjut”, som bygger på direkt dialog med tongivande kriminella men också på att sätta hårt mot hårt när en skjutning ägt rum, haft önskad effekt.

Att bryta våldsutvecklingen är alltså inte omöjligt. Men då krävs samarbete mellan alla politiska partier för att garantera kontinuitet i det strategiska arbetet med att knäcka gängen.


Innehåll från FacebookAnnons

Satsa globalt – här är experternas bästa råd för internationell expansion med e-handel

Business Sweden, Facebook och Smartly är tre aktörer som på olika sätt stöttar svensk export. Så hur gör man som svenskt företag för att lyckas internationellt?

En del av svaret är att utveckla sin e-handel och här är experternas bästa tips.

Så kan Facebook hjälpa dig att expandera verksamheten till nya marknader 

E-handeln har ökat dramatiskt det senaste året och för Sverige har det blivit en betydande exportinkomst. Fördelen med att satsa globalt är uppenbar: kundkretsen mångdubblas, men baksidor finns i form av bland annat ökad konkurrens, höga utvecklingskostnader och större risk för bakslag inom allt från lokala lagar till tull- och logistikproblem. 

Därför har vi ställt frågor till tre personer med över 60 års kombinerad erfarenhet av internationell handel med digital inriktning. Piet-Hein Kerkhof är Vice President på annonseringstjänsten Smartly och har drygt 20 års erfarenhet av internationell e-handel på några av världens största e-handlare. Linda Laszlo Ek hjälper svenska företag som vill ta sin e-handel ut i världen i sin roll som Senior Trade Adviser och expert på internationell e-handel på Business Sweden. Johnas Liljegren är Head of Retail på Facebook där han arbetar tätt ihop med många av Sveriges mest framgångsrika e-handelsexporter.

Om du hade ett råd till ett traditionellt företag inom B2C som vill börja med internationell e-handel, vad skulle det vara?

Linda Laszlo Ek:

– Klivet ut på andra marknader online kan innebära en mångdubblad kundkrets. För att stå sig i en allt tuffare globala konkurrens, där e-handlare slåss om kunderna, blir det allt viktigare att planera och lägga upp en exportstrategi för hur man ska positionera sig och sticka ut bland sina konkurrenter på varje marknad. Att därför förstå och lära känna varje marknad man ska in på och göra sig så relevant som möjligt mot sin målgrupp lokalt blir avgörande för ens framgång. Det handlar om alltifrån att synas i rätt kanaler, förstå kundernas beteendemönster och preferenser och inge ett förtroende som gör att lokala kunder känner sig trygga med att handla dina produkter.

Johnas Liljegren:

– I dag är det viktigt att vara upptäckbar, inte bara sökbar. Den fysiska butiken har historiskt stått för större delen av inspiration till köp, detta har nu flyttat till mobilen. Precis som vi vill få rekommenderat vad vi ska titta på eller lyssna på vill vi bli inspirerade till köp. Precis som underhållningsplattformar jobbar med personalisering genom data gör våra plattformar det också både för organiskt innehåll och för annonser. Att jobba med insikter, automation, kreativitet och produkterbjudande ger plattformar som Instagram eller Facebook möjlighet att inspirera fler att välja annonsörens produkter.

Piet-Hein Kerkhof:

– Gränsen mellan online och offline har suddats ut. Med allt som fladdrar runt i användarnas flöden och skärmar måste innehållet sticka ut och engagera. För att vara relevant måste man som företag anpassa sig. Du lyckas genom att sammanföra annonsköpare, kreatörer och dataanalytiker för att tillsammans skapa annonser som sticker ut, når fram och ger mätbara resultat. Börja med att digitalisera en sak först och gör det bra.

Vilken koll måste man ha på lagar och regler i de länder man säljer till?

Linda Laszlo Ek:

– Det beror på lite olika omständigheter och var i internationaliseringsprocessen du befinner dig samt hur mycket du ska satsa på en specifik marknad. Faktorer som vilka produkter du säljer, vilka marknader du ska in på samt vilka kanaler du ska använda spelar också roll. Men generellt sett kan man säga att ju mer riktad och lokalanpassad e-handel du kör mot en viss marknad, samt om du börjar komma upp i höga försäljningsvolymer, desto större ansvar har du att efterfölja lokala regelverk. Det kan handla om allt från lokala produktkrav, registreringskrav, momsredovisning, marknadsföringsregler till informationskrav på din webbshop för att nämna några exempel. 

– Allt regleras mer på e-handelsområdet än tidigare, så det gäller att se upp vilket ansvar man har på varje marknad. Inom EU pågår det ett stort arbete, där det kommer nya förordningar och direktiv hela tiden. Det är nog få som missat de nya momsreglerna med den nya e-tjänsten OSS, som träder i kraft den 1 juli och som kommer påverka EU:s e-handlare. Till nästa år kommer även nya regler för konsumenträtten inom EU.

Kan man jobba med internationell e-handel inom B2B? Vad är ett bra första steg för att komma igång? 

Johnas Liljegren:

– Minska friktion i alla led. Hur kan ni vara mer tillgängliga, enklare att handla av, bättre på att möta kunden? Ofta har man inom B2B en mindre kundgrupp och inom ett specialiserat område. Jobba smart med insikter och kunskap ni har inom ert produktområde och dela dessa med era kunder. Rollen mässor, event och fysiska möten haft tidigare flyttar allt mer online.

Linda Laszlo Ek:

– Det är klart att det finns en stor potential även för många B2B-företag att satsa på e-handel och digitala kanaler, något som vi ser blir allt vanligare och även nödvändigt för att skapa konkurrensfördelar. En bra fråga att ställa sig om man inte har börjat med e-handel ännu är: ”Kan jag förbättra kundresan genom att erbjuda mina företagskunder e-handel?” Sedan är det, liksom vid e-handel för B2C, viktigt att lägga upp en exportstrategi och göra sig relevant på varje enskild marknad genom att förstå e-handelsmognaden lokalt för branschen, samt preferenser och beteendemönster lokalt. Vad som funkar på en marknad kanske inte funkar på en annan.

Johnas Liljegren:

– Ja, rätt frågor är viktiga att ställa: Behöver du få fler företag att känna till din tjänst eller produkt för att vara valbar eller behöver du vara tillgänglig när kunden överväger olika leverantörer? Beroende på vilken kategori ni arbetar inom kommer e-handeln vara mer eller mindre planerad. Den stora skillnaden mot konsumenthandel är troligen att en större del av köpen är planerade.

Kan man etablera sig i många marknader trots att man inte sitter i dem fysiskt med hjälp av teknik i dag? 

Piet-Hein Kerkhof:

– Absolut. Annonsering i sociala medier är uppbyggd så att du kan skala upp den till nya marknader utan någon större ökning av din marknadsföringsbudget. Genom automatisering kan du enkelt hantera och växla mellan ett stort antal konton och kampanjer från ett och samma ställe. En annan fördel är att du kan hitta kunder som liknar dem som redan köper från dig, oavsett var i världen de befinner sig. Du kan även automatisera flerspråkiga kampanjer för att marknadsföra dina produkter på lokala språk.

Linda Laszlo Ek:

– Ja, det är ju det som är den stora fördelen med e-handel och digitala kanaler. Att man, tack vare teknik och digitala kanaler, i dag kan bli en globalt framgångsrik exportör utan att behöva etablera sig med fysisk verksamhet på varje marknad. Sedan finns det förstås en del fördelar med lokal etablering och registrering efterhand man börjar komma igång med försäljning på en specifik marknad och vill satsa mer ordentligt. Lokal etablering gör det möjligt att spela på lika villkor och till viss del erhålla samma förmåner som sina lokala konkurrenter. Det kan till exempel vara att skaffa ett lokalt varulager för att kunna konkurrera om snabba leveranser, att erbjuda lokala betallösningar eller rekrytera lokal kundtjänst.

Johnas Liljegren:

– Globala plattformar som Facebook och Instagram är bra exempel på hur digitalisering och globalisering suddar ut landsgränser. Man kan som varumärke ha en närvaro i alla länder där de globala plattformarna verkar. Att sälja sina produkter via e-handel har lägre kapitalkostnader än fysisk handel. Försäljare kan via e-handelsplattformar som till exempel Shopify skapa e-handel och betalningslösningar utan stora initiala kostnader och de kan jobba med personalisering och effektiv marknadsföring med verktyg som bland annat Facebook tillhandahåller. Vi ser i dag ofta hur nystartade så kallade ”digital native vertical brands” tänker globalt från start och kan styra det mesta centralt och med små team med hjälp av teknik.

Så kan Facebook hjälpa dig att expandera verksamheten till nya marknader 

 

 

 

Mer från Facebook

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Facebook och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?