Annons

Maktvakuum bakom det dödliga vapenvåldet

DEBATT. Lite tyder på att vågen av skjutningar i svenska städer har nått sin kulmen. Våldet är i grunden relaterat till droghandeln, men har också ett självförstärkande drag där hämnd och heder står i centrum, skriver Ardavan Khoshnood, kriminolog vid Malmö universitet.

”Hittills i år har 23 skjutningar ägt rum i Malmö, jämfört med 58 stycken totalt 2017 och 45 stycken 2018. Projektet ”Sluta skjut”, som bygger på dialog med kriminella men också att sätta hårt mot hårt när en skjutning ägt rum, är en trolig förklaring”, skriver Ardavan Khoshnood.
”Hittills i år har 23 skjutningar ägt rum i Malmö, jämfört med 58 stycken totalt 2017 och 45 stycken 2018. Projektet ”Sluta skjut”, som bygger på dialog med kriminella men också att sätta hårt mot hårt när en skjutning ägt rum, är en trolig förklaring”, skriver Ardavan Khoshnood.Foto:Claus Meyer/TT

Trots att organiserad brottslighet har en lång historia i Sverige (till exempel spritsmugglingen under första världskriget), var det först under 1990-talet som hierarkiska och organiserade gäng med ett starkt våldskapital växte sig starka på riktigt.

Lite förenklat kan den organiserade brottsligheten diskuteras i termer av ”broderskap” och ”ad hoc”-grupper. Till den förra hör mc-gäng som Hells Angels och Bandidos, som etablerade sig i Sverige under 1990-talet.

Till den senare hör de grupperingar som numera dominerar medierapporteringen – alltså lösa nätverk av unga män utan någon hierarki eller lojalitet gentemot varandra. Dessa nätverk har växt fram i förorterna till stora och mellanstora städer under flera decennier.

Trots att forskningsrapporter varnade för utvecklingen redan under 1990-talet var intresset från politiskt håll begränsat. Samtidigt som mc-gängen intagit en mer perifer roll, har ad hoc-grupperna spelat en central roll för utvecklingen de senaste åren. Det beror delvis på att polisen lyckades trycka tillbaka de mer traditionella och etablerade gängen, vilket i sin tur ledde till ett maktvakuum.

I ett försök att fylla detta maktvakuum, som främst handlar om vem som ska styra narkotikahandeln, har ad hoc-grupperna hamnat i blodig konflikt med varandra. Denna utveckling tog rejäl fart under 2000-talet, då även skjutvapen blev modus operandi för gängen och de lösa nätverken.

En våldsspiral uppstod, från slag och sparkar till kniv, skjutvapen och numera automatvapen och även sprängmedel.

Trots att narkotikahandeln och narkotikarelaterad brottslighet ligger bakom mycket av våldet, spelar heder och hämnd också en central roll. Många har förlorat syskon och nära vänner. Våldet blir självförstärkande.

Det är därför ingen överraskning att lägesbilden nu är så pass allvarlig. Våldet har ökat kraftigt sedan 2012 och skjutningar har stått för runt 40 procent av det dödliga våldet på senare år.

Unga män mellan 15 och 29 år är de vanligaste offren och antalet som avlider i denna åldersgrupp är större än i något annat västeuropeiskt land. Under 2017 hade Sverige närmare åtta gånger fler dödsskjutningar än våra nordiska grannländer.

Utöver detta har Sverige ett också allvarliga problem med sprängningar och explosivt våld. Mellan 2011 och 2016 registrerades totalt 77 handgranatsattacker. Mellan 2016 och 2018 inträffade 39 till – ”extremt i ett land som inte befinner sig i krig”, för att citera kriminalkommissarie Gunnar Appelgren i Stockholm.

Efter morden på två unga kvinnor i Malmö respektive Stockholm i augusti, har botten nåtts? Sannolikt inte. Det finns fortfarande ett maktvakuum i den undre världen och inget tyder på att någon form av terrorbalans är på väg att uppnås. Det finns fortfarande en stor mängd illegala vapen och handgranater i omlopp. Det lär således bli värre innan det blir bättre.

Samtidigt ser vi redan nu tecken på att våldstrenden faktiskt går att bryta. Malmöpolisen är en förebild i detta avseende. Hittills i år har 23 skottlossningar ägt rum i Malmö, vilket kan jämföras med 2017 (58 skjutningar för hela året) och 2018 (45 skjutningar). Under 2019 har tre personer dödats och tio personer skadats – att jämföra med sju dödade och 35 skadade 2017 och 12 dödade och 14 skadade 2018.

Även antalet sprängningar är lägre – 22 stycken så här långt, att jämföra med 47 stycken 2018 och 65 stycken 2017.

Det beror på flera saker. Spaningsarbetet har effektiviserats och de mest tongivande kriminella har punktmarkerats. Det finns ett tydligt samarbete mellan polisen och Malmö stad vad gäller avhopparverksamhet.

Trots att det är för tidigt att ge några konkreta svar, har sannolikt även projektet ”Sluta skjut”, som bygger på direkt dialog med tongivande kriminella men också på att sätta hårt mot hårt när en skjutning ägt rum, haft önskad effekt.

Att bryta våldsutvecklingen är alltså inte omöjligt. Men då krävs samarbete mellan alla politiska partier för att garantera kontinuitet i det strategiska arbetet med att knäcka gängen.

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från Malmö stadAnnons

”En subkultur som blivit en miljardindustri”

Den omsätter lika mycket som den svenska exporten av järnmalm och har därmed blivit en av Sveriges basnäringar. Spelutvecklingsbranschen har utvecklats till en miljardindustri. Dess epicentrum ligger i Malmö.

– Att branschen lockar hit människor från världens alla hörn är tack vare Malmös internationella atmosfär, säger Peter Lübeck på Game Habitat.

Det är lätt att starta, utveckla och etablera företag i Malmö. Läs mer om näringsliv et i Malmö här. 

Avatar, Tom Clancy´s The Division, James Bond och Sayonara Hearts. Några av världens största och mest kritikerrosade spel är skapade av spelutvecklingsbolag som alla har kontor i Malmö. 

Hur kommer det sig att Malmö blivit ett globalt nav inom den här framgångsindustrin? 

Flera faktorer spelar in, menar Peter Lübeck. Han är vd för intresseorganisationen Game Habitat, vars syfte är att skapa bästa möjliga förutsättningar för spelutvecklingsindustrin i södra Sverige att fortsätta växa och utvecklas. 

Massive Entertainments flytt från Ronneby till Malmö i början av 2000-talet gjorde avtryck på flera sätt, konstaterar Peter Lübeck.

– Nordic Game Conference, Europas ledande spelutvecklarkonferens, startades kort därefter och har sedan dess anordnat årliga sammankomster i Malmö. Några år senare slog The Game Assembly upp dörrarna i stan. Idag rankas skolan som en av de tio främsta utbildningarna i världen inom spelutveckling. 

I stort sett alla som gått utbildningen erbjuds arbete efteråt.

”Massives framgångar har banat väg”

Allt sammantaget gjorde att den globala spelutvecklingsbranschen fick upp ögonen för Malmö. Sedan dess har det rullat på, i en otrolig tillväxttakt. 

– Massives framgångar har banat väg för en mängd etableringar av medelstora spelföretag, som Sharkmob och Avalanche Studios Group. Dessutom finns en uppsjö av små så kallade indies, fåmansföretag, som är nischade inom särskilda områden och som besitter stor konstnärlig och artistisk förmåga. 

Peter Lübeck fortsätter:

– Idag har vi skapat ett ekosystem av olika aktörer och studior som omsätter 2,5 miljarder. I Malmö finns idag 75 bolag med anställda från 66 olika nationaliteter.

Att Malmö fortsätter locka globala talanger inom spelutvecklingsindustrin – och som väljer att stanna här – handlar om stadens unika fördelar, säger Peter Lübeck. I dagarna släppte föreningen en undersökning som har analyserat hur de som arbetar inom spelutveckling trivs inom såväl sin bransch som i regionen. Svaren är entydiga.

– I stort sett alla uppger att Malmö är en stad som är lätt att etablera sig i. Här är folk öppna och trots att det är en liten stad, globalt sett, finns ett kulturellt utbud som kan mäta sig med vilken global storstad som helst. De är nöjda med branschen, men ännu mer nöjda med att leva och verka just här.

Kommunalrådet närvarade

Stadens engagemang i branschen tror Peter Lübeck också är en bidragande orsak till att tillväxttakten i Malmö varit så stark.

– Jag minns inför starten av vår förening, Game Habitat. Redan på vårt första möte med staden närvarade Malmös högsta kommunalråd, Katrin Stjernfeldt Jammeh. Det sa mycket tyckte jag, att staden på riktigt är intresserad av att förstå och skapa goda förutsättningar för nya näringar att etablera sig här. 

– Den levnadsstandard som finns i Malmö hade varit svår att uppnå i vilken europeisk storstad som helst, då Malmös bostadspriser ligger på helt andra nivåer än exempelvis Stockholms, Köpenhamns eller Londons, förklarar Peter Lübeck.

Stockholm är i absoluta tal räknat, fortfarande en större spelstad än Malmö, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen. Men Malmö har vuxit enormt som spelhubb de senaste åren. 

– Malmö är ett minisverige i vilken typ av spel och bolag som finns och produceras. Det är många av Stockholmsbolagen som har kontor i Malmö. Det finns också utländska bolag som valt att lägga sitt Sverigekontor i Malmö, som IO Interactive, säger hon.

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.
Johanna Nylander, analyschef på Dataspelbranschen.

Närheten till The Game Assemblys spelutbildning är en annan stark dragningskraft för Malmö, menar hon.

– I kursplanen ingår praktik och det är vanligt att man får jobb på samma plats direkt efter examen. 

Därför ser hon inga mörka moln framåt trots att Sverige går in i en lågkonjunktur. 

– Jag har svårt att se att vi skulle tappa i branschen, kanske att ökningen går lite långsammare och att bolagen blir mer försiktiga i sina satsningar, jag är övertygad om att det kommer vara fortsatt stor efterfrågan på kompentent personal. Människor vill ha nya spelupplevelser, på det sättet är det en konjunktursäker bransch.

Se Game Habitats film om spelstaden Malmö här 

Allt fler människor och företag söker sig till Malmö – läs mer om näringslivet här 

 

 

 

Mer från Malmö stad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Malmö stad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera