1515

M: Locka talanger till Sverige

DEBATT. Alliansen öppnade upp Sverige för arbetskraftsinvandring genom en omfattande reform 2008, men nu måste vi ta ytterligare steg. Det handlar om att ställa om till en politik som uttalat lockar hit internationell högkvalificerad arbetskraft och expertis, skriver Gunnar Strömmer och Johan Forssell.

För att underlätta för den som vill starta företag och investera här, bör också särskilda visum för exempelvis start-ups och investerare införas. Inspiration bör hämtas från länder som Kanada och Nederländerna, skriver Gunnar Strömmer och Johan Forssell.
För att underlätta för den som vill starta företag och investera här, bör också särskilda visum för exempelvis start-ups och investerare införas. Inspiration bör hämtas från länder som Kanada och Nederländerna, skriver Gunnar Strömmer och Johan Forssell.

Sverige är ett litet land som kan stoltsera med stora exportföretag, innovativa start-ups och framgångsrika it-bolag. För att vi ska fortsätta vara framgångsrika krävs rätt förutsättningar för företag att växa och utvecklas. Vår internationella konkurrenskraft bygger på att fler företag kan rekrytera och behålla högkvalificerad arbetskraft från både Sverige och andra länder.

Statistik från Tillväxtverket visar att sju av tio företag i Sverige vill växa, men hindras på grund av kompetensbrist. Den bilden bekräftas av Arbetsförmedlingen, som pekat på en alltmer utbredd brist på kvalificerad arbetskraft. Enligt Världsbankens Global Competitiveness Report är det svenska företagsklimatet ett av världens bästa, men just när det gäller förmågan att attrahera och behålla talanger så ligger Sverige sämre till.

Under senare år har många absurda fall av så kallade kompetensutvisningar uppmärksammats, senast på nyhetsplats i DI den 15/2. Migrationsverket har satt i system att utvisa arbetskraftsinvandrare för minsta avvikelse från försörjningskrav eller kollektivavtal. I andra fall har det rört entreprenörer som valt att sänka sin lön tillfälligt för att få sina företag att klara sig. Men läget har ändrats genom dels två färska domar från Migrationsöverdomstolen, dels nya lagändringar som drivits fram av Alliansen i riksdagen: minsta misstag eller avvikelse ska inte leda till utvisning, utan det ska göras en helhetsbedömning. Nu återstår för Migrationsverket att ändra sina rutiner.

Att inte utvisa kompetent utländsk arbetskraft för småsaker är en hygienfaktor – Sverige måste rimligen ha en avsevärt högre ambitionsnivå än så. Det handlar om att ställa om till en politik som uttalat bejakar arbetskraftsinvandring och har ett offensivt syfte att locka hit internationell högkvalificerad arbetskraft och expertis. Alliansen öppnade upp Sverige för arbetskraftsinvandring genom en omfattande reform 2008, men nu måste vi ta ytterligare steg. Det kräver en långsiktig strategi men också att en rad regeländringar och förenklingar av dagens system genomförs. Här vill vi lyfta fram tre förslag:

1. Talangvisum för högkvalificerad arbetskraft med flera

I dag måste personer som vill arbeta i Sverige ha en anställning innan de kan resa hit för att arbeta. Det kan vara förenat med svårigheter att genomgå en anställningsprocess från ett annat land även i de fall då det är högkvalificerad arbetskraft som vill komma hit för att söka jobb. Moderaterna vill därför införa särskilda talangvisum för denna grupp. Det kan exempelvis röra sig om högkvalificerade personer med särskild utbildning eller expertis. För att underlätta för den som vill starta företag och investera här, bör också särskilda visum för exempelvis start-ups och investerare införas. Inspiration bör hämtas från andra länder, till exempel Kanada och Nederländerna.

2. Minska byråkratin och korta handläggningstiderna

En effektiv tillståndsprocess är avgörande för Sveriges förmåga att attrahera talanger från andra länder. Då måste tiden från ansökan till beslut om att man får möjlighet att arbeta i Sverige vara väsentligt kortare än i dag. Enligt Migrationsverket kommer handläggningstiderna vara cirka fyra månader för arbetskraftsärenden under andra halvan av 2018. Det är alldeles för lång tid. Dessutom är Migrationsverkets bedömning osäker. Moderaterna vill att det införs en 30-dagarsgaranti för högkvalificerad arbetskraft. Vi ser dessutom behov av att införa en one-stop-shop, det vill säga att högkvalificerad arbetskraft endast behöver vända sig till en instans i samband med att man ansöker om tillstånd för att arbete i Sverige. I stället för olika processer med Skatteverket, Försäkringskassan, Migrationsverket och så vidare ska det finnas en enda kontaktpunkt.

3. Marknadsför karriärmöjligheterna i Sverige

För att locka talanger till Sverige krävs vidare att de karriärmöjligheter som Sverige erbjuder aktivt görs kända internationellt. Detta görs redan i hög grad av länder som konkurrerar med Sverige om internationell topptalang. Därför vill vi ge Svenska institutet ett särskilt uppdrag att marknadsföra karriär- och utvecklingsmöjligheterna i Sverige utomlands.

Vad detta handlar om är alltså hur Sverige bör möta framtiden när vi väl har fått stopp på de absurda kompetensutvisningarna. Hur vi som land kan arbeta mer strategiskt och offensivt för att attrahera högkvalificerade yrkespersoner, entreprenörer och investerare till Sverige. Och vilka regelförändringar som måste till för att förenkla och effektivisera processen från visumansökan till jobb, investering eller företagsstart.

Detta kommer att vara en av de viktigaste framtidsuppgifterna för en ny regering efter höstens val.

Gunnar Strömmer, partisekreterare (M)
Johan Forssell, migrationspolitisk talesperson (M)


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från FrontnodeAnnons

Med användarupplevelsen i fokus – Frontnode utvecklar den digitala arbetsplatsen

Mikael Karlsson och Malin Lennartsson på Frontnode och Stefan Hillerström på Skogssällskapet.
Mikael Karlsson och Malin Lennartsson på Frontnode och Stefan Hillerström på Skogssällskapet.

Digitaliseringen av samhället ökar i en rasande fart och det senaste året har den accelererat ytterligare när pandemin tvingat många arbetsplatser att bli i princip helt digitala. Men har man rätt IT-lösningar kan den digitala arbetsplatsen vara en stor tillgång. Frontnodes tjänst Digital arbetsplats är en sådan lösning. 

– Vi gör det möjligt för människor att jobba mer produktivt och förenklat oavsett var i världen de befinner sig, säger Mikael Karlsson, Tjänsteansvarig Digital arbetsplats på Frontnode.

Frontnode är en modern tjänsteleverantör av IT-system baserade på Microsofts ekosystem. Sedan första april i år är de en del av InfraCom Group AB. 

Verktyget Digital Arbetsplats är ett komplett automatiserat system där allt ingår: från installation och hantering av olika enheter till säkerhet och uppdatering av den senaste teknologin. Framför allt erbjuder Frontnode en personlig och effektiv support till alla sina kunder.

– Det får aldrig stå still! Max en timme får gå till felsökning – efter det skickar vi ut en ny dator. Det enda kunden behöver göra är att logga in på den nya enheten och då är allt klart; krypterat, säkert och enkelt, säger Malin Lennartsson, Supportansvarig på Frontnode.

Lyckat samarbete med Skogssällskapet

En av Frontnodes många kunder är Skogssällskapet, en stiftelse som arbetar för hållbar utveckling av skog och mark. De är totalt 115 medarbetare som arbetar utspritt över hela landet, vilket innebär att de inte är så många på samma ställe. Det medför vissa logistiska problem då resurser inte finns till en lokal IT-support på varje kontor.

– Vår främsta utmaning är att se till att alla medarbetare, oavsett var de befinner sig, har en IT-infrastruktur som fungerar till en rimlig kostnad. Vi måste ha en automatiserad miljö där användarna kan sköta installering av system själva. Det får vi med Frontnode, säger Stefan Hillerström, IT-ansvarig för Skogssällskapet.

Med hjälp av Digital Arbetsplats har Frontnode hand om Skogssällskapets hela IT-arbetsplats. Medarbetarna beställer hårdvaran, vilken är helt klar för bruk vid leverans, och sedan finns Frontnodes support alltid tillgänglig om något skulle gå fel.

– Frontnodes support är otroligt duktiga och har en personlig, familjär känsla vilket passar Skogssällskapets verksamhet. De ligger verkligen i framkant i det här gebitet – när vi pratas vid har de koll på det mesta och vi kan utbyta tankar och idéer som förbättrar såväl vår som deras verksamhet, säger Stefan.

En bekymmersfri vardag

Medarbetarna på Frontnode drivs av ett genuint teknikintresse, men det finns något som är ännu viktigare: användarupplevelsen. 

– Vi vill skapa en bekymmersfri vardag för kunden, där de kan lägga sin tid på sin verksamhet istället för på tråkiga IT-problem. Kan man öka produktiviteten ett par procent mer om dagen är det värt mycket, både för en själv och för ens business, säger Mikael.

Stefan är inne på samma spår.

– Frontnode ser till att vi kan uppnå våra mål, avslutar han.

Läs mer om tjänsten Digital Arbetsplats här 

Här kan du läsa mer om Skogssällskapet

Om Frontnode

Frontnode AB är en del av InfraCom Group AB, är Microsoft Gold Partner och finns på flera orter i Sverige.

Läs mer på www.frontnode.se

Mer från Frontnode

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Frontnode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?