1515

Liberalerna behöver rekrytera nya väljare

DEBATT. Oberoende av vilken sida som vinner vid Liberalernas partiråd är det stor risk att fler missnöjda lämnar partiet. Den avgörande frågan blir då var Liberalerna kan rekrytera nya sympatisörer. Det skriver Örjan Hultåker, vetenskaplig ledare hos SKOP.

Foto:Henrik Montgomery/TT

Liberalernas partistyrelse och riksdagsgrupp är starkt splittrade inför det strategival som partiet måste göra inför nästa riksdagsval 2022. Skall partiet utlova stöd till en borgerlig regering under ledning av Ulf Kristersson eller fortsätta strategin att isolera Sverigedemokraterna. Det senare innebär de facto ett fortsatt stöd för en socialdemokratisk regering.

Dilemmat är att strategivalet inte bara är en ideologisk fråga, partiet måste också överväga vilket av alternativen som ger Liberalerna störst möjlighet att klara riksdagsspärren om 4 procent år 2022.

I riksdagsvalet 2018 var det drygt fem procent som röstade på Liberalerna. Stödet för partiet har sedan dess mer än halverats. I SKOP:s väljarbarometer i slutet av februari var det bara 2,4 procent som tyckte bäst om Liberalerna i rikspolitiken. Över hälften av väljarna har övergett partiet sedan 2018.

Redan när Liberalerna gick in i Januariavtalet fanns det oroande tecken på att det skulle leda till en flykt av väljare från partiet. Av SKOP:s eftervalsundersökning framgår bland annat att nästan varannan L-väljare (43 procent) ansåg sig stå till höger i partiet. Bara en av sex (16 procent) ansåg sig stå till vänster.

En stor majoritet (64 procent) trodde att en borgerlig regering skulle kunna göra ett bättre jobb än en som leddes av Socialdemokraterna. Det var bara 8 procent som trodde att en regering ledd av Socialdemokraterna kunde göra ett bättre jobb. Varannan liberal väljare (52 procent) trodde också att Stefan Löfven skulle vara en sämre statsminister än Ulf Kristersson.

De kvarvarande liberala sympatisörerna är i genomsnitt mer positiva till den socialdemokratiskt ledda regeringen och resultatet av dess politik än vad som var fallet i eftervalsundersökningarna. Många av dem som var kritiska till Januariavtalet har lämnat partiet. Men de liberala sympatisörerna är ändå, liksom partiledningen, splittrad i sin attityd till resultatet av Januariavtalet.

Oberoende av vilket strategival som vinner på Liberalernas partiråd senare i mars så kommer delar av sympatisörerna att bli missnöjda och det finns stor risk att fler lämnar partiet. Den avgörande frågan blir då var Liberalerna kan rekrytera nya sympatisörer.

Partiet är starkare och har fler sympatisörer i kommunpolitiken än i rikspolitiken. I SKOP:s väljarbarometrar i slutet av februari var det dubbelt så många som stödde Liberalerna i den kommunala barometern (5,1 procent) än den rikspolitiska (2,4 procent). Bland dem som stöder Liberalerna i kommunalpolitiken är det betydligt fler som tror att en M/Kd -regering skulle göra ett bättre jobb än den nuvarande än som tror att en M/Kd regering skulle vara sämre. Det indikerar att ett stöd för en M/Kd-regering som stöds av Sverigedemokraterna röstmässigt kan vara mer framgångsrik än den nuvarande strategin med att isolera Sverigedemokraterna.

En annan rekryteringsgrund är de som röstade på Liberalerna i 2018 års riksdagsval. Även i den gruppen finns det en övervikt för dem som tror att en M/Kd regering skulle vara bättre än den nuvarande.

En tredje rekryteringsbas är de 9 procent av svenskarna som har Liberalerna som näst bästa parti i rikspolitiken. Det är en större grupp än de andra två och inkluderar både personer som övergett partiet och sådana som bara stöder Liberalerna kommunalt. Ungefär hälften av dem som anser att Liberalerna är näst bäst tycker att Moderaterna är bästa parti. En av tre har Centerpartiet som bästa parti. En betydligt lägre andel av de socialdemokratiska sympatisörerna anser att Liberalerna är näst bäst. 

De tre potentiella rekryteringsgrupperna har alla en övervikt för dem som vill ha en borgerlig regering. Den största potentialen för att Liberalerna skall få nya väljare i riksdagsvalet 2022 finns dock bland dem som kan tänka sig att taktikrösta på Liberalerna och deras vilja att göra så beror på Liberalernas strategival på partirådet senare i mars. 

Vad gäller taktikröstning är det enligt SKOP:s undersökning i oktober något fler (19 procent) som kan tänka sig att taktikrösta på Liberalerna om partiet lovar att stödja en borgerlig regering än om partiet lovar att stödja en socialdemokratisk (16 procent). Det är få som kan tänka sig att taktikrösta på Liberalerna i båda fallen.

Moderata sympatisörer har i tidigare val visat att de är beredda att taktikrösta för att Moderaternas samarbetspartier skall klara riksdagsspärren. Kristdemokraterna har vid flera tillfällen dragit nytta av det. Samma erfarenhet av taktikröstning finns inte när det gäller andra partier. 

En analys av väljaropinionen talar för att Liberalerna har störst överlevnadschans i riksdagen om de lovar att stödja en borgerlig regering, vilket talar för att partiledningen kommer att vinna omröstningen på det kommande partirådet. Det blir färre politiska uppdrag att fördela om partiet måste lämna riksdagen.

De renläriga som vägrar varje form av samarbete med Sverigedemokraterna måste övertyga partikamraterna om att de moraliska principerna kan vara värd en ökenvandring.

Örjan Hultåker, Docent i sociologi 

Vetenskaplig ledare hos SKOP


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?