ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS

Li Shufu: Total transformation av fordonssektorn

  • TÄNK ÖVER NATIONSGRÄNSERNA. Geely och dess ordförande Li Shufu har köpt stora poster både i AB Volvo och konkurrenten Daimler. Det är viktigt med starka och oberoende varumärken, men lika viktigt är också långsiktiga samarbeten och partnerskap, anser Li Shufu. Foto: Maja Suslin/TT

DEBATT. För att hantera de nya tekniska förutsättningarna krävs andra samarbetsformer i fordonsindustrin. De som avstår från samarbete kommer att bli uppslukade av jätteföretagen. Traditionella fordonstillverkare behöver rannsaka sig själva, skriver Li Shufu, ordförande i Volvo Car Group.

I slutet av april samlas världens fordonstillverkare i Kina för Pekings femtonde internationella bilmässa. Temat – Steering to a New Era – speglar branschens stora utmaning just nu: anpassningen till ny disruptiv teknik, hårdare reglering och förändrade ägarförhållanden.

Fordonsindustrin har länge präglats av Charles Darwins evolutionsteori; endast den starkaste överlever. Kostnadskontroll, leveransförmåga, komponentrationalisering och kontinuerliga produktivitetsförbättringar har varit i fokus. Tillverkare som misslyckats – exempelvis Pontiac, Daewoo, Rover, Saab, Oldsmobile, Mercury och Saturn – har helt enkelt försvunnit. I stället har nya aktörer, med nya affärsmodeller tillkommit: från DiDi och Uber till Waymo och Tesla.

På världens största fordonsmarknad – Kina – har samtidigt helt nya tillverkare etablerats. Nio och Faraday Future, varumärken skapade av tech-entreprenörer, är exempel på detta. De kinesiska tillverkarna samarbetar ofta med internationella tillverkare och konkurrerar på en marknad med 185 miljoner bilar på vägarna och en potential att växa med ytterligare 30 miljoner bilar under 2018.

Men den kinesiska marknadens tillväxt är inte lösningen på fordonsindustrins utmaningar. Kina delar Amerikas och Europas utmaningar; trängsel-, miljö- och klimatfrågor. I dag finns 35 kinesiska städer som alla arbetar för att hantera mer än en miljon bilar vardera. Och regleringen fortsätter att skärpas – den kinesiska regeringen har beslutat att 20 procent av fordonsproduktionen 2025 ska bestå av så kallade new energy vehicles med låga utsläpp. Kinesiska bilköpare vill ha bilar som är renare, självkörande och uppkopplade – precis som bilköpare på andra marknader.

Inte heller för kinesiska fordonstillverkare är den inhemska marknadstillväxten en lösning på branschens utmaningar – vi behöver tänka utanför landets gränser, vilket Zhejiang Geely Holding Group också har gjort. Företaget jag grundade 1997 är i dag Kinas största privatägda fordonstillverkare. Vi har utvecklat vår bransch på hemmaplan samtidigt som vi har vuxit utanför Kina.

Geelys internationella tillväxt har präglats av Volvo Cars framgångsrika förvandling efter att vi 2010 förvärvade bolaget från Ford. Med hängivna insatser från ledning och anställda har Volvo Cars återtagit sitt ledarskap, stärkt sin lönsamhet, vuxit internationellt och etablerat värdefulla samarbeten med kinesisk tillverkning för både den kinesiska och internationella marknaden. 2013 förvärvade vi även legendariska London Taxi Company, som sedan bytte namn till London Electric Vehicle Company, och som nu producerar eldrivna taxibilar i vår nya fabrik i Storbritannien. Förra året köpte vi även in oss i Proton of Malaysia och i Lotus Cars i Storbritannien.

I slutet av 2017 avtalade vi om att bli största ägare i AB Volvo med 8,2 procent av aktierna och 15,6 procent av rösterna. I februari 2018 förvärvade vi också 9,69 procent av Daimler och blev därmed största ägare i företaget vars grundare skapade förbränningsmotorn för mer än hundra år sedan.

I dag är framtiden för förbränningsmotorn ifrågasatt, och ny teknik möjliggör en total transformation av fordonsindustrin. För att hantera de nya förutsättningarna krävs nya samarbetsformer; få företag kommer att klara utvecklingen på egen hand. Konsultföretaget McKinsey skrev nyligen i en analys att ny mjukvara och elektronik kräver att många sanningar omprövas när det gäller fordonsindustrins affärsmodeller och kundbehov, samt att alla aktörer i det nya konkurrenslandskapet behöver utvärdera sina roller och kunderbjudanden.

Geelys investeringar i AB Volvo och Daimler ska ses mot bakgrund av den här utvecklingen. Dessa företag behöver, precis som vi, utvärdera den nya disruptiva tekniken och en snabbt föränderlig omvärld. Vi tror att förflyttningen kräver att fler aktörer samarbetar i utvecklingen av nya teknologier och gemensamma system, och att detta kan ske utan att immateriella rättigheter eller varumärkesidentiteter riskeras. Förflyttningen behöver genomföras utan att kompromissa med samarbetspartners självbestämmande och självklart i enlighet med tillämpbar konkurrenslagstiftning; samarbetena ska vara transparenta och följa alla regelverk.

Vår erfarenhet med Volvo Cars visar hur viktigt det är med ett starkt och oberoende varumärke, men också fordonsindustrins betydande möjligheter till långsiktiga samarbeten och partnerskap. Vår uppfattning är att ett potentiellt partnerskap som uppfyller alla lag- och regleringskrav, och som är ömsesidigt fördelaktigt, alltid bör diskuteras.

Detta synsätt står inte i motsats till strategiskt oberoende, det är tvärtom en kommersiell verklighet i en bransch som kontinuerligt förändras. Ta leverantörsrelationen som exempel. För 50 år sedan tillverkade vissa fordonstillverkare fortfarande eget glas och stål. I dag gör ingen det. För 20 år sedan ansåg vissa fordonstillverkare att de behövde vara vertikalt integrerade, från premiummärken till massmarknadsvarumärken. I dag har det visat sig att allianser är minst lika effektiva.

Vi behöver tillvarata teknikskiftets alla möjligheter. Detta kommer att bli än viktigare när forskning och ny teknologi fortsätter att rita om kartan. I fordonsindustrin betyder detta en förflyttning till plattformsbaserade affärsmodeller där teknologi i ökad omfattning delas. De företag som väljer att avstå från samarbete kommer att bli uppslukade av de få jätteföretag som blir kvar, medan de företag som enar sina krafter kommer att vara framtidens vinnare.

Traditionella fordonstillverkare behöver rannsaka sig själva. De som är villiga att gå samman för att skapa patentskyddade digitala plattformar som kan delas och utnyttjas av flera varumärken kommer att bli vinnare i den hårdnande konkurrensen.

Respektfulla samarbeten byggda på ömsesidig självständighet skapar nya möjligheter att navigera i den utveckling som nu sker. Med förutsättningslösa och öppna diskussioner som följer alla regelverk kan stora värden för aktieägare och andra intressenter åstadkommas.


Li Shufu, styrelseordförande i Zhejiang Geely Group, Geely Auto och Volvo Car Group


Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies