Låt företagen avgöra behovet av arbetskraftsinvandring

DEBATT. Den senaste tidens utspel om arbetskraftsinvandring från både politiker och fackligt håll visar på brister i insikt om såväl företagens kompetensbehov som den svenska arbetsmarknadens matchningsproblem. Det är dags att ta ansvar för företagens kompetensförsörjning, skriver Günther Mårder och Daniel Wiberg.

Foto:Henrik Montgomery

Fyra av fem nya jobb skapas i små- och medelstora företag och de kan med rätta sägas vara motorn i svensk ekonomi. Om svenska företag ska kunna stå sig i en global konkurrens är tillgång till kompetent arbetskraft avgörande. För att hitta rätt kompetens, men även för att klara starkt säsongsbetonade verksamheter är många svenska företag beroende av arbetskraftsinvandring. Företagarna har i många år lyft vikten av ett fungerande system för arbetskraftsinvandring som baseras på företagens behov av arbetskraft samtidigt som missbruk måste motverkas kraftfullt.

Företag som missbrukar utländsk arbetskraft ska straffas och inte tillåtas ansöka om arbetskraftsinvandring. Men de oseriösa företagen är en liten minoritet. För den absoluta majoriteten av företag i Sverige är möjligheten till arbetskraftsinvandring ofta av stor vikt. Oavsett om det är en systemutvecklare från Indien eller en plantsättare från Thailand som kommer till Sverige möjliggör de svenska företags utveckling och bidrar årligen med mångmiljonbelopp till statskassan. Att företag i Sverige har tillgång till kompetens får även en allt större betydelse för företagens förmåga att växa och utvecklas samtidigt som det har stor inverkan på svensk ekonomi.

Företagarna välkomnar därför en del av de förslag som nyligen presenterats av regeringen och delar av oppositionen. Att stoppa kompetensutvisningarna är oerhört viktigt, likaså att stävja det missbruk och utnyttjande av systemet som kan uppstå i dag. Samtidigt riskerar delar av den senaste tidens parlamentariska käbbel att slå hårt mot landets företagare. Att företag i förväg ska betala sociala avgifter är ett exempel på feltänk – företagen kan aldrig vara garant eller agera bank för att stävja missbruk. Här krävs istället att det regelverk som finns på plats efterlevs.

Det är med stor oro vi ser att retoriken och attityden kring migration hårdnat och allt fler faller för de populistiska strömningar som präglar debatten. Från både politiker och fackligt håll blandar man återkommande bort korten – lösningen på en icke-fungerande integration tycks allt för ofta vara att göra det svårare för svenska företag att attrahera och anställa kompetenta medarbetare, även utanför Sveriges gränser.

För att gynna tillväxt och stärka Sveriges konkurrenskraft, vill vi därför påminna om att företagens behov av att anställa alltid måste vara utgångspunkten. Därför är Företagarnas mest prioriterade förslag för att nå en fungerande arbetskraftsinvandring följande:

Ändra utlänningslagen. En rad ändringar i Utlänningslagen behöver göras för att få ett flexiblare och mer transparent system för prövning. Det handlar bland annat om att ändra återkallelseregeln så att grunden för att återkalla ett tillstånd ”får” göras, i dag är regeln tvingande genom ordet ”ska”. Lagen om självrättelse bör tas bort, och regeln om att arbetstagaren är bunden till arbetsgivaren de två första åren bör ändras.

Inrätta ett servicecenter. För att Sverige även fortsatt ska vara ett land som attraherar kompetenta medarbetare och möjliggör företagens rekrytering av nyckelkompetens även från utlandet föreslår vi att ett servicecenter inrättas. Vid ett servicecenter ska det finnas både information och rådgivning till arbetsgivare och arbetstagare. Uppdraget ska vara stödjande - servicecentret ska hjälpa, stödja och underlätta för arbetsgivare och arbetstagare. Oavsett hur måste även Migrationsverkets långa handläggningstider kortas betydligt.

Sluta särbehandla företag utan kollektivavtal negativt. Ändra tillämpningen av branschpraxis för att säkerställa att företag utan kollektivavtal kan rekrytera utomeuropeiska medarbetare. Den svenska modellen bygger på frivillig kollektivavtalsanslutning och 60 procent av företagen är i dag inte kollektivavtalsanslutna. Företagarna vill understryka vikten av likabehandling för det stora antal företag som saknar kollektivavtal och att Migrationsverket i högre grad baserar sina beslut på en helhetsbedömning av samtliga anställningsvillkor, i förhållande till övriga anställda hos arbetsgivaren och i branschen. De fackliga organisationernas rätt att yttra sig över erbjudna villkor måste slopas – i synnerhet för anställningar i företag som inte omfattas av kollektivavtal.

Slopa företagsekonomisk prövning. Nuvarande regler medför att Migrationsverket bedömer de svenska företagens möjligheter och ekonomiska förutsättningar. Migrationsverket saknar nödvändig kompetens att granska ett företags ekonomi vilket resulterar i att ansökningar avslås på felaktiga grunder. Migrationsverkets kärnkompetens ska vara grund för uppehållstillstånd och huruvida arbetstagaren har rätt att få arbetstillstånd i Sverige.

De politiska partier som har sin ideologiska grund i att migrationens möjligheter måste tillvaratas har ett särskilt ansvar för att driva på frågan om en tydligare, snabbare och bättre reglering av arbetskraftsinvandring. Det är hög tid att fokusera på den uppgiften.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Jaguar Land Rover SwedenAnnons

Med en fortsatt progressiv teknikutveckling tar Jaguar klivet in i 2020-talet

F-PACE Laddhybrid, Projekt Vector och Jaguars elektrifierade PACE-familj
F-PACE Laddhybrid, Projekt Vector och Jaguars elektrifierade PACE-familj

Genom att ligga i framkant när det kommer till ny teknologi och hållbarhet tar Jaguar oss in i 2020-talet med ett modernt bilsortiment som främjar elektrifiering, mobilitet och flexibilitet som nya element till varumärkets klassiska själ. Den som består av smidiga, självsäkra och smäckra bilar med en prestanda utöver det vanliga. Jaguar förblir ett varumärke inom premiumsegmentet som sticker ut och säger något extra om sin ägare.

60 år efter den revolutionerande introduktionen av ikoniska E-TYPE fortsätter Jaguar att flytta gränser för vad som är möjligt gällande prestanda, teknologi och attraherande formgivning. Idag är ambitionen att genom innovation och fokus på en framtid med noll utsläpp, noll olyckor och noll trafikstockning göra samhället mer hållbart och minska vår klimatpåverkan. En vision som Jaguar kalla Destination Zero.

Progressiv teknikutveckling

Som en viktig del i denna pågående resa lanserades redan 2018 världens första helt eldrivna premium SUV, Jaguar I-PACE.  

– I-PACE är en modell med upp till 47mils räckvidd1, som blev utsedd till Årets bil - World Car of the Year 2019, och den kunskap kring elektrifiering som i tidigt skede byggts upp inom bolaget kommer nu alla våra kunder till nytta genom den fortsatta tekniska utveckling som integreras i dagens elbilar, laddhybrider och mildhybrider, säger Jakob Månsson, Produktchef för Jaguar Sverige. 

Jaguar samarbetar även med Future Mobility Campus på Irland kring smarta vägkorsningar, 5G-anslutna vägar, autonom parkering och nya former för laddning av elfordon. Och deras Projekt Vector, är ett helelektriskt, självkörande fordonskoncept för både privat och kommersiellt syfte i staden och som planeras testas på gatorna i Coventry inom ett år.   

Modeller för ökad flexibilitet och mobilitet

Även om det kommer att dröja något år innan delade, självkörande, elektriska bilar är allas vardag, har samhällsutvecklingen redan lett till kraftigt ökade önskemål om elektrifiering. 

– Här är det är viktigt för oss att hela tiden se till att vi bemöter våra kunders behov, i dag och i morgon. Även om marknaden för rena elbilar ökar avsevärt finns det såklart också kunder där en elbil av olika anledningar inte är ett passande alternativ. Här kan vi erbjuda elektrifiering genom våra laddhybrider, som exempelvis Jaguar F-PACE laddhybrid. En prisbelönt högpresterande SUV, som ger dig möjlighet att köra upp till 53 km1 med el och som fortfarande ger full flexibel mobilitet med en energieffektiv bensinmotor på 2.0 liter, säger Jakob Månsson.

Att Jaguar kommer att behålla ambitionen om att vara en pionjär i branschen står klart och målsättningen är att samtliga modeller kommer att vara elektrifierade innan 2025. Bilar, som med tanke på varumärkets historia, garanterat kommer att bidra till att Jaguar fortsätter att ligga i framkant även i framtiden.

Ta del av de senaste nyheterna från Jaguar, skriv upp dig för nyhetsbrev här.

Fakta: Jaguar

Återförsäljare: Sthlm x 2, Gbg, Linköping, Örebro, Halmstad, Malmö

Förmånsvärde från: Jaguar I-PACE EV400 fr 3.028 kr/mån2

Erbjudande: Jaguar F-PACE laddhybrid fr 5.610 kr/månad3

Unikt för Jaguar: Jaguar Care – 3 års fri service & garanti upp till 10.000 mil4

Läs mer om Jaguars elektrifierade PACE-familj här

Läs mer om Jaguars vision Destination Zero, och Projekt Vector här

****

1. Faktisk räckvidd är beroende av olika faktorer som hastighet, körsätt, utrustning etc.

2. I-PACE Signature EV400 AWD AUT MY 21. Förbrukning 22 kWh/100 km, CO2-utsläpp 0 g/km, WLTP, räckvidd upp till 470 km med 18-tums fälgar*. Miljöklass Euro 6DF. Förmånsvärde är beräknat netto per månad vid 50 % marginalskatt, exkl. fordonskatt. 

3. F-PACE Signature P400e PHEV AUT AWD MY21. Bränsleförbrukning blandad körning från 2,2-2,5 l/100 km, CO₂ utsläpp 49-57 g/km, WLTP. Miljöklass Euro 6DF. Finansiell leasing, exklusive moms, baseras på 25 % första förhöjd hyra och 50 % restvärde, 36 månader avtalstid. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer med 695 kr respektive 60 kr. Med reservation for sedvanlig kreditprövning. Gäller ett begränsat antal lagerbilar till och med 31/3 2021.

4. Fri service i 3 år max 10.000 mil. Garantier: 3 års fabriksgaranti max 10.000 mil, 3 års vagnskadegaranti, 6 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti utan milbegränsning, samt 3 års Jaguar Assistans inom Europa. 

Bilarna på bilderna kan vara extrautrustade. Lokala avvikelser kan förekomma. 

Mer från Jaguar Land Rover Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jaguar Land Rover Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?