L: Svensk politik står nu inför ett vägval

Det är alarmerande att vänsterkrafter nu ropar efter skattehöjningar och höjda kostnader för Sveriges företagare. Vi vill stimulera näringslivet att investera och att anställa, skriver Nyamko Sabuni, partiledare och Mats Persson, ekonomiskpolitisk talesperson. 

VAL. Politiken står inför ett vägval. När den svenska vänstern signalerar att de vill höja skatterna för Sveriges företagare skrämmer man bort företag från att investera. Liberalerna väljer en annan väg.
VAL. Politiken står inför ett vägval. När den svenska vänstern signalerar att de vill höja skatterna för Sveriges företagare skrämmer man bort företag från att investera. Liberalerna väljer en annan väg.

Coronakrisen innebär att Sverige och omvärlden står i ett nytt läge. Även om en hel del tyder på att botten i ekonomin är passerad kommer återhämtningen att ske långsamt. Enligt en ny prognos från OECD beräknas arbetslösheten i Sverige att ligga kring 10 procent under 2020 och 2021. Arbetslösheten ökar kraftigt bland unga och för nyanlända, grupper som redan före krisen stod långt ifrån arbetsmarknaden. De får nu ännu svårare att hitta en anställning – eftersom de trängs undan av de som har haft ett jobb men nu blivit arbetslösa. Erfarenheten från tidigare kriser är att arbetslösheten riskerar att permanentas på höga nivåer under många år.

Småföretagsbarometerns samlade konjunkturindikator sjunker kraftigt och svenska småföretagarna har lägre förväntningar på framtiden i dag än under både finanskrisen och 1990-talskrisen. När världsekonomin går på sparlåga drabbas svenska exportföretag. För Sverige - en liten, exportberoende ekonomi - får detta stora konsekvenser för jobben och därmed välfärden. Vi ser nu också hur skatteintäkterna faller dramatiskt i kommuner och regioner.

Det är resultatet av att företagen både skapar jobb och de skatteintäkter som finansierar vår välfärd. Vår välfärdsmodell bygger på att människor arbetar och att våra företag växer. För oss är slutsatsen av detta uppenbar: Coronakrisen har visat att utan företagare stannar Sverige. 

Men politiska partier till vänster i Sverige drar en helt annan slutsats. I den politiska debatten har en del framfört att det inte ligger i skattebetalarnas intresse att stötta företagen och att företagare minsann borde ha marginaler för att klara en kris. Det är fel. Coronakrisen handlar inte om att företagare har agerat oansvarigt, utan om ett virus som ingen kunnat förbereda sig på. En del har av regeringen förbjudits att driva företag av smittskyddsskäl.

Företagare är också skattebetalare och förtjänar stöd under krisen. Samtidigt höjs nu från samma partier röster om att efter krisen riktat höja skatten på Sveriges företagare. Det målas upp en bild av att företagare i Sverige nu står i en kollektiv skuld som bara kan betalas av med höjda kapitalskatter och en återinförd förmögenhetsskatt. 

Det är en farlig väg att vandra. Vi minns hur 1970- och 1980-talets högskattepolitik tvingade svenska entreprenörer som Ingvar Kamprad och familjen Rausing att lämna Sverige. Vi lärde oss då att när de flyttade, så flydde också pengarna. Idag är situationen annorlunda. Genom slopandet av förmögenhetsskatten och arvs- och gåvoskatten kan vår tids entreprenörer bygga och utveckla bolag i Sverige. Och när vinster från globala försäljningssuccéer återinvesteras i nya företag här hemma blir vi alla rikare. 

I skarp kontrast drar vi en annan slutsats: nu krävs reformer som gör Sverige till ett attraktivt land att investera och driva företag i. Efter finanskrisen tog det ändå till 2014 innan företagens investeringar i forskning och utveckling var på samma nivå som före 2008. Detta är ett förlopp som inte får upprepas. När företagens minskar sina investeringar, så hålls produktiviteten tillbaka. Men de är också avgörande för jobben. I en modern kunskapsekonomi som den svenska hänger industri och tjänstesektor ihop. Många växande kunskapsintensiva företag är beroende av att andra företag investerar.   

Vårens krispaket måste nu förstärkas med nya insatser som underlättar en omstart av ekonomin och som säkrar konkurrenskraften. Politiken står inför ett vägval. När den svenska vänstern signalerar att de vill höja skatterna för Sveriges företagare skrämmer man bort företag från att investera. Liberalerna väljer en annan väg. Vi vill stimulera företag att investera och anställa. Det är så vi ingjuter framtidstro i Sveriges företagare.

Vi kommer i höstens budgetförhandlingar budget föreslå reformer så att företagen vågar investera och anställa. Coronakrisen går nu in ett nytt läge och det är dags för politiken att ta ledarskap för en återstart av Sverige. Sverige behöver ha internationellt konkurrenskraftiga bolagsskatter, lägre optionsbeskattning och attraktiva villkor för forskningsintensiva företag. Det ska vara enklare och billigare att anställa.    

Vår lärdom från Coronakrisen är tydlig: Utan företagare stannar Sverige. Företagen bygger vår välfärd. 

Nyamko Sabuni, partiledare

Mats Persson, ekonomiskpolitisk talesperson. 


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

”Vi vill att många ska kunna köra laddbara bilar”

Biltillverkaren Kia är mitt i en offensiv satsning på att elektrifiera sitt modellutbud.

Målet är att 80 procent av alla sålda Kia-bilar ska vara laddbara i år.

– Vi vill att många – inte bara några få – ska kunna köra laddbara bilar, säger Jonas Nilsson, marknadschef på Kia Motors Sweden.

Läs mer om laddbara Kia Sorento 

När 2020 summerades blev Kia för fjärde året i rad Sveriges tredje största bilmärke – Kia var under året också näst störst på laddhybrider och tredje största elbilsmärke i Sverige. Bakom framgångarna ligger bland annat en offensiv satsning på att utöka produktportföljen med nya laddbara alternativ. I utbudet finns nu de två helt eldrivna bilarna Kia e-Niro och e-Soul, fyra modeller finns också som laddhybrider. Det handlar om Kia Ceed SW, Kia Niro, Kia XCeed – och den nya sjusitsiga suven Kia Sorento som nu har premiär i Sverige.

– Vårt utbud av laddbara bilar blir allt mer komplett. Vi vill att fler ska kunna köra elektrifierade bilar och minimera sin klimatpåverkan, oavsett familjesituation, tycke och smak, säger Jonas Nilsson.

8 000 tekniker jobbar med utveckling

Redan förra året hade Kia i genomsnitt det lägsta koldioxidutsläppet av Sveriges tio största biltillverkare. 61 procent av Kias totala försäljning på svenska marknaden utgjordes av laddbara modeller, målsättningen är att den siffran ska öka till 80 procent redan i år.

För att klara den snabba elektrifieringen jobbas det intensivt på Kias forsknings- och utvecklingscenter utanför Seoul i Sydkorea. Sammanlagt arbetar 8 000 tekniker med att utveckla framtidens fordon med alternativa drivmedel och hög återvinningsgrad av material.

Påskyndar elektrifieringen

Till 2026 ska det finnas 11 elektrifierade modeller i utbudet, varav 7 dedikerade elbilar. Ett exempel är elbilen Kia EV6 som lanseras senare i år.

– Vi har en offensiv strategi för att fortsätta utvecklas på elbilsmarknaden. Ett komplett modellutbud av elbilar ska tillsammans med ett antal strategiska samarbeten inom elfordon, batteritillverkning och olika mobilitetstjänster stärka vår position som ledande elbilsmärke, säger David Lilja, press- och kommunikationschef på Kia Motors Sweden.

Premiär för Kia Sorento Plug-In Hybrid

Ett viktigt steg för att göra det möjligt för fler att välja laddbara bilar är lanseringen av nya Kia Sorento Plug-In Hybrid. Modellen är en sjusitsig suv som tack vare flexibilitet och väl tilltagna utrymmen är en utmärkt modell även för större familjer.

Kia Sorento Plug-In Hybrid kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju års nybilsgaranti

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento Plug-In Hybrid sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento Plug-In Hybrid i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Läs mer om Kia Sorento Plug-In Hybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?