1515

L är beredda att rösta med M om gängen

DEBATT. Socialdemokraterna har under gängsamtalen visat att man är beredda att förflytta sig i Liberalernas riktning. Likväl kommer vi att forma andra majoriteter i riksdagen för att få igenom skärpta straff, skriver L:s gruppledare Johan Pehrson.

SKÄRPTA STRAFF. Det som verkligen behövs för att stoppa gängkriminaliteten är rejäla resurser till brottsbekämpande myndigheter och steg för steg en mer relevant lagstiftning, skriver Liberalernas gruppledare Johan Pehrson.
SKÄRPTA STRAFF. Det som verkligen behövs för att stoppa gängkriminaliteten är rejäla resurser till brottsbekämpande myndigheter och steg för steg en mer relevant lagstiftning, skriver Liberalernas gruppledare Johan Pehrson.Foto:Henrik Montgomery/TT

Det är statens kärnuppgift att skapa trygghet och frihet för sina medborgare. Men i dag ser vi att många fråntas den friheten på grund av brottslighet.

Många års försummelser kommer nu ikapp oss. Sveriges regeringar – oavsett partifärg – har inte gett rättsvårdande myndigheter resurser och befogenheter att på allvar stoppa våldet och kriminaliteten.

Mot denna bakgrund gick Liberalerna in med en konstruktiv och lösningsfokuserad inställning till de breda samtal som förts mellan regering och opposition mot gängvåldet. Samtalen kom fram till ett antal skarpa förslag som på riktigt kan göra skillnad.

De handlade om förebyggande insatser, högre straff och påföljder för en rad brott, mer verktyg för polisen att använda mot de kriminella och åtgärder för att fler ska våga vittna i domstol. Liberalerna kommer nu se till att dessa åtgärder går igenom riksdagen.

Att förhindra att unga människor hamnar i kriminalitet är den viktigaste åtgärden för att på lång sikt mota brottslighet. Därför drev Liberalerna igenom förslag om att socialtjänsten tidigare ska kunna gripa in för att hjälpa unga på glid.

Straffen för en rad brott ska också höjas: för den som rekryterar unga till kriminalitet, för den som överlåter narkotika till andra och för vapensmuggling och andra grova vapenbrott. Det ska bli både tidigare och tydligare reaktioner när icke-straffmyndiga, alltså de under 15 år, begår brott. Detta är viktiga insatser för att i tid se till att unga människor inte förstör både sin egen och andras framtid.

När M och KD lämnade samtalen försvann de facto förutsättningarna för en bred uppgörelse. Då var det också rimligt att samtalen i detta format upphörde. Samtidigt är det beklagligt att vi inte gemensamt kunde komma överens, eftersom det hade sänt en stark signal ifall politiken stått tydligt samlad mot brottsligheten.

Men trots att en formell överenskommelse inte uppnåddes finns nu goda förutsättningar att driva igenom effektiva åtgärder för ökad trygghet och mot gängbrottsligheten. Regeringen kan nu fördubbla utredningskapaciteten och öka tempot internt för att se till att de 34 punkterna förverkligas. Det finns en majoritet i riksdagen för de flesta av de punkter som tagits upp på listan från samtalen.

S har under förhandlingarna visat att de är beredda att förflytta sig i Liberalernas riktning. M har förbundit sig att rösta i riksdagen på dessa förslag. Det är bra. Vi vill se mindre politiskt spel. Nu finns det möjligheter till handlingskraft och skarpa förslag i riksdagen.

Det som verkligen behövs är dock rejäla resurser till de brottsbekämpande myndigheterna och steg för steg en mer relevant lagstiftning.

Vi kommer därför fortsätta att driva på, både inom ramen för januariavtalet och i riksdagen. I vårt samarbete med regeringen var Liberalerna den pådrivande kraften för stora resurstillskott till hela rättsväsendets myndigheter i höstens budget.

Vi kommer fortsatt att, inom ramen för januariavtalet, driva på för att för att stärka de brottsbekämpande myndigheterna, skapa resurser till förebyggande arbete och för att 10 000 nya polisanställda snarast kommer på plats.

Dessutom kommer vi i frågor där vi inte är överens med regeringen att forma andra majoriteter i riksdagen för att genomföra skarpa lagförslag med fokus på skärpta straff och förstärkta förebyggande insatser. Konkret innebär det att vi är beredda att rösta på väl beredda förslag som till exempel M lägger fram i riksdagen, och som går utöver de som regeringen presenterat. 

Vi politiker har ett ansvar att ge polis och andra rättsvårdande myndigheter verktyg att stoppa gängbrottsligheten.

Johan Pehrson, rättspolitisk talesperson och gruppledare (L)


Innehåll från ToyotaAnnons

Här planeras för nästa generation av elbilar

Elhybrider, laddhybrider och vätgasbilar med endast vattenånga som utsläpp.

Nu laddar Toyota för att även lansera nästa generation av batteridrivna elbilar.

Möt Toyota bZ-serien vars premiärmodell är utrustad med både solpaneler och flygplansratt.

Nollutsläpp och solfångare – lär dig allt om Toyota bZ4X 

1997 lanserades Toyota Prius – världens första massproducerade hybridbil.

Nu, snart 25 år senare, laddar Toyota för nästa stora steg i utvecklingen. 2025 kommer Toyota erbjuda fler än 40 elektrifierade modeller, varav 15 batteridrivna elbilar.

Den nya helelektriska bZ-serien är en central del i den nya satsningen. Bokstavskombinationen bZ är hämtat från Beyond Zero vilket är benämningen på Toyotas nya manifest. I framtiden tänker Toyota inte bara utveckla utsläppsfria fordon samt uppnå koldioxidneutralitet – man vill gå ännu länge, bortom nollgränsen, för att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld.

Resan ska vara en njutning

Den första modellen i bZ-serien presenterades nyligen på bilsalongen Shanghai Motor Show.

Toyota bZ4X Concept är en fyrhjulsdriven mellanklass-SUV, skapad för att vara en bekväm och uppkopplad miljö där människor under en resa kan njuta av tiden tillsammans.

- Vår målgrupp är de som prioriterar att tillbringa tid med familj och vänner. Toyota bZ4X ska kunna vara en hub för dem, konstaterar Toyotas chefsingenjör Koji Toyoshima.

Rymlig och öppen kupé

Toyota bZ4X är byggd på den nya plattformen e-TNGA som konstruerats specifikt för eldrivna fordon. Lång hjulbas och korta överhäng bidrar till en ovanligt rymlig och öppen kupé. Med e-TNGA kan både utveckling och tillverkning av elbilarna effektiviseras. Fler modeller och varianter kan erbjudas till lägre kostnad.

Systemet för fyrhjulsdrift, med elmotorer på fram- och bakaxel, har utvecklats tillsammans med biltillverkaren Subaru. Systemet ger Toyota bZ4X en genuin offroad-förmåga och även extra säkerhet och trygghet vid körning i alla väg- och väderförhållanden.

Modellen blir också först i världen i serieproduktion med en kombination av en ”flygplansratt” och ett system för steering-by-wire. Den här tekniken ger föraren bättre kontroll genom att ta bort störningar från ojämnt underlag och vid inbromsning vilket ger bättre precision i förhållande till hastighet och styrvinkel. 

Inbyggd solpanel

Toyotas bZ-modeller ska bidra till målet om att nå koldioxidneutralitet. Ambitionen är att neutralisera koldioxidutsläppen under bilens hela livscykel – från tillverkning, leverans och användning till skrotning och återvinning.

Bilens miljöprofil stärks ytterligare av ett inbyggt solfångarsystem som utökar räckvidden. När bilen står parkerad och solen skiner bidrar systemet till batteriets uppladdning.

Se videoserien om framtidens mobilitet, bilbranschen och elektrifieringen 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?