Annons

Kundernas integritet är vårt ansvar

DEBATT. Trenden att använda kunders data är stark även i finansbranschen. Nya tjänster växer fram inom betalningar, konsumentkrediter och kapitalförvaltning. Vi ser att personlig integritet är en av de stora samhällsfrågorna. Om vår bransch inte lär sig hantera frågan rätt riskerar kundernas förtroende att gå om intet, skriver Lotta Lovén, Swedbank.

DATAHANTERING. Medan många nya fintech-företag har en generös attityd till hur kunders data kan och bör användas, har banker ofta en försiktigare inställning. Råvaran är beteendedata som vi lämnar efter oss överallt, exempelvis kvitton från mataffären, skriver Lotta Lovén.
DATAHANTERING. Medan många nya fintech-företag har en generös attityd till hur kunders data kan och bör användas, har banker ofta en försiktigare inställning. Råvaran är beteendedata som vi lämnar efter oss överallt, exempelvis kvitton från mataffären, skriver Lotta Lovén.Foto:Pontus Lundahl/TT

En stor industri med Google, Facebook och andra globala digitala företag erbjuder i dag konsumenter tjänster i utbyte mot personliga data. Uppgifterna som samlas in säljs vidare för att användas exempelvis i marknadsföring, försäljning och politiska påverkanskampanjer. Det sker ofta helt utan att man som konsument vet om det, även om man formellt gett sitt medgivande genom att klicka i en ruta.

Trenden att använda kunders data är stark även i finansbranschen. Nya tjänster växer ständigt fram inom områden som betalningar, konsumentkrediter och kapitalförvaltning. Många av dem skapar stor kundnytta och bidrar till finanssektorns utveckling. Swedbank samarbetar gärna med företag i fintechsektorn, om förutsättningarna är rätt och data kan hanteras på ett sätt som skyddar kundernas integritet och säkerhet.

Men här finns också friktion. Medan många nya fintech-företag har en generös attityd till hur kunders data kan och bör användas, har banker ofta en försiktigare inställning. 

Banker har ett långtgående etiskt och juridiskt ansvar för att skydda sina kunders integritet. Alla som jobbat på bank vet att man inte yppar något om sina kunder till utomstående. Kunderna ska känna trygghet i att deras uppgifter inte sprids. Precis som vårdpersonal inte lämnar ut patienternas journaler eller advokater inte lämnar ut uppgifter som rör deras klienter.

Banksekretess är en av hörnstenarna i vår yrkesetik och ett fundament i den lagstiftning som reglerar bankverksamhet. Villkoren för att vi ska få lämna ut kunduppgifter omges av hårda restriktioner. Till det kommer lagstiftning som reglerar hur personuppgifter får lagras och användas digitalt, GDPR. 

Vi ser att personlig integritet är en av de stora samhällsfrågorna. Om vår bransch inte lär sig hantera frågan rätt riskerar kundernas förtroende att gå om intet.

Psykologen Michal Kosinski, verksam vid Stanforduniversitetet i Kalifornien och vars forskning användes under Cambridge Analytica-skandalen 2018, beskriver hur man med psykologisk profilering kan förutse vad för kommersiella och politiska budskap individer är mest mottaglig för.

Råvaran är beteendedata som vi lämnar efter oss överallt. Likes på Facebook, kvitton från mataffären och kontoutdrag från banken är utmärkta källor i händerna på dataanalytiker som vill locka oss att rösta eller konsumera på ett visst sätt. 

Det är lätt att se en framtid där sofistikerad teknik används för att påverka individers val i alla livets skeden - utan att individen förstår det.

Vi vill inte medverka till en sådan utveckling. Att förvalta kundernas data med integritet och säkerhet är lika viktigt för oss som att kundernas pengar förvaltas på ett sätt som är långsiktigt hållbart.

När våra kunders personliga data används allt mer i appar och nättjänster från fintechbolag eller tredjepartsleverantörer, måste vi som bank höja säkerheten. Och med höjd säkerhet följer i vissa fall ökat krångel - åtminstone under en övergångsperiod. Kunder kan behöva identifiera sig i fler steg, och mer i detalj specificera vilka data som ska delas med tredjepartsleverantören.

Det är en stor teknisk utmaning att hålla reda på vilka medgivanden om att ta del av personuppgifter från banken, som en enskild kund kan ge olika leverantörer. I likhet med de flesta stora bankerna i Europa har Swedbank utvecklat gränssnitt, så kallade API:er, med vars hjälp vi säkerställer att företag som vill hämta data om en enskild kund, endast får tillgång till det data man har rätt till. Alltså inget annat än den data kunden själv medgivit att hen vill dela.

I nuläget använder många fintech-företag i Sverige en föråldrad metod för att hämta kunddata från banker – det kallas screen scraping. Problemet är att den tekniken inte medger de krav på säkerhet och kontroll över data som kunder, lagstiftare och vi som bank ställer. Och att tredjepartsleverantörer med den tekniken kan få tillgång till mer data, än vad som krävs för att utföra den tjänst kunden anlitar dem för.

Swedbank för sedan lång tid dialoger med tredjepartsleverantörer i Sverige. Vi bistår med teknisk dokumentation, utvecklings- och testmiljöer och annat som de kan behöva för att migrera till säkra API-baserade lösningar. Och vi vet att API:erna fungerar bra. Ändå kan vi vara rätt säkra på att vi kommer att få kritik från leverantörer som ligger kvar med de föråldrade metoderna när vi höjer säkerheten. Det finns nog de som kan komma att göra gällande att vi vill hindra dem och begränsa konkurrensen.

Det är fel. 

Vi vill vara med och driva fram bättre och mer lättanvända digitala tjänster producerade av tredjepartsleverantörer. Vi kommer dock alltid att stå på våra kunders sida i den utvecklingen. Och vi kommer alltid sätta kundernas integritet främst.

Lotta Lovén

CIO, chef Digital Banking & IT, Swedbank


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från GoCo Development Annons

Innovationskluster inom hälsa i Mölndal tar form

Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.
Signaturbyggnaden The House – en miljö konstruerad för naturliga möten över kontorsgränserna med dedikerade innovationsledare.

I januari tidigare i år togs det första spadtaget för det som ska bli GoCo Health Innovation City i Mölndal – ett innovationskluster vars huvudsyfte är att driva innovation inom hälsa och skapa ett bättre liv för människor. 

Det började med att AstraZeneca hade markyta som bolaget inte behövde för sin egen expansion. Istället för att exempelvis bygga logistik- och lagerlokaler vände man sig till stadsutvecklingsbolaget Next Step Group och fastighetsbolaget Vectura, som i sin tur skapade en joint venture: GoCo Development AB.

- Mölndal har många ledande aktörer inom life science och i närområdet finns redan etablerade hälsoföretag som AstraZeneca och Essity, så vi har redan en bra grund att stå på, säger Peder Wahlgren, vd på GoCo Development.

”För att vi ska nå målet krävs en bra mix av aktörer”

Målet med GoCo Health Innovation City är att driva innovation inom hälsa och i slutändan skapa ett bättre liv för människor. Det är GoCo Developments uppgift att driva projektet och skapa en attraktiv stadsdel tillsammans med olika aktörer och verksamheter. 

- För att klustret ska bli levande krävs en bra mix av aktörer. Utveckling kring nya innovationer har blivit alltmer komplex och kräver många kompetenser. Istället för att skapa allt själva, kan det vara enklare och bättre att liera sig med mindre företag som är mer agila. Vi vill att innovationsklustret ska vara som ett knytkalas – man tar med det man själv gillar och testar något nytt, säger Peder Wahlgren och fortsätter:

- Men stadsdelen ska inte bara huseras av life science-företag, utan vi vill också ha hit Chalmers och Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen, it-företag och staten i form av exempelvis RISE. Vi ska också bygga hotell, äldreboende och trygghetsboende. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om GoCo Health Innovation City 

Det första bolaget flyttar in hösten 2021 

I januari togs det första spadtaget, efter att detaljplanen på 100 000 kvadratmeter byggrätt blivit godkänd. Först ut är en toppmodern laboratoriebyggnad för det japanska cancerdiagnostikbolaget Fujirebo. Inflyttning sker under hösten 2021. 

- Parallellt ska vi påbörja byggnationen av vår signaturbyggnad – The House – efter semestern. Det är en 21 000 kvadratmeter stor byggnad som representerar mycket av vad vi vill uppnå med GoCo Health Innovation City. The House ska främja naturliga möten över kontorsgränserna där samarbeten och kunskapsutbyten ska frodas, säger Peder Wahlgren. 

Trots den rådande coronakrisen, har GoCo Development fortsatt drivit projektet framåt och rekryterat personal. 

- Vissa bolag har varit avvaktande, men vi fortsätter i den förutbestämda produktionstakten med övertygelsen att innovationsklustret är mer relevant än någonsin. Om det är något som pandemin har lärt oss, är det vikten av samarbete – både nationellt och internationellt, avslutar Peder Wahlgren.

Fakta GoCo Health Innovation City

* GoCo Health Innovation City ska bli Sveriges största life science-kluster.

* 100 000 kvadratmeter utvecklas i anslutning till AstraZenecas anläggning i Mölndal.

* Inom fem till åtta år ska klustret bestå av 350 stora och små företag, forskare och studenter.

* En satsning på 3,5 miljarder.

* Bakom satsningen står Next Step Group, Vectura Fastigheter och AstraZeneca.

EXTERN LÄNK: Läs mer på www.goco.se 

Mer från GoCo Development

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med GoCo Development och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?