Annons

Konsulter hamnar mellan stolarna

DEBATT. Den svenska kunskapsintensiva tjänstesektorns företag har förbisetts i regeringens åtgärdspaket. I praktiken utesluts många bolag från stöd. Agerar vi inte nu riskerar Sveriges konkurrenskraft att skadas, anser Lars Stugemo och Per Wallentin.

FÖRETAGSSTÖD. De åtgärdspaket som regeringen presenterat utesluter i praktiken många bolag från stödåtgärder, menar författarna.
FÖRETAGSSTÖD. De åtgärdspaket som regeringen presenterat utesluter i praktiken många bolag från stödåtgärder, menar författarna.Foto:Janerik Henriksson/TT

Storföretagen kommer att räddas, och nu även småföretagen - Bra. Men den svenska kunskapsintensiva tjänstesektorns företag har förbisetts i statens åtgärdspaket. Det gäller främst hur systemet med permitteringsstödet är utformat. Konsultbranschen hamnar i kläm och Sveriges konkurrenskraft riskerar att gå under om inget görs snabbt.

Sverige har i förhållande till sin storlek en av världens största privata kunskapsintensiva tjänstesektorer med över 200 000 medarbetare. Inom den sektor där våra företag verkar finns mycket av den digitala spetskompetensen i vårt land. Vår bransch är i dag lika viktig som basindustrin och en vital del av Sveriges innovations- och konkurrenskraft.

De åtgärder som tillkommit är inte anpassade till våra arbetsformer. Reglerna är inte skrivna för företag i vår situation eftersom vi arbetar i flera sektorer med full fart i en del, och tvärnit i andra. De är inte anpassade för en verklighet där avtal sägs upp på dagen på grund av globala kriser. De är inte anpassade för vår bransch. I praktiken utesluts många bolag från stöd.

Dagens regler kräver att minst 70 procent av samtliga anställda inom en driftsenhet ska delta i korttidsarbete, samt att minskning av arbetstid är samma för alla deltagande. Reglerna är inte anpassade till konsultbranschen där uppdrag är kopplade till individuella konsulter, projekt och team. Permitteringar som är lika för alla fungerar inte alls för vår leveransförmåga och för att använda stödåtgärder tvingas vi ta bort livsviktiga intäkter från andra behövande kunder eller sektorer.

När permitteringsstödet presenterades gjordes det klart att det var en bra lösning som genomfördes snabbt, inte en perfekt lösning.

Våra nordiska grannar ligger före: I både Finland och Norge avlastar staten med i princip hela permitteringslönen i upp till 6 månader. Det kan i många fall vara bättre att få en större del av lönen kompenserad på kortare tid än en del av den under en längre tid.

För att inte stoppa teknikutvecklingen, digitaliseringen och Sveriges konkurrenskraft bör följande åtgärder omedelbart vidtas:

* Följ principen om lika villkor och behandling. Företag måste ha samma chans att överleva krisen oavsett om man har kollektivavtal eller inte.

* Gör det möjligt att snabbt och flexibelt minska kostnader kopplade till de delar av verksamheten som påverkas av coronakrisen, samtidigt som vi kan fortsätta arbeta i de delar som inte påverkas. Det görs enklast genom att ta bort 70 procents regeln i en driftsenhet för permitteringar.

* Gör det möjligt att deltidspermittera i full symmetri med våra kunder. Det vill säga, gör det lika flexibelt för företag att permittera olika grupper av medarbetare som låses ut från kunder som stänger produktionen.

* Följ Finland och Norge och anpassa korttidspermitteringar även för den kunskapsintensiva tjänsteindustrin. Det kommer spara stora pengar för Sveriges skattebetalare.

Agerar vi inte nu riskerar vi att bromsa digitaliseringen i Sverige och skada vår position i världen inom tech och it. Det skulle skada Sveriges konkurrenskraft.

Lars Stugemo, vd och koncernchef för HiQ 

Per Wallentin, vd och koncernchef för Knowit


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Financial Consulting HubAnnons

Kombinerad kompetens inom teknik och finans gör The Financial Consulting Hub unikt

Peter Larsson och Henrik Teneberg
Peter Larsson och Henrik Teneberg

The Financial Consulting Hub är det enda ledande konsultföretaget inom risk och regelefterlevnad som samlar nästan enbart senior kompetens. Företaget erbjuder ett komplett utbud av tjänster, expertis och mjukvaror för att hjälpa försäkringsföretag och banker att vara effektiva och lönsamma i en alltmer utmanande miljö med komplexa regulatoriska krav.

The Financial Consulting Hub (FCH) är ensamma om sin affärsmodell ur två perspektiv; förutom att integrera konsulttjänster och mjukvaror är företaget både ett klassiskt konsultbolag och en paraplyorganisation som samlar marknadens ledande experter. 

– Vi samlar över 1000 seniora konsulter och är en hub för finansiella tjänster inom risk- och regelefterlevnad. De flesta av våra anställda har omkring 20 års erfarenhet inom respektive riskområde. Därutöver har vi en stor mängd konsulter som är anslutna till vår paraplyorganisation, vilket gör att vi har ett komplett utbud som inkluderar både riskhantering och regelefterlevnad, aktuariella tjänster, implementationsstöd av mjukvaror, outsourcingerbjudanden, förvaltningsstöd, projektledning med mera. Den positionen är vi ensamma om, säger Peter Larsson, grundare och Managing Partner för FCH.

Ramavtal med större aktörer

FCH startades för två och ett halvt år sedan. Många av både grundare och medarbetare var redan verksamma inom branschen, men det fanns en övertygelse om att det fanns ett bättre sätt att agera rådgivare till kunderna. Idag är FCH det enda konsultbolaget vars huvudfokus ligger på försäkringssidan i första hand, och på bank i andra.

– Inom försäkring är vi verksamma inom hela bredden av risk- och regelefterlevnad som finns. Det gör att vi är väl bekanta med samtliga regelverk och därtill har vi ramavtal med de flesta större aktörer.

Spetskompetens inom IT

Förutom dessa områden har FCH också spetskompetens inom IT med inriktning på finanssektorn. Peter betonar att företaget inte är ett IT-konsultbolag, utan att de snarare hamnar mellan teknik och verksamhetsprocesser. 

– Våra systemaktuarier är specialiserade på att bistå med till exempel implementering av aktuariesystem för allt från riskhantering och regelefterlevnad till integrering av olika modeller och effektivisering av bland annat datahantering och prestanda. Det finns kanske en handfull av dessa specialister i hela Norden och flertalet av dem hittar man hos oss.

En självklar samarbetspartner

Den kombinerade kompetens inom teknik och finans som finns hos FCH gör konsultbolaget unikt rustat för att vara en självklar samarbetspartner. Medan många konkurrenter har bristande tekniska kunskaper har systemaktörerna ute på marknaden å sin sida sällan förståelse för hur bank- och försäkringsverksamhet egentligen fungerar och hur komplexa regelverken faktiskt är. För många aktörer inom finanssektorn kan de ständigt föränderliga regulatoriska kraven innebära omfattande utmaningar, inte minst vad gäller att hantera all data och sköta rapportering, men också gällande programmering, dataintegration, riskberäkningar och intern styrning och kontroll. 

– FCH arbetar dagligdags med att uppfylla de krav som ställs på sund företagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad. Exempelvis arbetar vi mycket med IFRS17, som träder ikraft 1/1-2023, vilket ställer nya krav på hur försäkringskontrakt ska värderas. Det ställer i sin tur långtgående krav på företagens IT-system för exempelvis skuldvärdering, hantering av data i syfte att säkra god datakvalitet och rapportering. Andra viktiga regelverk som vi dagligen arbetar med är tjänstepensionsdirektivet och solvens II där vi ser att företagen fortfarande behöver mycket stöd.

Ad hoc-arbete innebär risker

Peter berättar att det fortfarande finns många försäkringsbolag som huvudsakligen arbetar manuellt, i system som inte är kopplade till nya krav och regelverk. Saker som riskhanteringsfunktioner, analyser, uppföljning och rapportering sker på ad hoc-basis och det innebär signifikanta risker.

– Den digitala transformationen innebär enorma nya möjligheter för dessa företag. Därför arbetar vi hårt för att hjälpa våra kunder att gå från sina utdaterade, manuella processer till mer robusta, automatiserade och kontrollerade processer.  Vi lägger mycket tid på att säkra en god styrning och kontroll, strukturera processer och säkerställa att datan blir hanterbar, spårbar, versionshanterad och följer de principer som finns i respektive rådande regelverk.  

Medan FCH har vuxit med 300-400 procent per år sedan starten, har företaget inte satt upp några specifika tillväxtmål framöver. Istället befinner det sig i en utvecklingsfas där det mognar som bolag och tittar på nya marknader. 

– Det inkluderar också att rekrytera en ny styrelse för tillträde till hösten och att ta in nya partners. Det är verkligen ett spännande skede, avslutar Peter.

Läs mer om The Financial Consulting Hub

FAKTA OM THE FINANCIAL CONSULTING HUB

The Financial Consulting Hub (FCH) grundades i Stockholm 2017 och är idag ett ledande nordiskt konsultföretag verksamt inom riskhantering och regelefterlevnad. Företaget erbjuder ett komplett utbud av tjänster, expertis och mjukvaror i syfte att stödja försäkringsföretag och banker i sitt arbete att vara effektiva och lönsamma i en alltmer utmanande miljö med långtgående regulatoriska krav.

FCH arbetar med kunder i alla segment, från marknadens största bolag till mindre aktörer som behöver tillgång till marknadens ledande experter. Som enda konsultbolaget i Norden som samlar nästan enbart senior kompetens är FCH:s kunderbjudande unikt. 

E-post: info@financialconsultinghub.com

Växel: +46 8 280 818

Det går också bra att kontakta Peter Larsson, VD på The Financial Consulting Hub, för vidare information.

E-post: peter.larsson@financialconsultinghub.com

Mobil: +46 73 562 51 89

 

Mer från Financial Consulting Hub

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Financial Consulting Hub och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?