Annons

Konsulter hamnar mellan stolarna

DEBATT. Den svenska kunskapsintensiva tjänstesektorns företag har förbisetts i regeringens åtgärdspaket. I praktiken utesluts många bolag från stöd. Agerar vi inte nu riskerar Sveriges konkurrenskraft att skadas, anser Lars Stugemo och Per Wallentin.

FÖRETAGSSTÖD. De åtgärdspaket som regeringen presenterat utesluter i praktiken många bolag från stödåtgärder, menar författarna.
FÖRETAGSSTÖD. De åtgärdspaket som regeringen presenterat utesluter i praktiken många bolag från stödåtgärder, menar författarna.Foto:Janerik Henriksson/TT

Storföretagen kommer att räddas, och nu även småföretagen - Bra. Men den svenska kunskapsintensiva tjänstesektorns företag har förbisetts i statens åtgärdspaket. Det gäller främst hur systemet med permitteringsstödet är utformat. Konsultbranschen hamnar i kläm och Sveriges konkurrenskraft riskerar att gå under om inget görs snabbt.

Sverige har i förhållande till sin storlek en av världens största privata kunskapsintensiva tjänstesektorer med över 200 000 medarbetare. Inom den sektor där våra företag verkar finns mycket av den digitala spetskompetensen i vårt land. Vår bransch är i dag lika viktig som basindustrin och en vital del av Sveriges innovations- och konkurrenskraft.

De åtgärder som tillkommit är inte anpassade till våra arbetsformer. Reglerna är inte skrivna för företag i vår situation eftersom vi arbetar i flera sektorer med full fart i en del, och tvärnit i andra. De är inte anpassade för en verklighet där avtal sägs upp på dagen på grund av globala kriser. De är inte anpassade för vår bransch. I praktiken utesluts många bolag från stöd.

Dagens regler kräver att minst 70 procent av samtliga anställda inom en driftsenhet ska delta i korttidsarbete, samt att minskning av arbetstid är samma för alla deltagande. Reglerna är inte anpassade till konsultbranschen där uppdrag är kopplade till individuella konsulter, projekt och team. Permitteringar som är lika för alla fungerar inte alls för vår leveransförmåga och för att använda stödåtgärder tvingas vi ta bort livsviktiga intäkter från andra behövande kunder eller sektorer.

När permitteringsstödet presenterades gjordes det klart att det var en bra lösning som genomfördes snabbt, inte en perfekt lösning.

Våra nordiska grannar ligger före: I både Finland och Norge avlastar staten med i princip hela permitteringslönen i upp till 6 månader. Det kan i många fall vara bättre att få en större del av lönen kompenserad på kortare tid än en del av den under en längre tid.

För att inte stoppa teknikutvecklingen, digitaliseringen och Sveriges konkurrenskraft bör följande åtgärder omedelbart vidtas:

* Följ principen om lika villkor och behandling. Företag måste ha samma chans att överleva krisen oavsett om man har kollektivavtal eller inte.

* Gör det möjligt att snabbt och flexibelt minska kostnader kopplade till de delar av verksamheten som påverkas av coronakrisen, samtidigt som vi kan fortsätta arbeta i de delar som inte påverkas. Det görs enklast genom att ta bort 70 procents regeln i en driftsenhet för permitteringar.

* Gör det möjligt att deltidspermittera i full symmetri med våra kunder. Det vill säga, gör det lika flexibelt för företag att permittera olika grupper av medarbetare som låses ut från kunder som stänger produktionen.

* Följ Finland och Norge och anpassa korttidspermitteringar även för den kunskapsintensiva tjänsteindustrin. Det kommer spara stora pengar för Sveriges skattebetalare.

Agerar vi inte nu riskerar vi att bromsa digitaliseringen i Sverige och skada vår position i världen inom tech och it. Det skulle skada Sveriges konkurrenskraft.

Lars Stugemo, vd och koncernchef för HiQ 

Per Wallentin, vd och koncernchef för Knowit

Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
Innehåll från CarsmartAnnons

Carsmart revolutionerar hanterandet av företagsfordon

Att administrera fordon är ofta mer tidskrävande än det behöver vara, med många fakturor och långa ledtider. Carsmart är en uppstickare på marknaden som med sitt digitala verktyg förändrar och förenklar vagnparksadministration i grunden.

– Vår tjänst gör det enkelt för kunden att i realtid administrera och monitorera sin fordonsflotta utan några mellanhänder, säger Erik Bengtsson, produktchef på Carsmart.

Traditionell vagnparksadministration är fortfarande en analog historia med blanketter, postgång och bankdagar. Hos många bolag utgör administrationen och hanterandet av företagsfordon en halvtids- eller till och med heltidstjänst.

– Många har leasingupplägg kopplat till banker som är fast i gamla system, vilket innebär flera olika fakturor i månaden. Med vår digitala tjänst samlar vi allt på en enda faktura och erbjuder på så vis enklare hantering. Som kund får man dessutom tillgång till upphandlade och förmånliga avtal, förklarar Erik Bengtsson.

Snabbt och enkelt gränssnitt

Webbverktyget ger kunden en helhetsbild av vagnparken och gör det enkelt att utföra åtgärder utan mellanhänder och i realtid. All relevant information är samlad och för vagnparksägaren ges en tydlig översikt av hur alla fordon används och vad de kostar.

– Kunden har ett snabbt gränssnitt mot sin vagnpark. Transparensen och möjligheten att med ett knapptryck komma åt fakturor, rapporter och statistik är i enlighet med vad man förväntar sig av en tjänsteleverantör 2022, menar Erik Bengtsson.

Integration mot andra system

Carsmart är helt fristående vilket innebär att det inte spelar någon roll vilket leasingbolag kunden har. Webbverktyget har dessutom API:er mot andra viktiga system såsom Transportstyrelsen, Skatteverket och system för körjournaler.

– Kundens data kan hämtas direkt i verktyget vilket effektiviserar processen betydligt och sparar mycket tid. 

Nya uppdateringar varannan vecka

Erik Bengtsson poängterar vikten av att aldrig se en webbtjänst likt deras som färdigutvecklad. I takt med att övriga samhället digitaliseras ökar också kundernas behov och krav. Carsmart arbetar konstant med vidareutveckling av systemet i syfte att förbättra verktyget och lägga till nya funktioner. Varannan vecka kommer nya uppdateringar.

– Vi är lyhörda mot kunderna och utvecklar nya funktioner i samarbete med dem och bistår även med kundspecifika anpassningar om behovet finns. 

En stor del av digitaliseringen innebär därtill samarbete med andra moderna leverantörer och där finns en stor utvecklingspotential framåt, menar Erik Bengtsson. 

– Tjänsten kommer fortsätta att växa, avslutar han.

Om Carsmart

Carsmart erbjuder vagnparksadministration genom ett modernt och användarvänligt webb-baserat verktyg som ger total kostnadskontroll. Ett företagsfordon genererar ca 50–60 fakturor varje år. Med Carsmart får kunden en faktura/månad. Carsmart är ett helägt dotterbolag till KG Knutsson AB.

Carsmart | Fordonsadministration som den borde vara. Enkel. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Carsmart och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera