1515

Kerstin Hessius: Avbryt nedstängningen – priset är för högt

Bekämpningen av coronaepidemin har fryst hela ekonomin. Finans- och penningpolitik kan omöjligen lösa situationen. Masskonkurser och massarbetslöshet hotar, pensionssystemen och välfärdssystemen försvagas och det vet vi skördar liv. Sverige och världen måste snabbt avbryta nedstängningen, skriver Kerstin Hessius, vd Tredje AP-fonden.

Konsekvenserna av den nedstängning som världen nu befinner sig i är på väg att bli helt okontrollerbara, skriver Kerstin Hessius.
Konsekvenserna av den nedstängning som världen nu befinner sig i är på väg att bli helt okontrollerbara, skriver Kerstin Hessius.Foto:Jesper Frisk

I dag befinner sig världen på randen till en extrem kris, vi har inte varit i en liknande situation i modern tid. Vi måste få stopp på den katastrof som vi är på god väg att skapa genom de åtgärder som vi vidtagit för att minska risken för en annan potentiell katastrof. 

De smittskyddsåtgärder man vidtagit hittills är säkert väl motiverade utifrån att få kontroll över smittläget och utbilda allmänheten så att risken för överfulla sjukhus begränsas. Men konsekvenserna av den nedstängning som världen nu befinner sig i, är å andra sidan på väg att bli helt okontrollerbara. 

Vi kan inte lösa den ekonomiska krisen vi är på väg in i med penningpolitik och finanspolitik. Vi måste få hjulen att börja rulla igen så fort som möjligt. Arbetslösheten stiger sekund för sekund. Får vi en hög arbetslöshet drabbas alla i hela samhället, inte bara de som blir av med jobbet utan också pensionärerna. En stigande arbetslöshet slår direkt mot pensionerna. Dessutom försvinner skatteunderlaget och vi måste börja skära i välfärden. 

Och det här handlar inte bara om Sverige utan hela världen.  Jag tar ett citat ur en artikel i Wall Street Journal 19/3: ”Rethinking the Coronavirus shutdown” 

 ”Yet the costs of this national shutdown are growing by the hour, and we don’t mean federal spending. We mean a tsunami of economic destruction that will cause tens of millions to lose their jobs as commerce and production simply cease. Many large companies can withstand a few weeks without revenue but that isn’t true of millions of small and mid-sized firms.”

Det är svåra frågor vi måste klara av att hantera för att komma ur shutdown så snabbt som möjligt. Det är viktigt att strukturera problemställningen för att kunna genomföra det som måste genomföras.

Det första problemet är att den här krisen handlar om liv och död, här och nu, vi ser det dagligen. Vem vågar då prata om de ekonomiska konsekvenserna? 

Det andra problemet är att ekonomiska konsekvenser tolkas som att man ställer liv mot pengar. Det är en djup misstolkning. Ekonomi handlar inte om något annat än samhället. Samhället är allas liv, alla vi människor som lever i dag och även ska leva i framtiden.  

Det tredje problemet är att vi sällan talar om döden och många grips av panik när man ser att dödligheten riskerar att öka. Så fungerar vi människor men det finns mycket klokskap som kan hjälpa oss att hantera paniken.

Det fjärde problemet är att risker som vi ser nu uppfattas som så mycket större än risker som vi ser i framtiden.  

Lägger man samman de här fyra problemen så kan vi förstå att vi är inne i en mycket djup kris. 

Vi befinner oss i ett läge där vi alla har stor oro för att vi får överfulla sjukhus vilken dag som helst. Då finns det en uppenbar risk att också de som har god överlevnadschans kommer att avlida. Det vill vi självklart undvika till varje pris. 

Vi befinner också i ett läge där världen närmast har stoppats för att begränsa den risken. Om världen står still länge till och framför allt om vi inte vet att den snart ska öppnas igen, riskerar konsekvenserna att bli extremt stora för massor med människor över hela världen. Miljontals liv kommer att slås i spillror och den välfärd vi har byggt upp under decennier kommer att raseras. Det vill vi självklart undvika till varje pris.

”Till varje pris” måste definieras för att vi ska kunna ta ställning. Det är ännu inte definierat men för varje dag som går blir det allt tydligare. 

Låt oss därför formulera om frågan. Är det klokt att med drastiska åtgärder minska risken för att fler än nödvändigt avlider till priset av massarbetslöshet och en förlorad välfärd framöver? 

Det är klart att det är en oerhört svår fråga att besvara för den väcker väldigt starka känslor.

Avvägningar görs jämt, de flesta är ganska självklara men den här avvägningen är väldigt komplicerad för det råder så mycket osäkerhet. Men det är inte svart eller vitt, det finns kunskap och avvägningen måste göras oavsett om vi vill eller inte. 

Det är oerhört svårt att göra den riskavvägningen när det råder så mycket osäkerhet men en sak vet vi med hundra procents säkerhet, väntar vi för länge med att få hjulen att börja rulla igen då kommer vi att få enorma skador på välfärden och mänskliga lidanden.   

Nu är det viktigt att vi håller ihop och att alla hjälps åt att bidra till att ta oss igenom denna kris utan stora skador framöver. Vi måste snabbt komma ur stillaståendet genom att besluta om de åtgärder som har högst relevans för att begränsa risken för belastningen på sjukvården samtidigt som hjulen kan börja rulla igen. 

Vi måste hjälpas åt att komma ur paniken och övergå till sans och balans. Sveriges beslutsfattare har i det här sammanhanget varit kloka och hållit sig till hälsomyndighetens råd. Vi har inte släckt ner hela samhället som många andra länder har gjort. Vi har därför goda förutsättningar att ta nästa steg och göra en plan för en rimligt snabb återgång till det mer normala. 

Vi måste sträva efter att komma igång så fort som möjligt med den kunskap vi har om riskerna. Det är vårt gemensamma ansvar och alla i hela samhället måste vara beredda att hjälpa till. Vi är i en kris, en mycket allvarlig kris och då måste vi alla ta ansvar.

Nu måste vi ta vi nästa steg och hjälpas åt att ta oss ur detta dödläge.

Kerstin Hessius, vd, Tredje AP-fonden

 

Läs svar från Gustaf Vahlne här. 

Läs svar från Olle Qvarnström här. 


Innehåll från GenesysAnnons

Hur man skapar en digital kundservice-strategi inom banksektorn

COVID-19-pandemin har haft en varaktig inverkan på hur kunder interagerar med sina banker. Kunder behöver fortfarande hjälp men är ofta begränsade till att använda digitala kanaler. Hur gör man då för att hjälpa kunder lika bra digitalt?

Konsumenter har redan sedan tidigare ökade förväntningar på kommunikation via digitala kanaler. Ett växande antal konsumenter föredrar numera chatt, sms eller meddelande-appar istället för att inleda sin första kontakt över telefon. Och även e-post är fortfarande en populär metod för konsumenter att interagera med sin bank.

Om du arbetar för en finansiell institution som har kämpat för att hålla jämna steg med all denna förändring är du inte ensam. Här är två viktiga faktorer som kan hjälpa er med framgångsrika digitala kundengagemang.

1. Använd information om kunderna som grund för val av nya kanaler

Att bara skruva på nya kanaler är inte rätt metod. Användandet av nya digitala kanaler misslyckas ofta när designen härrör från dina interna mål och inte tar hänsyn till dina kunders behov. Genesys erfarenhet från att ha samarbetat med många finansinstitut har visat att du kan uppnå resultat snabbare och bättre framsteg när du använder kundfokuserad designteknik.

Att använda en molnlösning för sin kundservice gör det enklare att addera nya kanaler kunderna efterfrågar, vilket möjliggör en strategi som alltid börjar med dina kunders behov. Genesys molnlösning är en allt-i-ett plattform där valen är många och enkla att välja till. 

2. Tänk stort men börja smått

Definiera vilka kanaler som är viktigast för era kunder. Börja där och skapa erfarenhet efter erfarenhet tills dessa val blir en del av ditt varumärke. När ni behärskar grunderna är ni så redo att utforska mer avancerade användningsområden.

Börja till exempel med att bygga förtroende genom att dirigera enkla chattinteraktioner till agenter. När den interaktionen blir naturlig för kunden, fundera på att lägga till co-browsing så att dina kunder kan klicka på knappen ”Dela nu” för att även dela skärm med agenten. Efter det kan även AI-botar hjälpa er med att hantera enklare ärenden, och ge kunden snabba svar.

När du är redo att ta er kundservice till nästa nivå, rulla ut prediktivt engagemang med AI för att förstå och förebygga när en kund ser ut att överge din webbplats. Då kan dina agenter proaktivt nå ut och istället skapa en glad, lojal kund. Det är vid denna tidpunkt som du verkligen kan leverera empati genom alla dina digitala kanaler och skapa exceptionella kundupplevelser.

Läs om de senaste trenderna inom finans-sektorn i e-boken ”Den uppkopplade kundens era”

Om Genesys

Varje år levererar Genesys® över 70 miljarder kundupplevelser åt företag av alla storlekar i över 100 länder. Med hjälp av kraften i molnet och utveckling inom AI hjälper vi till att förbättra kundservice-upplevelser i alla kanaler för våra kunders kunder och medarbetare. Läs mer på www.genesys.com/se eller ring oss på 08-44 68 07 78

 

Mer från Genesys

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Genesys och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?