ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Mattias Goldmann: Kärnkraft förbättrar inte levnadsvillkor i glesbygd, M

  • MÄRKLIGA SLUTSATSER. Moderaterna har rätt i att alla inte kan åka kollektivt och att en ny elbil inte är överkomlig för alla. Men deras alternativ är obegripligt, skriver Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores. Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

REPLIK. Åtta moderata riksdagsledamöter slår på Di Debatt fast att Sveriges skärpta klimatambitioner inte får drabba de med minst i plånboken eller de som bor på landsbygden. Rätt så. Men de har missuppfattat stora delar av dagens klimatpolitik, skriver Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores.

Subventioner till elbilar ”betalas av alla som inte har råd att köpa nya bilar” påstår moderaterna. Helt fel. Sverige har beskattningsmodellen bonus-malus för nya bilar, med bonus på bilar med låga utsläpp finansierad av höjd skatt på nya bilar med hög klimatpåverkan. Modellen ska gå plus minus noll för statskassan, och går rentav uppemot en miljard kronor i vinst de första åren.

De åtta moderaterna påstår att regeringen ”chockhöjer skatten på bensin och diesel”. Sedan 2017 räknas priset på fossila drivmedel årligen upp med konsumentprisindex (KPI) + 2 procentenheter, istället för med enbart KPI som tidigare, men Moderaterna och Kristdemokraterna tog bort överindexeringen. Skattebetalarnas förening anger att ”det innebär att årets höjning istället för 33 öre blir 17 öre”. Återinförs överindexeringen, ökar höjningen lika mycket, motsvarande ungefär en procent av totalpriset vid pump. Oljeprisets svängningar påverkar - eller chockar - mycket mer.

Moderaterna har rätt i att alla inte kan åka kollektivt och att en ny elbil inte är överkomlig för alla. Men deras alternativ är obegripligt; ”det handlar mer om utbyggd kärnkraft än chockhöjda bensin och dieselskatter”. Förutom att flera reaktorer nu stängs av på marknadsmässiga grunder, är det svårt att se sambandet mellan mer kärnkraftsel och bättre villkor för den som bor på landet, inte kan åka kollektivt och inte har råd med ny bil. Moderaterna kan förslagsvis driva:

-  Höj trängselavgifter och inför pay-as-you-drive. En stor del av skattehöjningarna på klimat- och miljöförstöring bör läggas på bilanvändning i innerstan, där det är lättare att låta bilen stå och där bilens negativa effekter är allvarligare.

- Sänk skatter och kostnader så att de med svagare ekonomi gynnas, som låginkomsttagare, pensionärer, studerande. Ofta ses det som självklart att skatteväxlingen ska innebära sänkta skatter på arbete, men i tider med låg arbetslöshet kanske delar ska gå till billigare basmat, bättre fungerande kollektivtrafik eller annat med god fördelningsprofil.

Moderaternas engagemang för ökad klimaträttvisa är varmt välkommet, om än inte korrekt i alla delar och med bitvis märkliga slutsatser. Låt oss tillsammans hamna rätt!

Mattias Goldmann, vd tankesmedjan Fores

Läs tidigare inlägg:

Skattebetalarna: M låter som V i fråga om värnskatten 

Moderata riksdagsledamöter: Regeringen gynnar höginkomsttagare på vanligt folks bekostnad 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies