1515

Kapitalismen i sin nuvarande form fungerar inte

DEBATT. Sedan mitten av 1970-talet har medelklassens inkomster stagnerat i västvärlden medan arbetarklassens pressas nedåt. Vi kan lätt konstatera att kommunismen inte fungerade, men det gör inte heller kapitalismen i dess nuvarande form, i alla fall inte för alla, skriver Robert Weil, finansman och grundare av Proventus.

Det går ett spöke genom Europa, vår civilisation är i djup kris. Tiden präglas av söndring och av en global brist på ansvarstagande.

Det gemensamma samhällsbygget offras för särintressen: ekonomiska, etniska och sekteristiska.

Spöket jag nämner är hämtat ur Marx Kommunistiska Manifest från 1848. En text jag hänvisade till i Dagens Nyheter för mer än 20 år sedan. Då uppmanade jag oss kapitalister att förena oss i ett tack till arbetarna som avstått nästan allt av vår gemensamma tillväxt. I dag går jag till samma källa och tar upp spöket.

Vi kan lätt konstatera att kommunismen inte fungerade, men det gör inte heller kapitalismen i dess nuvarande form, i alla fall inte för alla. Sedan mitten av 1970-talet har medelklassens inkomster stagnerat i västvärlden medan arbetarklassens pressas nedåt. I USA är ojämlikheten tillbaka på 1929 års nivå.

Den libanesiske författaren Amin Maalouf berättar i Civilisationens skeppsbrott, om hur kristna, judar och muslimer under tidigt 1900-tal förenades i en internationalism med mer eller mindre marxistiska förtecken.

Den intellektuelle Karl Marx och fabrikörssonen Friedrich Engels idé från 1848 om en proletär internationalism var ett försök att lyfta blickarna mot en större mänsklighet, bortom etnicitetens och sekterismens avgränsande horisonter. Den förespråkade universalismen, föreställningen om en enad mänsklighet som delar ett gemensamt öde och som har ett delat ansvar för planeten.

I dag har de universalistiska idealen om jämlikhet och broderskap gått förlorad. Det är ingen tillfällighet att en nationalism som ställer de infödda befolkningarna mot invandrarna vinner terräng i ett Europa där klyftorna vuxit.

Trenden är densamma i många länder: arbetarklassen överger en socialdemokrati som har missat att ta tag i den ojämlika fördelningen av tillväxten och går i stället till en nationalism som menar att stoppad invandring kommer att återställa den sociala rättvisan.

Men principen om jämlikhet är en moralisk kompass för samhällen. Klyftor leder till misstro mellan grupper.

Jag bestämde mig ganska tidigt i livet att jag ville verka som kapitalist, men hur hade jag inte kommit på. På somrarna fick jag uppleva att min familj inte riktigt levde samma liv som de flesta av mina kamraters familjer. Deras somrar var på familjernas lantställen och i sommarstugor runt om i Sverige.

Mina invandrade föräldrar ville att jag skulle få se deras raserade Europa som nu började att återuppbyggas. Det Europa där vår assimilerade judiska familj under 1930-talets nazism skingrades och fördrevs från platser som de funnits på i generationer.

De som överlevt bodde nu efter kriget spridda över hela Europa och vissa hade lämnat för Israel eller USA, som min farfar. Han blev borttvingad från sin chefspost i Deutsche Bank när den blev ariserad av nazisterna.

Min familj hade en borgerlig bakgrund inom handel, industri och banking, men inte minst som rabbiner. Barndomen blev en historielektion i industrisamhällets uppbyggnad, men också om de politiska utmaningar som krävdes för uppbyggnaden av ett hållbart samhälle.

Det blev en historielektion i kommunism och kapitalism och om det utbredda judehatet som blev nazism. Jag lärde mig hur kapital skapades och försvann, både av egna och av yttre omständigheter. Jag lärde mig att allt som är fast förflyktigas.

Med den historiska kunskapen i bagaget började jag verka som kapitalist. Några år innan jag skapade Weilinvest, senare Proventus, med hjälp av mina erfarenheter av en hårt reglerad kapitalmarknad, kunde jag agera på en nästan helt obefintlig börs. Allt detta under tiden som mina kamrater blev revolutionärer och ifrågasatte kapitalismen.

Jag gjorde allt för att hålla mig vän med både kapitalisterna och vänstern, försökte förstå de båda, men hade lättare att ta till mig kapitalismen.

I efterkrigstidens svåra återuppbyggnad av ett sönderslaget Europa fördelades den starka tillväxten mer jämnt än någonsin och byggde ett välstånd för alla. Detta var något som vi tillsammans hade glädje av.

Inte minst entreprenörerna som startade företag i en ny tid där konsumtionen ökade lavinartat. Den starka köpkraften som följde när ekonomin förbättrades, gynnade såväl löntagare som kapitalister.

Tragiskt nog kom på 1970-talet kriser och obalanser av ett slag som vi sluppit se under de underbara åren 1945 till 1975. Det var oljekriser och inflation, det var valutakriser och politiska felbeslut. Vi försökte att lösa våra problem, men resultatet blev en omfördelning av tillväxten där löntagarna var förlorarna.

När jag 1998 skrev min debattartikel om just detta, för att försöka få med mig de andra kapitalisterna i ett enat tack till löntagarna som avstått allt för mycket, så vet jag att det var en förenkling.

En stor del av kapitalet är vårt pensionskapital, det vi kan kalla det kooperativa kapitalet. Vi är alltså alla både löntagare och kapitalister. Vårt totala kapital har ökat men problemet är hur det är fördelat.

Vi befinner oss i en tid där teknologisk utveckling och globalisering skapar oerhörda förändringar, förändringar som vi inte ens kan föreställa oss. Och här är våra tidigare erfarenheter av samhällsbygge viktigare än någonsin. Vi måste lära oss av historien för att få hjälp att hitta den kompass som leder oss rätt. Men historien säger inget om framtiden.

Jag vill få tillbaka drömmen om det öppna Europa. Det Europa som före det så katastrofala första världskriget gjorde det möjligt att verka utan gränser och utan krav på pass mellan de olika europeiska länderna.

Det handlar inte om att krossa kapitalismen, bara tämja den. Jag har en dröm om en social internationalism, en modern sådan byggd på liberal öppenhet där privata företag, fackföreningar och våra offentliga institutioner samverkar för en rättvis fördelning som skulle kunna överbrygga den farliga klyftan mellan kapitalismens vinnare och förlorare.

I början av 1900-talet gjorde den upplysta borgerligheten gemensam sak med arbetarrörelsen i kampen för tolerans, demokrati och social rättvisa. Kan den politiska traditionen upprepas?

Jag citerade Marx 1998 och nu gör jag det igen; kapitalister, proletärer och hela mänskligheten förena er! Förena er i internationalism och i kampen för en jämlik, öppen och hållbar värld.

Robert Weil, grundare av Proventus


Innehåll från Pierce GroupAnnons

Så hjälper Pierce sina kunder att leva ut sin passion – målet är att långsiktigt växa 15-20% per år

Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.
Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.

Pierce säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online – till den grad att man vill växa upp till 15-20 procent per år i genomsnitt på lång sikt.

Förklaringen till tillväxten är förflyttningen av marknaden från offline till online i kombination med bra produkter och en genuin passion för motorcyklar och skotrar bland både personal och kunder.

– Det är det som är så kul att jobba i den här branschen. Det handlar om att hjälpa folk att leva ut sin passion, säger Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce.

Svenska Pierce är Europas något okända e-handelskung inom kläder och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar – och företaget är lite av en framgångssaga.

Det grundades 2008 av två hoj-intresserade och entreprenörsdrivna vänner, Stefan Rönn och Daniel Petersén, i ett garage utanför Stockholm. Det som började med import och försäljning av produkter och utrustning för motorcyklar till kompiskretsen har i dag växt till en gigant inom området, med upp till 170 000 produkter i lager och runt 1,5 miljoner ordrar per år. Omsättningen förra året var 1,5 miljarder kronor.

– Jämfört med våra konkurrenter är vi unika inom två områden. Det ena är att vi har en stor geografisk täckning, med närvaro på 17 marknader i Europa och ytterligare försäljning till flera andra länder globalt och likaså stora volymer vilket gör att vi håller bra priser. Det andra är att vi har ett så brett sortiment av egna produkter som vi utvecklat själva. Här är vi pionjärer, säger Göran Sällvin.

Sortimentet säljs genom tre nischade online-butiker: 24MX för motocross- & enduroåkare, XLMOTO för motorcykelåkare och Sledstore för snöskoteråkare.

Sortimentet kan lite grovt delas upp i tre områden: utrustning för föraren, reservdelar för fordonet, och slutligen tillbehör för att sköta fordonet.

Mode, produktutveckling och hojåkande driver försäljningen

Även om antalet motorcykel- och snöskoterförare är ganska stabilt, finns andra faktorer som driver försäljningen.

– För motorcykelåkaren är det mycket styling som kommer in. Man vill förfina och förbättra sin hoj och sätta på rätt tillbehör, och själv klä sig i rätt utrustning. Allt det som förarna har på sig, som kläder och hjälmar, står för ungefär hälften av vår försäljning. Här finns en stor teknikutveckling. Likaså drivs det av ett mode där nya stilar och designer kommer fram men även en stark teknisk utveckling, där det hela tiden kommer nya kläder som är allt mer funktionella och säkra, säger han.

– För motocross och enduro handlar det förutom om styling också om löpande underhåll av motorcykelns delar, när man utsätter den för stora påfrestningar i hård terräng, fortsätter han.

Många i personalen har en stor passion för motorcyklar och snöskotrar. Det gör att personalen och kunderna möts kring något de båda älskar.

– Att köra hoj och snöskoter är en livsstil, en hobby och ett sätt att umgås. Då är det klart att säljare och köpare kan mötas på ett helt annat sätt, säger Göran Sällvin.

Stark tillväxt – nya medarbetare sökes

Pierce, som i mars i år introducerades på Nasdaq-börsen Stockholm, har ett långsiktigt mål att växa 15 till 20 procent per år. 

– Tittar vi på Europa så uppskattar vi marknadsstorleken för både motocross och motorcykel till ungefär 100 miljarder kronor. Vi har fortfarande bara en pytteliten del av den marknaden, så här finns en stor potential för oss, säger han.

Därefter siktar man globalt. Man har redan försäljning till många länder i hela världen, men här finns än mer tillväxtpotential.

För att orka med denna expansionsresa kan det på sikt behövas både mer kapital och nya medarbetare, med kunskaper både inom e-handel och produktutveckling inom detta segment.

– På Pierce finns det fortfarande kvar en entreprenörsanda. Det är en trevlig miljö där man jobbar mycket ihop. Och ja, många av oss åker hoj, avslutar Göran Sällvin.

Läs mer på: www.piercegroup.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pierce Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?