Annons

Johan Wiktorin: Misstroendet ett angrepp på Sveriges försvarsvilja

DEBATT. Alliansen tar stora risker med hotet att avsätta försvarsminister Peter Hultqvist. Problemet är närmast att processen framstår som ett angrepp mot Sveriges försvarsvilja. Och om alliansen avstår misstroende måste Stefan Löfven tona ned retoriken och visa att han kan stryka ett streck över det hela, anser Johan Wiktorin.

HOTAD. Försvarsministern på väg till riksdagens högtidliga öppnande i tisdags.
HOTAD. Försvarsministern på väg till riksdagens högtidliga öppnande i tisdags.Bild:Pontus Lundahl

På onsdagen kastade Sverigedemokraterna tärningen i riksdagen genom att begära misstroendeförklaring mot Stefan Löfven och genom att inte utesluta att gå före alliansen när det gäller försvarsminister Peter Hultqvist. Detta sätter regeringen, men framför allt alliansen i en prekär situation. Statsministern lär bli fredad, men hotet mot försvarsministern svävar som en mörk skugga över Rosenbad.

För alliansen är de bägge förestående omröstningarna en mardröm, eftersom man inte kommer att rösta bort statsministern. Förutom SD:s omdöme att partierna därmed inte är en riktig opposition, så slår alliansens argumentation knut på sig själv när den nu ska prövas i kammaren. Anna Johansson skulle gå för att hon inte hade haft koll. Vad gäller då för statsministern? Nej, säger Kristdemokraterna, statsministern måste utredas. Fast det gäller inte för försvarsministern.

En hypotetisk prövning av beslutsfattandet visar att allianspartierna i grunden inte tror på sig själva när det gäller försvarsministern. Om det vore så att man var övertygad om dennes tillkortakommanden, så skulle ett sådant resultat från KU under den valfebriga sommaren 2018 bli en stor framgång. Detta skulle bli väldigt besvärligt för Socialdemokraterna som går på val på temat trygghet. I det korta perspektivet skulle alliansen dessutom dämpa tidigare förluster i frågan genom statsmannamässigt uppträdande.

I stället har man läst av statsministerns linje vid regeringsombildningen dåligt liksom upprätthållandet av denna. Regeringen verkar övertygad om att ansvaret med två ministrar och högste statssekreteraren borta är hårt, men rättvist utkrävt. Alliansen riskerar sålunda att KU:s granskning visar att Hultqvist inte gjorde fel, och att de ska förklara hasarden kring rikets säkerhet med någon månad kvar till valet. Har det dessutom hänt allvarliga saker i vårt närområde efter ett eventuellt avsättande, så kommer väljarnas vilja att hitta syndabockar kännas dramatiskt mycket närmare inpå det politiska livet.

Det är odiskutabelt att regeringen har gjort två stora fel i it-skandalen. Utkontrakteringen var minst sagt uselt förberedd vid Näringsdepartementet och därför gick den sannolikt inte att stoppa när Säpo fick tag i frågan. Alltför stora sociala och ekonomiska värden stod på spel. Försvarsmakten och Säkerhetspolisen fick i stället städa så mycket de hann.

När regeringen flyttade generaldirektören Maria Ågren från sin befattning, så borde oppositionens partiledare också ha blivit informerade. Detta är en god ordning i en representativ demokrati, så att väljarna därmed är informerade så gott det går givet sekretessen.

Att döma av citaten i medierna från regeringens svar till KU, så är man fortsatt ganska vag om händelseförloppet. Det stärker indikationerna på att det finns en X-faktor som inte är publikt känd. Den starkaste signalen är hur oerhört knapphändig informationen varit mellan departementen samtidigt som både Försvarsmakten och Säpo tidigt varit inkopplade med skademinimering. Det skapar ett till synes obegripligt avstånd.

Den troligaste X-faktorn är att Säpo först fått utreda bort frågan om spioneri åt främmande makt. Om vi försöker sätta oss in i deras kläder när de sommaren 2015 förstod vad som höll på att hända och lagavstegen utan chefsjuristens inblandning låg på bordet, så såg nog ärendet lite annorlunda ut än i eftertankens bekväma ljus. Regeringen talar nu om särskilda rutiner för Säkerhetspolisens information till Statsrådsberedningen.

Det skulle kunna förklara ängsligheten, senfärdigheten, alla försvunna anteckningar liksom att det var Justitiedepartementets tjänstemän som var först på banan. Första ministern, Anders Ygeman, informerades först i januari 2016.

När försvarsministern sedan blev informerad i mars samma år, så var det försent att göra något. Transportstyrelsens it-drift sköttes från utlandet sedan tre månader tillbaka. Enligt regeringen informerades försvarsministern om att en förundersökning pågick och med sin kunskap om hur dessa ärenden sköts inom Regeringskansliet drog han slutsatsen att Statsrådsberedningen var informerad, vilket visade sig vara korrekt.

Det förtjänar kritik att Peter Hultqvist inte talade med Stefan Löfven om skandalen, men det hade inte förändrat något i sak. Driften var igångsatt, reverseringen av arbetsuppgifter pågick och ÖB anmälde att man inte behövde ytterligare stöd från regeringen. Så såg lägesbilden ut vid denna tidpunkt.

Upprördheten bland de många försvarsvännerna ute i landet beror inte på att alla dessa gått och blivit socialdemokrater över en natt. Inte heller att en misstroendeförklaring har svårt att stödja sig på vare sig proportionalitet eller nödvändighet. Det sitter betydligt djupare än så. Genom hårt arbete och tydlighet har Försvarsministern blivit en symbol för vår försvarsvilja och därför upplever många en misstroendeförklaring som ett angrepp på denna urkraft. Från våra egna.

I resonemangen talas det nu mycket om att C och L är avgörande för hur det går. Liberalernas väljare är rent negativa. I själva verket är det Moderaterna som bestämmer utgången i skarven mellan Anna Kinberg Batra och Ulf Kristersson. Partiet gör anspråk på att vara statsbärande och den blivande partiledaren betonade vid sin kandidatur att han gärna ville ha breda överenskommelser med S i försvarspolitiken.

Det är ingen bra start på en sådan relation att medverka i ett avsättande som svenska folket inte verkar förstå och som än mindre accepteras av Socialdemokraterna. Ulf Kristersson definierade dessutom Sverigedemokraterna som säkerhetspolitiskt opålitliga, vilket skulle användas som kompass också i denna fråga.

Med sitt initiativ om misstroendeförklaring försöker Sverigedemokraterna nu skjuta alliansen framför sig för att komma innanför dess beslutscykel, så att partierna inte får tid att hitta en ny position. Problemet som SD har i frågan är att försvarsvännerna ser stora delar av det partiet som en förlängning av Kreml, vilket också spär på frustrationen kring alliansen. Vi ska därför inte utesluta utspel från Sverigedemokraterna i motsatt riktning i närtid för att ta udden av sådan kritik inför omröstningen.

Om alliansen skulle lägga ned rösterna vid misstroendeförklaringen mot försvarsministern eller släppa rösterna fria för att spegla väljarnas dom, så blir det utomordentligt viktigt att Socialdemokraterna förmår att tona ned retoriken vid en sådan utveckling och stryka ett streck över det hela. Med omvärldsläget i fortsatt försämring, så behöver Sverige manifestera samarbetsförmåga kring rikets säkerhet och stävja en osund säkerhetskultur.

 

Johan Wiktorin, säkerhetspolitisk expert

 

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Innehåll från EurocardAnnons

Slipp utläggskaoset – kom igång enkelt med digitalt system

Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.
Utläggen stjäl tid och energi för många företagare. ”Undersökningar visar att digitala verktyg för utläggshantering och korthantering kan minska rapporteringstiden med 60 procent”, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Många företag fastnar i tidsödande pappersarbete när de ska hantera sina utlägg.

– Lösningen för de allra flesta är att digitalisera hanteringen, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Borttappade papperskvitton, oklara reseutlägg och krångliga processer för att godkänna.

Utläggshantering är ett gissel för många företag.

”Fastnar i pappershantering”

– Hur företag hanterar sin utläggsrapportering varierar stort. En del företag tenderar att fastna i en manuell pappershantering och behöver helt enkelt digitalisera för att lätta på arbetsbördan, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Enligt en studie som Eurocard gjort tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm kan digitala verktyg för utläggshantering och korthantering minska rapporteringstiden med 60 procent. Därmed frigörs tid och energi som medarbetarna istället kan lägga på företagets kärnverksamhet, vilket förstås är bra för affärerna.

– Det finns redan många välfungerande utläggshanteringssystem på marknaden som kan hjälpa företag att nå just de fördelarna. Många gånger är systemen skräddarsydda för att passa det specifika företaget, säger Gustavo Molano och fortsätter:

– Genom att jobba tillsammans med företagen och dess befintliga system kan vi hjälpa till att skapa unika, sömlösa och integrerade lösningar.

Vinsterna är uppenbara. Vad är det då som hindrar ett företag att ställa om utläggshanteringen till ett automatiserat flöde?

– Många verkar tro att det är svårt och tidskrävande och inte värt mödan. Så de väljer att skjuta på det eller avstå.

Så kommer du igång

Eurocard har tagit fram en lösning, utläggshanteraren, som gör det enkelt för företag att komma igång med att digitalisera sina utlägg: 

– Det är en service som gör det möjligt för företag, som inte har något utläggshanteringssystem, att digitalisera sin process – från betalning till bokföring, förklarar Gustavo Molano.

Det är en webbaserad tjänst där information om företagets alla kortköp samlas och uppdateras i realtid.

– Med utläggshanteraren behöver du ett företagskort från oss och Eurocard Pro-appen. Därefter kan du enkelt börja godkänna transaktioner direkt.

Få koll på utläggen

När du använder Eurocards företagskort för ett utlägg syns betalningen direkt i appen. Du parar ihop kvittot – som du enkelt kan scanna – med rätt transaktion och rapporterar utlägget i appen, där det skickas till den ansvarige för godkännande.

Som chef eller ekonomiansvarig kan du:

• Se vilka utlägg som är rapporterade och som är på väg in.

• Kategorisera och godkänna utlägg; varje köp är redan kopplat till rätt kvitto och du slipper jaga medarbetare för kompletterande uppgifter.

• Enkelt skicka godkända utlägg vidare till företagets ekonomisystem.

Så ersätter ni papperskvitton

Trött på papperskvitton?

Eurocard har också tagit fram ett erbjudande för att hjälpa företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton: Smarta kvitton.

– Bara tänk er, när en anställd gör ett köp skapar handlaren en digital version av kvittot i sitt system. Det digitala kvittot skrivs sedan ut som en analog version, som den anställde sedan måste digitalisera om för att kunna göra sin utläggsrapport. Vilken omväg, säger Gustavo Molano.

Smarta kvitton hjälper företag att ersätta papperskvitton med digitala kvitton. Det gör att den där omvägen istället blir en genväg och det blir lättare för företaget att hävda sig i konkurrensen. En genväg som inte enbart sparar tid och energi, men också pengar.

– Oavsett om företaget är stort eller litet, har ett eget system för utläggshantering eller inte – Eurocards lösningar fungerar för alla företag, säger Gustavo Molano.

Läs mer om smidigare betalningar och effektivare uppföljningar 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?