Annons

Johan Ehrenberg: Halvera priset på solel

DEBATT. Det går att halvera priset på solel i Sverige. Kostnaderna för att ta fram själva solcellerna rasar globalt, liksom kostnaden för kringutrustning. Ändå är Sverige bland de sämsta på solel i internationella jämförelser, skriver Johan Ehrenberg, chefredaktör på ETC och solcellsentreprenör.

SOLPANELER. Låt alla som vill göra mesta möjliga energi- och klimatnytta med det egna taket göra det utan begränsning, skriver Johan Ehrenberg.
SOLPANELER. Låt alla som vill göra mesta möjliga energi- och klimatnytta med det egna taket göra det utan begränsning, skriver Johan Ehrenberg.Bild:Jessica Gow/montage

Sverige är bland de sämsta på solel i internationella jämförelser. En av orsakerna är givetvis okunskap. Många tycker att det är svårt och klarar inte att själv räkna fram den avkastning på 10–15 procent som en solcellsinstallation har på eget tak.

Men en lika viktig orsak är ett krångligt elsystem, en okunnig banksektor och en politisk rädsla för att utmana de stora bolag som i praktiken styr svensk energipolitik. Men själva solelsbranschen har också misslyckats (vilket jag kan skriva som varande en del av den).

En svensk solcellsanläggning kostar oftast runt 15 kr/watt i dag. Det betyder med det statliga investeringsstödet att en villaägare får upp 10.000 W – motsvarande årsförbrukningen för de som inte har elvärme – för 100.000 kronor. Det är ett överkomligt pris.

Men det skulle enkelt kunna vara 50.000 kronor.

Priset på paneler direkt från fabrik ligger storskaligt nära 2,5 kronor per W. Försäljningen i Sverige ligger runt 7–8 kronor. Orsaken är att det är små svenska solföretag som håller på att konkurrera sönder varandra. Den lilla marknaden gör att varje solelsföretag tvingas lägga stora marginaler på varje offert eftersom man vet att man förlorar 80 procent av de privata förfrågningarna. (En kund frågar ofta 4–5 leverantörer om pris till samma tak).

Normalt borde konkurrens kunna pressa priser men utan finansiella muskler har bolagen svårt att göra det. Och de stora bolagen – de som skulle kunna göra en insats – vill självklart inte slå sönder sin egen marknad av passiva kunder som köper deras el. Solel innebär mindre försäljning av el från eljättarna.

För att göra frågan ännu krångligare har EU infört ”dumpningstullar” vilket gör att en liten aktör plötsligt kan få 48 procent skatt på solceller hos Tullverket beroende på vilken kod man levererar från fabriken. De flesta småföretagare ger upp inför den risk som antidumpningsreglerna innebär. Det betyder att alla arbetar under en marknad av höjt pris för att skydda tyska solcellsproducenter, nästan 2 kronor extra per W).

Det här är EU-regler som ett enskilt företag inte kan påverka, men ingen svensk regering har heller tagit i frågan.

Politiken kan dock påverka svenska regler. Idag har man infört en gräns för småföretag och husägare som är till för att hindra dem från att bli nettoproducenter. Istället är egen el begränsad till den egna konsumtionen, det betyder att den som vill sätta upp en stor anläggning och exportera på helåret, istället begränsar solcellerna till delar av taket. Vi får ett uselt utnyttjande av takytor och mark vilket fördyrar montagen. (Att ”fylla taket” är självklart billigare per W än att göra en liten installation.)

Om riksdagen tog bort begränsningarna skulle solelen öka rejält och kostnaderna för installation minska. Låt alla som vill göra mesta möjliga energi- och klimatnytta med det egna taket utan begränsning.

Politiken har också möjlighet att styra elnäten. Idag får en fritidshusägare inte flytta solel för konsumtion till sin lägenhet i stan. Istället tvingas ägaren räkna utifrån fritidshusets konsumtion. Om alla istället får använda den egna elen (det här handlar i praktiken bara om statistik, inte fysisk flytt av el) får alla möjlighet att producera mer. Alla nätägare kan tekniskt införa detta enkelt. En bostadsrättsförening kan då hyra en oanvänd åker i glesbygd för att försörja sig. Andra aktörer kan utjämna elpriset för alla genom att lagra el när det är överskott i elsystemet och sedan leverera till sig själv.

Men det skulle också innebära att villaägare och småföretag kunde gå samman och i kvarteret välja det bästa taket – det som ger mest – och sedan dela på elen. Det här är enkla regeländringar som innebär mycket effektivare anläggningar och smartare montage.

Men finansieringen? För privatpersoner är det banken som gäller och märkligt nog har svenska banker inte förstått vad solceller är än. Det finns bara en bank – lilla JAK – som lånar ut till solceller med själva panelerna som säkerhet.

Solceller är ju hundra gånger säkrare bankmässigt än lån till en ny dieselbil (där ju bilen är själva säkerheten) så inställningen från bankerna är ett problem.

Men här kan till exempel statens aktör göra en insats. Vilket skulle öka installationerna.

Själva har vi på ETCel startat ett solprojekt med gemensamma inköp med våra kunder. Vi köper tillsammans direkt från fabrik utan påslag eller finansieringskostnad. Alla betalar sin del direkt och priset är redan i dag 40 procent lägre på själva panelerna.

Tänk vilken revolution om en stor elhandlare gjorde samma sak.

Att det här inte sker visar att elmarknaden inte fungerar.

Liksom i bankvärlden är kunden fångad i ett system man inte själv kan påverka.

Solel globalt är i dag den billigaste elproduktionen av alla att installera, möjligen i kamp med havsbaserad vindkraft.

Skillnaden är att solel kan flytta makten över energin till vanliga medborgare. Alla gillar ju inte det.

Johan Ehrenberg, chefredaktör på ETC och solcellsentreprenör.

Är du sakkunnig i en aktuell fråga? Välkommen att sända ditt inlägg till debatt@di.se. Bifoga högupplöst porträttfoto. Textlängd 2.500-6.000 tecken inklusive blanksteg.


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?