1515
Annons

Industrin hjälps inte av las-utredningen

DEBATT. Utredningsförslaget om ny arbetsrätt försvårar for oss som Sveriges största privata arbetsgivare. Det vi verkligen behöver är sänkta trösklar. Därför måste parterna på arbetsmarknaden komma överens om ett helhetsgrepp den här veckan, anser Volvo Cars HR-chef Hanna Fager.

Hanna Fager.
Hanna Fager.

Den 1 juni presenterades den statliga utredning om reformerad arbetsrätt, som var ett krav från regeringens samarbetspartier i det så kallade januariavtalet. 

Las är en viktig fråga, men långt ifrån den enda som behöver belysas och förändras för att kunna möta ett modernt arbetsliv. Särskilt nu, efter en pandemi som skakat om världsekonomin och ställer nya krav på hur företag organiserar sig och hanterar sina produktionskedjor.

De partssamtal mellan Svenskt Näringsliv, LO och PTK som pågått sedan utredningen tillsattes, syftar till att nå en överenskommelse så att ny lagstiftning inte ska behöva realiseras. I samtalen har även andra centrala områden vid sidan av las berörts, såsom omställning vid uppsägningar och en ny a-kassa. Dylika partsöverenskommelser har slutits tidigare och fungerat väldigt väl, varför det finns en god grund att bygga på.

I vår egenskap av Sveriges största privata arbetsgivare med 24 000 medarbetare, har vi på Volvo Cars VOLCAR B +1,58% Dagens utveckling följt parternas förhandlingar med stort intresse. Vi uppskattar att man redan i ett tidigt skedde breddade diskussionerna och tog flera frågor med sig in i mötesrummen. En förändrad arbetsrätt lämpar sig inte att behandla som en isolerad fråga. Då krävs också en genomlysning av komponenter som anställningsskydd, omställningsskydd och kompetensutveckling.

Den lagstiftning Sverige har härstammar från en tid med helt andra förutsättningar för såväl arbetsgivare som arbetstagare. Vårt bolag har hela sin historia och sitt varumärke djupt rotat här i Sverige. Samtidigt bedrivs vår verksamhet och vår marknad globalt, långt bortom en strikt nationell struktur. Volvo Cars utveckling och förmåga att växa och vara konkurrenskraftig, bygger på att vi kunnat anpassa oss utifrån hur globaliseringen och digitaliseringen accelererat. Likaså behöver vi, för att kunna stå oss i den internationella konkurrensen, ha en rörlighet i hur vi kan ställa om vår arbetskraft. I detta ingår förstås att vara en attraktiv arbetsgivare och få kompetenta människor över hela världen att flytta till Sverige och arbeta tillsammans med oss här.

Tack vare goda och långvariga relationer med våra fackförbund, har vi genom åren kunnat möta olika utmaningar och transformationsprocesser. Men sett till hur vi långsiktigt ska hantera våra befintliga anställningar, våra nyrekryteringsprocesser och bolagets kompetensomställning, fungerar det inte i längden att vara kvar i det system som rått sedan 1970-talet.

Samtidigt befarar vi att utredningens förslag i bärande delar försvårar möjligheterna för oss jämfört med i dag. Enkelt uttryckt anser vi inte att lagförslaget stöttar ökad rörlighet på arbetsmarknaden i den utsträckning som skulle krävas. Det vi verkligen behöver är att sänka trösklarna för att få företag att våga anställa och arbetstagare att våga flytta på sig. Att vi som arbetsgivare har en mycket viktig roll att spela i att stötta kompetensutveckling är för oss självklart.

Men det finns flera problem med att flytta en alltför stor del av ansvaret till arbetsgivaren när det gäller en persons anställningsbarhet och kompetensutveckling. Det anser vi är att ta ett steg tillbaka i utvecklingen snarare än framåt.

Vi behöver ett regelverk som inte bara fungerar för små och medelstora företag. Utredningens förslag är för begränsade och leder därför i fel riktning. När det gäller turordningsreglerna är det ganska självklart att fem undantag varken gör från eller till för företag med tusentals anställda. Speciellt inte när vi befinner oss i en avgörande kompetensväxling med stora krav på att behärska och utveckla ny teknologi.

Vår förhoppning är därför att parterna anstränger sig för enas om en helhetslösning, som tar ett nödvändigt grepp på hur arbetsmarknadens spelregler ska anpassas utifrån dagens förutsättningar. Att Svenskt Näringsliv, LO och PTK klarar av detta, är viktigt för att den svenska modellen ska kunna bestå. Det skulle också innebära att en ny lösning snabbt kan implementeras och tas i bruk, kanske redan under 2021. Volvo Cars ser detta som en mycket bättre lösning än att tvinga igenom lagförslag från en utredning ingen av Sveriges största arbetsgivare är betjänta av.

Hanna Fager, Corporate Functions, Volvo Cars


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?