1515
Annons

Ikea: Ställ om till grön ekonomi

För bara några månader sedan stod klimatförändringarna högst upp på den globala agendan, sedan drabbades vi av en ny kris. När det nu hälls in biljoner i den globala ekonomin, måste vi se till att återhämta oss på ett sätt som nästa generation kan dra nytta av, anser Jesper Brodin, vd Ingka group, och Christiana Figueres, tidigare UNFCCC.

Det finns ingen konflikt mellan att boosta sysselsättningen, blåsa nytt liv i ekonomin, bygga upp en långsiktig motståndskraft och tackla klimatkrisen genom att påskynda omställningen till en koldioxidneutral och rättvis ekonomi, skriver Jesper Brodin, Ikea, och Christina Figfueres.
Det finns ingen konflikt mellan att boosta sysselsättningen, blåsa nytt liv i ekonomin, bygga upp en långsiktig motståndskraft och tackla klimatkrisen genom att påskynda omställningen till en koldioxidneutral och rättvis ekonomi, skriver Jesper Brodin, Ikea, och Christina Figfueres.Foto:Jesper Arvidsson

Ledare för företag och regeringar runt om i världen står inför ett vägskäl när de ska bestämma hur man ska återuppbygga ekonomier och samhällen som påverkats av covid-19. Vi står inför ett kritiskt decennium, kanske vårt viktigaste någonsin, och om vi har lärt oss något av historien är det att det farligaste vi kan göra är att tänka kortsiktigt. Ledare måste nu gå samman för att bygga en grönare och mer uthållig framtid som vi alla kan vara en del av. Det här bör vara vår gemensamma målsättning. 

Just nu ser livet väldigt annorlunda ut jämfört med vad många av oss förväntade oss för bara några månader sedan. Pandemin påverkar oss alla på olika sätt – som individer, samhällen, familjemedlemmar och som företag. Inget hade kunnat förbereda oss fullt ut på den verklighet vi befinner oss i nu, från förlorade människoliv till ekonomiska svårigheter. 

För bara några månader sedan stod klimatförändringarna högst upp på den globala agendan. Det var fantastiskt att se ledare överallt i samhället arbeta tillsammans för att ta itu med det största hotet mot vår gemensamma framtid. Och sedan drabbades vi av en ny kris. 

Covid-19 bryr sig inte om några gränser, och kräver exceptionellt ledarskap över hela samhället, i regeringar som företag. Alla har behövt bidra för att tackla den initiala fasen för att rädda så många liv och försörjningsmöjligheter som möjligt och starta om ekonomin. Men det här får inte ske på bekostnad av andra brådskande globala prioriteringar. Om vi har lärt oss något av historien, är det att det farligaste vi kan göra är att tänka kortsiktigt – det är avgörande att vi nu skapar den framtid vi vill vara en del av och ser till att återuppbygga på ett bättre sätt. 

Klimatförändringarna är en överhängande kris som hotar vårt sätt att leva, vår motståndskraft och vår säkerhet. Vi får se till att inte glömma detta och inte heller våra åtaganden och åtgärder för att tackla problemet. Nästa heta sommar med skogsbränder och värmeböljor, översvämningar och torka kommer på ett smärtsamt sätt påminna oss om att vi fortsätter uppvärmningen av den planet som är vårt hem. 

Nu är det dags att sluta prata. Vi måste agera, och vi måste agera nu. 

Det är viktigt att beslutsfattare ser detta som en möjlighet att bidra till att lösa två kriser på en gång. När det nu hälls in biljoner i den globala ekonomin, måste vi se till att rikta pengaflödet för att skapa arbetstillfällen och system som hjälper oss att återhämta oss på ett sätt som nästa generation kan dra nytta av. Vi måste balansera de kortsiktiga behoven med att skapa motståndskraftiga och blomstrande samhällen på lång sikt. 

Det finns ingen konflikt mellan att boosta sysselsättningen, blåsa nytt liv i ekonomin, bygga upp en långsiktig motståndskraft och tackla klimatkrisen genom att påskynda omställningen till en koldioxidneutral och rättvis ekonomi. Vi vet att detta skapar jobb i dag, vilket kommer att vara relevant för kommande generationer. Rapporten från New Climate Economy visar att omställningen till en ekonomi med låga koldioxidutsläpp fram till 2030 kan skapa tillväxtmöjligheter med 26 biljoner USD – och 65 miljoner nya arbetstillfällen. 

Hållbarhet är dessutom en bra idé rent affärsmässigt. Vi har redan sett att de företag som byggt in standarder för ESG (Environmental and Social Governance) i sina affärsmodeller klarar sig bättre i krisen – med bättre finansiell förvaltning, bättre relationer med medarbetare och kunder och bättre kontroll över leveranskedjor, vilket gjort dem mer motståndskraftiga. 

Hittills har vi sett några positiva tecken. En majoritet av befolkningen i 14 länder inom G20 är överens om att den ekonomiska återhämtningen bör ”prioritera klimatförändringarna”. I Frankrike ställer regeringen miljövillkor i omstarten av sin ekonomi, där till exempel ett statligt lån till Air France villkorats mot att bolaget måste dra ner på vissa inrikesflygningar för att bli ett mer ”klimatvänligt flygbolag”.

Vd:ar och företagsledare inom alla branscher har även stärkt sitt sociala och miljömässiga ansvar, och investerare varnar nu företagen att inte dra tillbaka sina åtaganden. Som ledare måste vi se till att fullfölja våra ambitioner och få med oss andra med åtgärder som stödjer en omställning till en koldioxidneutral ekonomi.

Vi är medvetna om att detta är en enormt stor fråga för ledare som redan är hårt belastade. Covid-19 och reaktionen på pandemin har visat på betydelsen av ett ömsesidigt och brådskande globalt samarbete. När krisen frestar oss att vända oss inåt måste vi rikta oss utåt. I en tid av isolering och distansering är det viktigare än någonsin att vända blicken utåt och skapa relationer med andra.

Tillsammans måste vi ställa om gamla system till nya, samtidigt som vi investerar i grön teknik och rena lösningar. Tillsammans måste vi ompröva befintliga stödsystem och hitta lösningar för att sätta ett pris på föroreningarna. Tillsammans måste vi höja vår klimatambition och infria vårt löfte – Parisavtalet. Tillsammans måste vi göra om affärsmodeller, sätta upp ambitiösa klimatmål och ställa oss bakom 1,5-gradersmålet.

Tillsammans kan vi välja en ny väg mot en ljusare, grönare och mer uthållig framtid. Och den vägen måste vi välja nu.

Jesper Brodin

VD för Ingka Group (IKEA) som består av tre delar: IKEA Retail i 30 länder, Ingka Centres och Ingka Investments.

Christiana Figueres

Före detta verkställande sekreterare för FN:s ramkonvention för klimatförändringar.

 


Innehåll från ZiccumAnnons

Knäcker kostsam kylkedja

Göran Conradson, vd på Ziccum.
Göran Conradson, vd på Ziccum.

Vaccinbolaget Ziccum har utvecklat en teknologi som kan knäcka den kostsamma kylkedjan som i dag fungerar som en bromskloss för vaccinering i låginkomstländer. Vd:n Göran Conradson berättar om innovationen som syftar till att tillgängliggöra covid-19-vaccin till fler – och till en lägre kostnad.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, hade enbart 6,5 procent av befolkningen i låginkomstländer fått sin första vaccindos mot covid-19 i slutet av 2021. Den låga vaccinationsgraden ger fritt spelrum för nya virusvarianter. 

En stor del av problemet är att de vaccin som används i dag måste transporteras i en obruten kylkedja. I vissa låginkomstländer innebär detta att logistiken blir närmast omöjlig. Men vaccinbolaget Ziccum har tagit fram en teknologi, LaminarPace, som kan förändra distributionen i grunden. 

Stor potential för tekniken

– Genom att separera vatten från den aktiva ingrediensen i vaccinet ökar stabiliteten. Ett termostabilt vaccin kan lagras och transporteras utanför kylkedjan, förklarar Göran Conradson, vd på Ziccum, och fortsätter: 

– Nya testresultat visar att vår lufttorkningsteknologi kan användas för att producera termostabila torrpulvervacciner på fyra stora vaccinplattformar. 70 procent av de godkända covid-19-vaccinen och 67 procent av vaccinkandidaterna som genomgår kliniska studier använder en av dessa plattformar. 

Mindre kostsam transport

Att transportera pulvervaccin som behåller sina egenskaper utanför ett kylskåp är inte bara mindre komplicerat, utan också betydligt mindre kostsamt. Här finns alltså möjligheter för att vaccinera fler, till ett lägre pris. 

Enligt Göran Conradson är det stora krafter i rullning för att komma bort från kylkedjan. Vaccinjättarna har börjat undersöka om mindre förpackningar som kräver färre kylskåp kan underlätta processen.

– Problemet är att de fortfarande använder samma grundteknologi för sin vaccintillverkning. Vi kan likna det med det som händer inom bilbranschen, där tillverkare genom olika metoder försöker minska utsläppen från bensin- och dieselbilar. Mitt i detta kommer elbilarna och slår igenom med full kraft. Vi ser att Ziccum kan fylla samma funktion på vaccinsidan, säger han. 

Lever upp till flera hållbarhetsmål

Ziccum jobbar aktivt med flera av FN:s globala hållbarhetsmål där företaget har möjlighet att göra skillnad med sin teknologi. Detta är en viktig nyckel för att positionera sig som en lösning på ett globalt problem, och för att attrahera vaccintillverkare och investerare som kan hjälpa bolaget framåt. 

– Vi är väldigt optimistiska om att vi kommer att nå den kommersiella marknaden. Det är egentligen bara en fråga om när, säger Göran Conradson. 

Om Ziccum
Ziccum utvecklar och kommersialiserar LaminarPace, som är en patenterad teknologi för framställning av torra och stabila formuleringar av världens mest behövda vacciner. Sedan starten har bolaget arbetat för att tillgängliggöra barnvacciner, men fokuserar numera också på vaccin mot covid-19. 

Läs mer på www.ziccum.com 

 

Mer från Ziccum

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ziccum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?