Annons

ICA: Vi skyfflar inte över hållbarhetsansvaret på kunderna

SLUTREPLIK. ICA vill inspirera våra kunder till att själva ta ansvar för en mer klimatsmart och hållbar livsstil. Vi vill därför bemöta den kritik som riktas mot oss från Pär Bergkvist, initiativtagare till White Guide Green (Di Debatt 9/5). 

ANSVAR. Pär Bergkvist uppmanar oss på ICA att sluta kommunicera lågpris och i stället utbilda våra kunder i säsongstänk. Men vi tänker inte som stort företag lägga över allt ansvar på enskilda människor, skriver hållbarhetschefen Kerstin Lindvall.
ANSVAR. Pär Bergkvist uppmanar oss på ICA att sluta kommunicera lågpris och i stället utbilda våra kunder i säsongstänk. Men vi tänker inte som stort företag lägga över allt ansvar på enskilda människor, skriver hållbarhetschefen Kerstin Lindvall.Foto:Claudio Bresciani/TT

Pär Bergkvist frågar oss varför vi inte lyfter behovet av en engagerad och påläst personal som aktivt arbetar med att minska matsvinnet. I vår artikel lyfte vi just vikten av värderingsdrivna medarbetare och pekade även på exempel på hur handlare arbetar med att minska sitt matsvinn. 

Men vi pratar gärna mer om det. Kunnig personal är helt avgörande för att kunna inspirera våra kunder till en hållbar livsstil. Därför jobbar vi, men framför allt ICA-handlarna, stenhårt med att säkerställa att vår personal kan hjälpa kunderna på bästa sätt. Detta är också något vi lyfter på såväl vår hemsida som i tidningen Buffé. 

Pär Bergkvist uppmanar oss på ICA att sluta kommunicera lågpris och i stället utbilda våra kunder i säsongstänk. Han menar att det är ett dilemma för oss att minskade och mer genomtänkta inköp drabbar butiker ekonomiskt. Det stämmer inte. Tvärtom lyfter vi ofta andra värden, som exempelvis miljöhänsyn eller svenskproducerat i vår marknadsföring och annan kommunikation med våra kunder. 

När det gäller vår lönsamhet är det snarare så att den ökar när människor konsumerar mer hållbart. Vi är övertygade om att vårt hållbarhetsarbete är en konkurrensfördel. Vi välkomnar en utveckling där hållbarhet blir viktigare för våra kunder. 

Vi vill självklart uppmana våra kunder att själva minska sitt matsvinn och gör detta varje dag runt om i våra butiker. Men – och detta är viktigt – vi tänker inte som stort företag lägga över allt ansvar på enskilda människor i deras vardag. Vi är övertygade om att även stora företag har ett ansvar att ta. Från ICA Gruppen tänker vi ta det ansvaret och fortsätta vårt arbete för en god morgondag. 

Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör ICA Gruppen

Läs tidigare inlägg:

ICA:s vd: Vi lovar att halvera matsvinnet 

Replik: ICA ser om sitt eget hus  


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?