Annons

Ica: Våra lastbilar i storstäderna ska vara fossilfria 2025

DEBATT. Ica och Apotek Hjärtat antog nyligen Fossilfritt Sveriges så kallade transportutmaning. När ett stort företag tar ett helhetsgrepp kring bränsle och transporter ger det möjlighet att öka lönsamheten, skriver Icas vd Per Strömberg tillsammans med Fossilfritt Sveriges nationella samordnare Svante Axelsson.

Foto:Björn Dalin

Via skepp, räls och landsvägar har Sverige blivit rikt. Industri och lantbruk har i hundratals år använt båtar och vagnar för att ta sig till städer och hamnar för att sälja sina varor.

Men transportsektorn står för stora klimatutsläpp som riskerar att förändra hela vårt samhälle i grunden. Inrikestransporter, exklusive flyg, står för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser enligt Naturvårdsverket. En grön omställning av transportsektorn är därför en av de viktigaste framtidsfrågorna för det svenska näringslivet.

Ska Sverige kunna uppnå de mål om minskade utsläpp som riksdagen antagit behöver näringslivet göra mer.

Fossilfritt Sverige är en plattform för dialog och samverkan mellan företag, kommuner och andra aktörer som vill göra Sverige fritt från fossila bränslen. En viktig del av Fossilfritt Sveriges arbete är de utmaningar som tagits fram för de aktörer som vill bidra till klimatomställningen.

Nu antar Ica Sverige och Apotek Hjärtat Fossilfritt Sveriges transportutmaning. Ica Gruppen har sedan tidigare som mål att bli klimatneutrala till 2020, och kommer i och med denna nya utmaning att öka takten i omställningen till fossilfria bränslen av verksamhetens transporter genom en ny bränslestrategi.

Målsättningen för Ica Gruppen är att alla godstransporter på väg ska vara fossilfria senast 2030.

I storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö är ambitionen att det ska ske redan 2025. Den nya bränslestrategin omfattar alla vägtransporter inom Ica Gruppens bolag i Sverige, samt intransporter till lager. Det innebär alltså att även de intransporter som sker från övriga Europa ska bli fossilfria.

Ica Gruppen kommer att accelerera investeringar i ny teknik och fossilfria bränslen samt utvärdera hur initiativ för att öka nationell produktion av biobränslen kan stöttas.

För Ica Gruppen är detta ett sätt att som stor aktör ta ansvar, men det handlar även om rent affärsmässiga avväganden. När ett stort företag tar ett helhetsgrepp kring bränsle och transporter ger det möjlighet att bli såväl mer effektiv som långsiktig och därmed öka lönsamheten. Men det är också ett sätt att positionera sig som ett företag som tar det ansvar som allt fler konsumenter kräver. En tydlig strategi och långsiktighet gör att man som företag är förberedda på en marknad där det klimatsmarta och hållbara i en ännu högre utsträckning också är det kostnadseffektiva.

Allt fler ser en omställning av transportsektorn som en viktig fråga för Sveriges konkurrenskraft. Många svenska företag ligger i framkant i sitt klimatarbete. Dessutom är svensk lagstiftning ofta före lagstiftningen i omvärlden. Vår övertygelse är att andra länder kommer att ta efter Sveriges ambitiösa och tuffa klimatlagstiftning vilket gör att de svenska företag som investerar i klimatarbetet kommer kunna stå än starkare på världsmarknaden.

En del i Fossilfritt Sveriges uppdrag är att synliggöra hinder för företag som vill bli fossilfria. Vi uppmanar därför regeringen att säkerställa goda förutsättningar för det svenska näringslivet att investera i ny teknik, hållbara bränslen och transporter genom att:

- Skapa långsiktiga spelregler för investeringar i produktion av fossilfritt bränsle från åkrar och skog, bland annat genom högre ambition i reduktionsplikten.

- Införa en ”ekobonus” som ger ett ekonomiskt stöd för att underlätta omlastning mellan järnväg, sjöfart och lastbil. Det skulle ge ett effektivare godstransportsystem.

- Lägga fast en elektrifieringsstrategi för lastbilar.

Dessa beslut är viktiga för att få fler investeringar på plats men även för att uppmuntra den investeringsvilja som finns hos de svenska företagen.

Sveriges ekonomi kommer även i framtiden vara helt beroende av effektiva transporter. När klimatomställningen pågår med full kraft är därför investeringar i en hållbar transportsektor en av de absolut viktigaste frågorna för det svenska näringslivet.

Med rätt åtgärder och långsiktiga spelregler kommer utsläppen att kunna minska, samtidigt som lönsamheten för företagen och välståndet för det svenska samhället kan öka.

Per Strömberg, vd Ica Gruppen

Svante Axelsson, nationell samordnare Fossilfritt Sverige

 

 


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från RegSmart Life ScienceAnnons

Stort behov av regulatorisk kunskap inom läkemedelsindustrin

Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.
Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare och Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare, RegSmart Life Science.

En möjliggörare med gedigen regulatorisk grund från både myndighet och industri. Så beskriver RegSmart Life Science grundare, Marie Gårdmark och Agneta Larhed, bolaget som hjälper både företag och forskare med allt från produktutveckling till regulatoriska frågor. 

Det var redan på apotekarutbildningen vid Uppsala universitet som Marie Gårdmark och Agneta Larhed lärde känna varandra. I dag har Marie en bred bakgrund inom läkemedelsutveckling och regulatoriska frågeställningar och Agneta har stor erfarenhet inom formuleringsutveckling av läkemedel – en riktigt bra kombination enligt de själva: 

– Vi kommer båda från tjänster på Läkemedelsverket. Jag var chef för tillståndsverksamheten rörande läkemedel och Agneta var vetenskapligt ansvarig inom området farmaci och bioteknologi. Under våra år på myndigheten såg vi att det fanns ett stort behov av regulatorisk kunskap inom industrin, framförallt bland småföretagare och forskare. Det sådde fröet till RegSmart. När erbjudandet kom att starta ett bolag tillsammans med Center for Translational Research så kändes det som ett enkelt beslut, säger Marie Gårdmark, Farm Dr, vd och grundare. 

– Det som gör oss unika på marknaden är vår bredd. Vi balanserar regulatoriska, vetenskapliga och kommersiella behov och förutsättningar vilket är värdefullt i arbetet med så väl tidig utveckling som inför marknadsgodkännande. Jag och Marie kompletterar varandra och vi har ett bra helhetsperspektiv med fokus på företagens mål, tillägger Agneta Larhed, Farm Dr, senior konsult och grundare. 

Använda riktlinjer på rätt sätt

Just helhetsperspektivet är extra viktigt poängterar Marie Gårdmark. Det gäller att utgå från vilka produkter som bolaget faktiskt vill ha ut på marknaden i slutändan – något som mindre företag inte alltid tänker på: 

– De blir lätt uppslukade av den fas som de befinner sig i just nu och inför de problem de möter dagligdags. Genom att istället ha ett klart affärsmål med sin produkt från start, blir det lättare att förstå vad man behöver göra för att nå dit. Här är det viktigt att veta hur man kan ta hjälp av riktlinjer och regler under resans gång för att uppnå sina kommersiella intressen, säger Marie Gårdmark. 

Men, det handlar inte bara om att läsa riktlinjer – det  gäller också att förstå sammanhanget, säger Agneta Larhed. RegSmarts roll är att vara lösningsfokuserade och deras arbete går snarare ut på att förstå syftet med riktlinjerna, och hjälpa kunden att förstå vart lagstiftningen är på väg. 

– Då får man bättre koll på vad man behöver eller inte behöver göra, och kan se både närliggande risker och möjligheter i utvecklingsarbetet. Vi har tre ledord som vi utgår från: vetenskaplighet, regulatorisk relevans och fit for purpose. Fit for purpose innebär att man utgår ifrån det man vill uppnå och därefter bestämmer vilka studier eller tester man ska göra istället för att bara hålla sig fast vid en riktlinje och göra som man alltid har gjort, säger Marie Gårdmark. 

Stort engagemang och framåtanda 

I augusti firar bolaget ett år och utvecklingen har varit över de båda grundarnas förväntan. De har nyligen rekryterat tre nya spetskompetenser som ska täcka upp inom dels det medicintekniska området, dels inom läkemedelstillverkning. 

– Det är väldigt roligt att få ta del av så många spännande idéer från företag och forskare som jobbar med alla dessa fantastiska utvecklingsprojekt inom läkemedel och medicinteknik. Det finns ett sådant engagemang och en stark framåtanda, vilket är härligt att kunna vara en del av! säger Agneta Larhed.

– För oss är det viktigt att bidra till utvecklingen av life science-sektorn i Sverige och det är något som vi gör på olika sätt. Det kan till exempel handla om att hjälpa små forskande företag med regulatorisk kunskap så tidigt som möjligt i utvecklingsprocessen. Det regulatoriska behöver inte förhindra eller försvåra – det gäller bara att fokusera på sin produkt och se möjligheterna, avslutar Marie Gårdmark.

Fakta RegSmart Life Science
RegSmart Life Science AB bildades i augusti 2019. Företaget är en del av koncernen Center for Translational Research tillsammans med Clinical Trial Consultants, Lablytica och ClinSmart. I dagsläget har företaget fem anställda och kontor i Uppsala. RegSmart täcker regulatoriska frågeställningar för både läkemedel och medicintekniska produkter och har en global inriktning med fokus på den europiska och amerikanska marknaden.
EXTERN LÄNK: Läs mer här 

Mer från RegSmart Life Science

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med RegSmart Life Science och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?